نماینده شهرداری تهران اعلام کرد با دستور فرماندار تهران، جمع آوری کودکان کار از خیابانها را در دستور کار قرار داده است. تاکنون 352 کودک توسط شهرداری تهران دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نشست بررسی طرح جمع آوری و بازداشت کودکان با ارائه آمار جالبی از فعالیتهای جدید شهرداری تهران در حوزه دستگیری این کودکان همراه بود.

نماینده شهرداری تهران در این نشست اعلام کرد شهرداری تا دیروز 352 کودک کارگر خیابانی را جمع آوری کرده است.

در این نشست شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، درباره کودکان کار گفت: بالاخره طرحی شروع شده و آماده ایم پیشنهادها را درباره اجرای بهتر این طرح بشنوم.

او در ادامه گفت: این که سازمانهای مردمنهاد تلاش دارند صدای کسانی باشند که صدایشان به جایی نمی رسد قابل تقدیر است. سازمانهای مردمنهاد، میزان احراره جامعه هستند و سعی می کنند رابطه بین دولت و مردم را ترمیم کنند که جای تقدیر دارد. آقای ربیعی قرار است به زودی جلسه ای را درباره طرح جمع آوری کودکان کار بگذارد.

کودکان را دستگیر کردند

در ادامه این نشست لیلا ارشد، فعال حقوق کودکان گفت: بهترین واژه درباره طرح اخیر کودکان کار این است که دقیقا کودکان دستگیر شده اند.

او با اشاره به گذشته فعالیت بخش دولتی درباره ساماندهی کودکان کار گفت: مسئله کودکان کار از سالهای دور بوده و مسئله امروز و دیروز نیست. معلوم نیست پولهایی که در این زمینه خرج شده چه شد و مشخص نیست این که مسئولان می گویند کودکان ساماندهی شده اند، یعنی چه شده اند؟

ارشد در ادامه با بیان اینکه ما حق داریم بدانیم پولهای دولت در این باره کجا خرج شده است؟ گفت: آیا ما حق داریم بچه های زیر 18 سال را دستگیر کنیم؟

جمع آوری کودکان برای کاهش آسیب

نماینده سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در مقام پاسخگویی به مطالبات کنشگران حقوق کودک گفت: هیچ یک از کسانی که صحبت کردند اشاره نکردند شهرداری متولی جمع آوری کودکان بوده است.

غلامی نماینده شهرداری در این نشست گفت: راهبرد اصلی ما در شهرداری در خصوص کودکان کار، کاهش آسیب است و قریب به 3000 کودک در زیرساختهایی که شهرداری در مناطق مختلف تهران احداث کرده، زیر نظر شهرداری اداره می شود.

او در ادامه سخنانش گفت: راهبرد شهرداری کاهش آسیب درباره کار کودکان است. کار کودک را نمی شود حذف کرد چون اینها نان آور خانواده هستند. با مصوبه هیات وزیران، 11 نهاد باید درباره کودکان کار فعالیت کنند، ولی سال 93 شورای عالی آسیبهای اجتماعی مصوب کرده حوزه کودک در مجتمع فوریتهای اجتماعی دیده شود. در طرح مجتمع خدمات اجتماعی نباید به موضوع کودک می پرداختند. الان دو سند مقابل هم هستند. وزارت تعاون به مصوبه سال 84 استناد می کند و وزارت کشور به مصوبه سال 93 استناد دارد. شهرداری تهران تنها یک عضو در مجتمع فوریتهای کاهش آسیبهاست. شهرداری، اعتقادی به این کارها ندارد ولی وقتی فرماندار تهران دستور می دهد، باید ما اجرا کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه فرماندار تهران دستور جمع آوری کودکان کار را داد گفت: حتی دستور دادند در هر خودروی جمع آوری، 5 نفر از پرسنل شهرداری باشند. با دستور فرماندار قرار شد خودروهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری 24 ساعته در خیابانها حضور داشته باشد. همکاران بهزیستی در کنار کارکنان ما قرار گرفتند. از فرمانداری هم در این طرح نیرو حضور داشت.

352 کودک را شهرداری گرفته است

او با اشاره به اینکه به همکاران خود گفتیم تحت هیچ شرایطی اگر کودکی فرار کرد، دنبال او نیفتید یا مقاومت کرد، با او درگیر نشوید، گفت: آمار ساماندهی این کودکان تا دیروز 352 نفر بوده و آنها به مراکز یاسر، نواب و بعثت که متعلق به سازمان بهزیستی است منتقل می شوند. به عنوان یک مددکار نمی توانم توصیه کنم این روش برای ساماندهی کودکان کار به کار گرفته شود.

پیمانکاران شهرداری کودکان را به خدمت می گیرند

فاطمه قاسم زاده مددکار و فعال حقوق کودکان درباره سرنوشت این کودکان در مراکز بهزیستی گفت: من جمعه برای بازدید از مرکز یاسر رفته بودم. یکی از بچه های دستگیر شده گریه می کرد و می گفت من برای خودم ناراحت نیستم. دو روز است اینجا دستگیر شده ام و نگران مادر و خواهرم هستم چون آنها در خانه گرسنه مانده اند.

رئیس هیات مدیره شبکه یاران گفت: تاکنون 30 بار این کودکان دستگیر شده اند ولی نتیجه ای نداشته است. کودکان کار دستگیر شده اند ولی کودکان زباله گرد دستگیر نشده اند چون آنها نیروی کار ارزان پیمانکاران شهرداری تهران شده اند. آنها در کارگاه پسماند و زباله گردی در خیابان کار می کنند که بدترین نوع اشکال کار کودک است. حتی بچه های 5 ساله توسط پیمانکاران شهرداری در این مراکز کار می کنند.

قاسم زاده گفت: اعلام شده است 22 دپوی پسماند در تهران توسط پیمانکاران شهرداری هستند و نباید به بچه ها اجازه کار در این مراکز داد.

پیمانکاران کودکان کار مشخصند

حلال زاده یکی از فعالان حقوق کودکان گفت: در سایت سازمان پسماند شهرداری مشخص است که پیمانکاران چه کسانی هستند. کارگر زباله گرد نوجوانی را در مرکز یاسر دستگیر شده بود که نیم ساعت بعد پیمانکار شهرداری آمد و گفت چرا او را گرفته اید؟ این بچه برای من کار می کند.

مونیکا نادی، حقوقدان و فعال حقوق کودکان هم در این نشست گفت: مهم نیست چه واژه ای را برای دستگیری کودکان به کار بگیرید. او نه جذب شده و نه شناسایی و نه ساماندهی. در این طرحها عملا کودکان دستگیر می شوند. او را در مراکزی نگهداری می کنند که نسبت به کانون اصلاح و تربیت (زندان کودکان) دارای امکانات کمتری است.

نادی با اشاره به اینکه برخی از کودکان بازداشت شده خارجی به مرزها رد می شوند، گفت: برخی مسئولان می گویند این کودکان رد مرز نمی شوند ولی واقعیت نشان می دهد چنین نیست.

وزارت دادگستری:رفتار با کودکان فراتر از بازداشت است

مظفر الوندی دبیر مرجع ملی کودکان در وزارت دادگستری با تایید این سخن گفت: چیزی که درباره کودکان اجرا شده است، از دستگیری آنورتر است. بین ماشینها دنبال آنها می دویدند و می گرفتند.

او گفت: رفتاری که با این کودکان شد، می شود گفت دستگیری بود. باید جاهایی که هزینه خرج کنیم نمی کنیم. در محله ای در بابل به نام جوکی محله، حتی پلیس هم نمی رود. یک سمن رفته برای اینکه کار کند، جا به او نمی دهند. با پولهایی که داده شده می شود همه بچه ها را ساماندهی کنیم. کسی نیست بگوید کودک دارای حق است. چون مبلمان شهری را به هم می زند او را دستگیر می کنند.

الوندی گفت: باید تکلیفمان را روشن کنیم نسبت به کودک چه نظری داریم. خیلی از استانها این مشکل را در محل آسیب حل کردند. باید ایستگاه های حمایتی در محل آسیب وجود داشته باشد. درباره اتباع بیگانه هم می گویند مشکل داریم. بعضا بچه های پاکستانی بیشتر از بچه های افغانستانی هستند. چرا از طریق دولت پاکستان مسئله را دنبال نمی کنیم؟ متاسفانه موضوع کار کودک وارد حوزه آسیب اجتماعی شده و متاسفانه این بخش از دولت، از هیچکس، نه فعالان اجتماعی و نه حتی از بخش های دیگر نظر نخواستند. مطمئن باشید اصل دستگیری کودکان کار غلط است.

مصوبه شورای اجتماعی کشور وجود دارد

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر هم درباره بازداشت کودکان گفت: مسئله آسیبهای اجتماعی بوده و در شورای اجتماعی کشور مصوبه ای درباره ساماندهی کودکان داشتند و خروجی آن منجر به شرایط فعلی شد.

غلامی نماینده شهرداری در ادامه نشست گفت: در پاسگاه نعمت آباد به دپوی زباله رفتیم. دیدیم پیمانکاران کار می کنند ولی کودکان ربطی به پیمانکاران نداشتند. در قراردادهای پیمانکاران اشاره شده حق استفاده از کودک زیر 18 سال را ندارد. اگر این اتفاق می افتد، تخلف است. ممکن است ناظران شهرداری کوتاهی کرده اند.

او در ادامه گفت: پیمانکاران ممکن است تخلف کنند، ولی این مسئله در قراردادها ذکر شده که حق استفاده از کودکان را ندارند. زباله های شهرداری را دارند می دزدند و می برند.

قول مولاوردی

در ادامه این نشست شهین دخت مولاوردی گفت: در این نشستها ما فرصت تمرین نظرات مخالف را می کنیم. قول می دهم چند نکته را پیگیری کنیم. اشاره شد 11 دستگاه وظیفه دارند درباره کودکان کار فعالیت کنند. بهزیستی ادعا می کند تنها سازمانی است که وظایف خود را انجام می دهد و بقیه شانه خالی کرده اند. بهزیستی در حال تدوین آیین نامه مربوط به ساماندهی کودکان کار با مشارکت سازمانهای مختلف است.

او در ادامه با بیان اینکه از مردادماه جلساتی برای توسعه سمن ها پیگیری شده است، گفت: بهزیستی می گوید ناگهان متوجه شدیم فرمانداری تهران تصویب کرده با توجه به گزارشها و نگرانی های رو به رشد آسیبهای اجتماعی در تهران، چنین طرحی در دستور کار قرار گیرد.

مولاوردی توضیح داد: قول می دهم در تصویب آیین نامه حمایت اجتماعی پیگیری کنم و آیین نامه ساماندهی را هم دنبال می کنم. ما نامه سه امضایی با امضای خانمها جنیدی و ابتکار به رئیس مجلس دادیم تا در تصویب قانون حمایت از کودکان تسریع شود. قطعا این اعتراضات به گوش اجراکنندگان طرح جمع آوری کودکان می رسد و مطمئن باشید هیچ پافشاری در دستور کسی نیست.

دستیار ویژه رئیس جمهور قول داد نتیجه اعتراض سمن ها به عملکرد اخیر را در جلسه هیات دولت طرح کند. قطعا این مسئله را منتقل می کنیم که همه عصبانی هستند. من با علم به فضای جلسه گفتم حتما در این نشست حضور پیدا خواهم کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =