ایلنا نوشت: عضو مجلس خبرگان رهبری از این مجلس به عنوان مجلس اعتبار یاد کرد و با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان مجلس جوان‌گرایی نیست، گفت: قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید از نو نوشته و به روز شود.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی با اشاره به بحث مساله سنی در انتخابات خبرگان گفت: مجلس خبرگان مانند مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر نیست که در آن جوان گرایی ایجاد شود و ضروری باشد که نیروهایی با توان بیشتر در آن فعالیت کنند. سالی دوبار اجلاس خبرگان برگزار می‌شود که فعالیت سنگینی ندارد و اعضای‌خبرگان رهبری کار بدنی و دوندگی ندارند. بنابراین سن افراد در آن تاثیر گذار نیست که بگوییم باید افراد با توان و قدرت و تحرک بیشتر در آن حضور داشته باشد و سن آنها نباید بالا باشد.

هاشم زاده هریسی با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان مجلس جوان گرایی نیست، ادامه داد: البته معنای آن این نیست که جوانان در مجلس خبرگان حضور نیابند، چرا که حضور آنها هم خوب است. اما جوهره مجلس خبرگان جوان گرایی نیست که اکثریت قاطع آن را جوانان تشکیل دهد.

مجلس خبرگان رهبری، مجلس اعتبار است

او با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری، مجلس اعتبار است، اظهارداشت: اصل در این مجلس اعتبار علمی، کشوری، سوابق و فعالیت های انقلابی، موقعیت اجتماعی و مردمی است که تعیین کننده است؛ محصول مجلس خبرگان نظر دادن درباره رهبری است و وقتی این مجلس رهبری را انتخاب می کند اطاعتش بر همگان واجب می‌شود بنابراین باید اعتبار داشته باشد تا وقتی که استمرار شرایط را تعیین می‌کند نیازمند است دارای اعتبار بین المللی ، جهانی و داخلی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: این اعتبار سازی از کسانی ساخته است که دارای سن و تجربه بالا هستند و همچنین در کشور‌های اسلامی، حوزه‌ها، مراجع از اشتهاد و شهرت علمی برخوردار باشند و بیشتر در کسانی که کهن‌سال هستند تحقق پیدا می‌کند.

هاشم زاده هریسی بیان کرد: البته منظور این نیست که اصلا جوانان در مجلس خبرگان حضور نیابند و یا این که تنها کهنسالان و افراد کارافتاده که نتوانند در اجلاسیه شرکت کنند. برخی سن بالا دارند اما از قدرت و توان قوی برخوردارند و تحرک لازم را در کارها از خود بروز می دهند و البته در مقابل افرادی با سن پایین‌تر از تحرک لازم برخوردار نیستند، بنابراین شرایط سنی خاصی برای کاندیدای انتخابات خبرگان مطرح نیست و در کل این مسایل مهمی تلقی نمی‌شود و در آیین نامه قانون خبرگان وجود دارد.

او با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید از نو نوشته و یک قانون به روز تصویب شود،گفت: اولین قانونی که برای این مجلس نوشته شده قبل از تشکیل مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان تدوین و تصویب شد و با توجه به اینکه شورای نگهبان این قانون را در نبود خبرگان نوشت باید در مجلس اول مجلس خبرگان رهبری قانون جدید برای این مجلس نوشته می‌شد که این کار انجام نشد و قانون شورای نگهبان را حفظ کردند. البته این خلاف قانون نیست.

قانون انتخابات خبرگان متناسب با مجلس اول بود

هاشم‌زاده هریسی، افزود: این قانون متناسب با مجلس اول بود و در مجلس خبرگان بررسی و اصلاح نشد. در هر دوره و اجلاسی تغییرات جزئی در آن حاصل شد؛ اما قانون جدیدي نوشته نشد. به جای اصلاحات پراکنده لازم است که یک قانون جدید به تصویب برسد.

او گفت: در صورت تدوین قانون جدید انتخابات مسایل سنی، مدرک و تایید صلاحیت کاندیداها انتخابات خبرگان رهبری و دیگر مسایل در آن قابل طرح است و همانطور که درباره آیین نامه داخلی خبرگان قانون جدید تصویب شده، ضروری است که قانون جدید انتخابات تصویب شود.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =