پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران آذربایجان یکی از کشورهایی بود که در بالاترین سطوح با ایران روابط خود را گسترش داده است.

سید صادق روحانی: خبر پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به صورت گسترده ای در رسانه های آذری منعکس شد و الهام علی اف رئیس جمهوری این کشور از نخستین کسانی بود که پیروزی روحانی را به وی تبریک گفت. روسای جمهور ایران و آذربایجان همچنین در حاشیه اجلاس داووس با هم دیدار و گفت و گو کردند.

هفته گذشته الهام علی اف به ایران سفر کرد. روسای جمهور ایران و آذربایجان در دیدار با یکدیگر ضمن تشریح اشتراکات و ظرفیت‌های موجود میان دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضرورت تلاش مسئولان ایران و آذربایجان برای تحکیم و ارتقای روابط دو کشور تأکید کردند.

چند روز پس از آن نیز وزیر دفاع آذربایجان نیز به ایران آمد. ذاکر حسن اف به دعوت حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان به تهران آمد.

با توجه به این رفت و آمدها به نظر می رسد سیاست کلی دو کشور دردولت یازدهم  بر تعمیق روابط باشد. با توجه به این سفرها با محسن پاک آئین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت وگویی ترتیب دادیم و از او درباره این سفرها و نتایج آن و سیاست کلی دو کشور جویا شدیم که مشروح آن در ادامه می آید:

***

سفر مقامات بلند پایه آذربایجان به تهران بیشتر حول محور چه موضوعاتی است؟

معمولا شرط توسعه مناسبات دو کشور وجود اراده سیاسی در سران این کشورهاست و سفر رئیس جمهورنیز نماد اراده سیاسی برای گسترش مناسبات است. سفر مقامات بلند پایه آذربایجان بخصوص رئیس جمهور این کشور و پذیرائی گرم و مذاکرات صمیمانه طرفین، نمایش وجود اراده سیاسی در طرفین برای تحکیم مناسبات فیمابین بود.در سایه این اراده سیاسی،طرفین در حوزه های اقتصادی با تاکید بر فعال سازی در سه بخش یعنی تجارت ، ترانزیت و انرژی مذاکرات مفیدی داشتند،رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی تعیین شد،چهار سند همکاری امضا شد و پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی هم تبادل نظر گردید.در سفر وزیر دفاع نیز زمینه های همکاری های نظامی فراهم آمد.

با توجه به تغییر دولت در ایران آیا سیاست مقامات آذری در تعامل با جمهوری اسلامی ایران تغییری کرده است؟

یکی از علل اصلی تحولات اخیر در روابط دو کشور،تاکید دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط با همسایگان و استقرار اعتدال در سیاست خارجی است. در واقع به دنبال مذاکرات سازنده دو رئیس جمهور در شهر داووس در بهمن ماه سال 1392،طرفین با رویکرد مثبت یکدیگر آشنا شده و اراده خود را بر بسط مناسبات استوار نمودند.

آیا مقامات ایرانی هم قصد سفر به آذربایجان را دارند؟ اگر اینطور است این سفر در چه سطحی و در چه زمانی انجام خواهد شد؟

به دلیل تنوع منافع دو کشور و عضویت در نهادهای منطقه ای و بین المللی و همچنین ضرورت توسعه روابط دوجانبه،بطور مکرر سفر مقامات دو کشور به تهران و باکو انجام می شود و در آینده نیز شاهد سفر مقامات بلند پایه ایرانی به باکو خواهیم بود.

آذربایجان در زمان تحریم یاور ایران بود. اکنون که به گفته ریاست محترم جمهور سازمان تحریم ها شکسته شده است آیا برنامه ویژه ای برای گسترش تعاملات تجاری با آذربایجان در دستور کار وزارت خارجه ایران است؟

بله، فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی و تجمیع تمام موارد همکاری های اقتصادی در این کمیسیون، تقویت ارتباطات استان های همجوار در دو کشور با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و گردشگری در این استان ها،تعاملات اقتصادی منطقه ای با مشارکت کشورهائی چون روسیه و ترکیه در دستور کار قرار دارد.در مجموع نفس سفرو امضای اسناد همکاری، بیانگر این است که، در آینده روابط ما با آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه، دوست و شریک توسعه خواهد یافت ، در مورد بسیاری از رویدادهای منطقه ای و بین المللی اتفاق نظر داریم. رؤسای جمهور هر دو کشور در مورد توسعه روابط همه جانبه ابراز علاقمندی کرده و فرصت های موجود را در این زمینه ارزشمند دانستند و بنظر من هیچ مانعی برای گسترش روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =