ایسنا به نقل از قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت نوشت: دولتمردان در گذشته صادرات را به‌ عنوان ضرورت واقعی احساس نکرده بودند و هیچ‌گاه درآمد کارمندان به تولید و صادرات وابسته نشد که همین امر موجب شد فرصت‌ها را از دست بدهیم.

محمدرضا مودودی در بیست و یکمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان هرمزگان، اظهار کرد: علیرغم اینکه هنوز مسائل پایه‌ای و ریشه‌ای زیادی در فرآیند صادرات وجود دارد ولی در مجموع کارنامه موفقی را شاهد بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: کشور در طول ۱۵ سال گذشته افزون بر هزار درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشته است و نباید از تغییر رویکرد جهان نسبت به تجارت غافل شد.

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: تحقیق سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۰ نشان داد در سال ۱۹۹۰ حدود ۷۰ پیمان تعرفه ترجیحی بین کشورها منعقدشده بود و در سال ۲۰۱۰ که گزارش منتشر شد حدود ۴۵۰ قرارداد تعرفه ترجیحی بین کشورها و ملت‌ها منعقد شد.

مودودی خاطرنشان کرد: این قراردادها گستره وسیعی از اقلام را شامل می‌شد که می‌توانست چندین برابر چیزی باشد که آمار و ارقام نشان می‌دهد.

نیمی از کالاهای دنیا به کشورهایی صادر می‌شود که تعرفه ترجیحی دارند

وی بیان کرد: براساس آمارهایی که تازه منتشر شده نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد کالاهای تولیدی به مقصدهایی صادر می‌شوند که پیمان‌های تعرفه ترجیحی بین کشورها وجود دارد.

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: کشورها از اقتصاد آزاد بین کشورها به سمت پیمان‌های منطقه‌ای گام برمی‌دارند.

مودودی تصریح کرد: امسال هنگام بررسی علت افت صادرات در شش‌ماهه اول در تماس با برخی تولیدکنندگان مشخص شد چیزی که سال گذشته صادرشده انباشت کالاهای ذخیره‌شده بوده است.

پسته‌ای نمانده که صادر کنیم

وی اشاره کرد: با کاهش ۷۰ میلیون دلاری صادرات پسته در پنج ماه اول امسال مواجه بودیم و اعلام شد باید تا فصل برداشت محصول صبر کرد به عبارت دیگری چیزی در انبارها وجود ندارد.

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به ظرفیت‌سازی را یکی از کلیدی‌ترین موضوع‌ها برای صادرات، افزود: دولتمردان در گذشته صادرات را به‌عنوان ضرورت واقعی احساس نکرده بودند و هیچ‌گاه درآمد کارمندان به تولید و صادرات وابسته نشد که همین امر موجب شد فرصت‌ها را از دست بدهیم.

وی در پایان گفت: اگر امروز بینش صادراتی در دولتی‌ها، کارمندان و مدیران نهادینه نشود تنها به نفع طرف خارجی فرصت سوزی می‌شود.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    1 0
    پارسال پسته اکبری من را به قیمت عمده ۲۷۰۰۰ تومان خریدند. امسال هم که پسه ها سرما زد و ۳۰۰ کیلو بیشتر ندارم