تسنیم نوشت: نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: مردم این استان ۲۰ سال است که خشکسالی و بی‌آبی را تحمل می‌کنند که این امر از بحران گذشته و به یک فاجعه تبدیل شده است.

شه‌بخش گرگیجی در جریان دومین اجلاس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: انتظار می‌رود شعار محوری تمام اعضای شورای عالی استان‌ها در این دوره برپایی انسجام‌گرایی و اتحاد واقعی باشد و این شعار زمانی عملیاتی می‌شود که اختلاف دیدگاه‌ها را از بین برده و تفاوت‌های دیدگاه‌ها را نیز تعدیل کنیم.

وی تصریح کرد: باید از بی‌برنامگی و تصمیمات شتابزده که بعضا جنبه‌های سیاسی دارد پرهیز کرد. زیاد چنگ زدن به چنین موضوعاتی یک چالش جدی است که برنامه پیش رو این پارلمان محلی را کند می‌کند.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: تقویت شورای عالی استانی و بالاخص شوراهای فرادست و روستاها با تدوین برنامه منسجم و ارائه راهکار مناسب در این زمینه باید در حوزه مطالعات شورای عالی باشد زیرا قریب به 2 دهه از عمر شوراها می‌گذرد اما تا امروز شورا به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

گرگیجی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت و با 11.16 درصد مساحت کل کشور یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور است و از این تعداد جمعیت 51 درصد در روستاها زندگی می‌کنند و این استان 33 برابر بزرگتر از کوچکترین استان کشور از نظر وسعت است.

وی با انتقاد از تخصیص اعتبارات به این استان گفت: تخصیص اعتبارات عمرانی و زیربنایی استان‌های محروم و بالاخص استان سیستان و بلوچستان متاسفانه برحسب شاخص‌های توسعه اختصاص نیافته است. ضمن اینکه این استان طولانی‌ترین مرز آبی و خاکی و دسترسی به آب‌های آزدهای بین‌المللی، جاذبه‌های بکر و انحصاری گردشگری را دارد.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها افزود: به دلیل دوری از مرکز و عمق محرومیت‌های تاریخی، مطابق با سند چشم‌انداز 20 ساله کشور قرار بود این استان رتبه نخست توسعه‌یافتگی داشته باشد اما تاکنون براساس برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم و مطابقه اعلامیه دفتر فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان از منظر شاخص توسعه‌یافتگی آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است.

گرگیجی بیان کرد: این استان آخرین رکورددار معیشت و بیکاری است و از نظر شاخص سواد در رتبه آخر قرار دارد در حالی که میانگین 84.61 درصدی جمعیت 6 ساله‌ها و بالاتر کشور باسوادند. این آمار در استان 68 درصد است و حدود 32 درصد از جمعیت لازم‌التعلیم بی‌سوادند و این آمار در روستاهای استان‌ به 40 درصد می‌رسد.

وی به شاخص فضای آموزشی استاندارد کشوری اشاره کرد و گفت: شاخص در این بخش 5.150 متر مربع است در حالی که در استان 3 متر مربع و در شهرستان چابهار که نگین شرق کشور این سرانه کمتر از 1.5 متر مربع است.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: شاخص بهداشت و درمان در استان هرچند اقدامات خوبی در این چند سال اخیر صورت گرفته اما هنوز در حوزه زیرساخت‌ها با میانگین کشوری فاصله داریم و استاندارد کشوری برای هر هزار نفر یک تخت بیمارستان است اما در این استان این شاخص کمتر از 0.80 است.

وی گفت: علی‌رغم آنچه منابع پایدار آب دریا را داریم متاسفانه در حوزه شمال استان متاسفانه با پرداخت هزینه‌های هنگفت منت افغان‌ها را می‌کشیم و در حوزه جنوب استان که 10 متر فاصله هم با دریا نداریم شاخص دسترسی به آب فقط 23 درصد است و این سوال مطرح می‌شود مگر نمی‌شود با آب دریای عمان در قالب پکیج‌های شیرین کن، آب شرب و کشاورزی کل استان را تامین کرد؟

گرگیجی افزود:‌ خاک حاصلخیز این استان نه تنها با دیگر جاهای کشور بلکه با دنیا قابل مقایسه نیست و مردم استان سیستان و بلوچستان 20 سال است که بی‌آبی و خشکسالی را تحمل می‌کنند که این امر از بحران گذشته و یک فاجعه است.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: جمعیت روستایی یک فرصت در استان است و برای تثبیت جمعیت روستایی باید نگاه معطوف به روستاها داشته باشیم و سیستان و بلوچستان 9 هزار 761 روستا دارد.

وی افزود: هم‌اکنون اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان یکی از بدهکارترین ادارات کل وزارت راه و شهرسازی است و لازم است تخصیص‌هایی در دولت و مجلس به صورت عادلانه و با نگاه ویژه صورت بگیرد، ضمن اینکه شاخص اجرای طرح‌های هادی روستایی میانگین کشوری 45 درصد است اما در استان سیستان و بلوچستان 16 درصد است.

گرگیجی تصریح کرد: ما منکر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیستیم اما محرومیت گذشته به قدری عمیق بوده که حالت عادی نمی‌تواند غبار محرومیت و مظلومیت را از چهره این استان بزداید و بعد از گذشت 40 سال مردم انتظار دارند به حداقلی از زندگی استاندارد برسند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =