ایسنا نوشت: به دنبال تصمیم ترامپ درباره قدس، امروز (یکشنبه) نیز مناطق مختلف فلسطین شاهد تظاهرات و درگیری شدید با نیروهای اشغالگر بود.

به گزارش خبرگزاری فلسطین الیوم، هلال احمر فلسطین اعلام کرد، ده‌ها تن در درگیری‌های شب گذشته در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شدند. همچنین تعدادی دانشجوی تظاهرکننده در شرق خزاعه با گاز اشک‌آوری که نظامیان اسرائیلی شلیک کردند، مصدوم شدند.

نیروهای اسرائیلی امروز جوانی از شهرک حوسان در بیت لحم را بازداشت کردند. منابع محلی گفتند، نیروهای اشغالگر به شهرک حوسان یورش بردند و اسماعیل محم زعلول را بازداشت کردند.

همچنین شب گذشته ۹ شهروند فلسطینی نیز در درگیری‌های با نیروهای اسرائیلی در شهرک عزون در شرق قلقیلیه زخمی شدند.

اما طی درگیری‌های روز چهارم میان فلسطینیان و اسرائیل ۲۳۱ تن که ۲۴ تن از آنها در اثر تیراندازی، ۱۷۲ تن در اثر خفگی، چهار تن در اثر حمله با گلوله واقعی و ۱۹ تن در اثر زمین خوردن مصدوم شدند که تحت مداوای میدانی قرار گرفتند.

درگیری‌ها میان دو طرف در کرانه باختری از جمله قدس و حملات هوایی در غزه، طی سه روز اخیر چهار شهید و حدود ۱۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

ورودی شمالی شهر "البیره" شاهد درگیری‌ها میان نیروهای اشغال‌گر و تظاهرکنندگان بود که در پایان تظاهرات، حامیان "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" تجمع کردند و تظاهرات کنندگان به سوی نیروهای اشغالگر سنگ پرتاب کرده و آنها هم با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به تظاهرکنندگان پاسخ دادند.

نیروهای اشغالگر همچنین در ورودی شمالی بیت لحم، گروهی از دانشجویان را با گاز اشک‌آور هدف قرار دادند و تعدادی از فلسطینی‌ها به سربازان اسرائیل سنگ پرتاب کرده و خیابان اصلی را بستند.

این اقدام زمانی صورت گرفت که جنبش‌های دانشجویی خواهان ادامه اعتراضات به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره قدس شدند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین از حامیان خود خواست سالروز تاسیس این جبهه که در سال جاری با رفتن به خطوط تماس مصادف شده است، را زنده بدارند.

همچنین گروه‌های مختلف و کمیته هماهنگی گروه‌های فلسطینی خواهان ادامه تظاهرات در همه محورها شدند.

منابع فلسطینی در قدس شرقی اعلام کردند، پلیس اسرائیل تظاهراتی را در خیابان صلاح الدین روبروی باب العامود سرکوب کرد.

گزارش منابع محلی حاکی از آن است که ۱۲ تن از اهالی قدس در اثر خفگی، تیراندازی با گلوله پلاستیکی توسط نیروهای اشغال‌گر زخمی شدند و این نیروها همچنین ده‌ها روزنامه‌نگار را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پیشتر باشگاه اسیران فلسطینی گفته بود، نیروهای اشغالگر از روز چهارشنبه از طریق یورش به منازل فلسطینیان یا در جریان اعتراض‌ها ۳۵ فلسطینی را در قدس دستگیر کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهند نیروهای اشغالگر به یکی از مراکز تجاری قدس حمله کرده و تعدادی از جوانان فلسطینی را بازداشت کردند.

همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی جهاد ابوزنید، عضو شورای قانونگذاری و یک پسر و دختر را در درگیری‌ها در خیابان صلاح الدین دستگیر کردند.

در غزه نیز حدود ۳۰ فلسطینی با تیراندازی ارتش اشغال‌گر اسرائیل در درگیری‌های مناطق مرزی این شهر زخمی شدند.

اشرف قدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت، تعداد اجمالی زخمی‌ها از روز جمعه تا شب شنبه تنها در این شهر حدود ۱۹۵ تن است که چهار تن از آنها زخم جدی برداشته و چهار تن دیگر شهید شدند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین یک راهپیمایی مردمی در غزه ترتیب داده و تظاهرکنندگان در این تظاهرات تصویر ترامپ را آتش زدند و شعارهایی سردادند که محکوم کننده سکوت و تبانی کشورهای عربی با ترامپ و کوتاهی در حق عربی و اسلامی و قدس است.

در داخل خط سبز نیز در دو منطقه "وادی عاره" و "مجد کروم" صدها فلسطینی تظاهرات کردند و نمایندگان عرب کنست هم در این تظاهرات شرکت داشتند.

"کمیته عالی پیگیری شهروندان عرب" نیز تظاهراتی ترتیب داد.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، یک شهروند در درگیری‌ها در خزاعه، شرق خان یونس زخمی شد.

در بحبوحه خشم کشورهای عربی و اسلامی و هشدارهای بین‌المللی، روز چهارشنبه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و آغاز انتقال سفارت واشنگتن به قدس را اعلام کرد و از آن روز تاکنون تمامی فلسطینی اشغالی شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای است.

در این راستا، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، نیروهای اشغالگر اسرائیل به عمد کادر پزشکی، خودروهای اورژانس، روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، مساله‌ای که نشان‌دهنده تبعیض نژادی است.

این وزارتخانه گفت، این قانون‌شکنی‌ها تهدید مستقیم قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو است و باید جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بشردوستانه مربوط به آن تمامی تلاش خود را برای حفظ این کادرهای پزشکی به کار گیرند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =