ظهور رقیب بزرگ در بازار نفت/ رشد تولید نفت آمریکا تا کجا پیش می‌رود؟

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد:« طی هشت سال آینده تولید نفت و گاز طبیعی در دنیا با سرعتی بسیار بالا رشد خواهد کرد ولی سرعت رشد تویلد در امریکا بیش از دیگر کشورها خواهد بود.»

مونا مشهدی رجبی: در گزارش سازمان بین المللی انرژی تاکید شده که این سرعت بالای رشد تولید نفت که در نتیجه سرمایه گذاری کلان در این صنعت انجام شده  و باعث می شود تا قدرت امریکا در بازار نفت دنیا بیشتر شود.

 طبق این گزارش در فاصله  سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ میلادی توان تولید نفت شیل در امریکا ۸ میلیون بشکه در روز بیشتر می شود که این نرخ رشد از نرخ رشد تولید نفت توسط عربستان سعودی و  نرخ رشد تولید گاز طبیعی توسط کشور روسیه هم بالاتر خواهد بود.

از طرف دیگر، افزایش نرخ رشد تولید نفت شیل امریکا سبب می شود  تا امریکا ظرف هشت سال اینده به یک صادر کننده خالص نفت در دنیا تبدیل شود و قدرت زیادی در این بازار بدست آورد. این کشور جایگاه بزرگترین صادر کننده ال ان جی دنیا را هم در سال ۲۰۲۵ میلادی به دست خواهد آورد و حجم تولید گاز طبیعی را تا مرز ۶۳۰ میلیارد متر مکعب نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی بیشتر می کند. این رشد توان تولید انرژی در امریکا می تواند منابع مالی زیادی برای این کشور ایجاد کند ولی قدرت  تاثیر گذاری امریکا در مناسبات اقتصادی و بازار انرژی را هم بیشتر می کند.

نکته جالب این گزارش اینجاست که رشد توان تولید نفت و گاز طبیعی در امریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی  معادل ۸۰ درصد از افزایش  حجم تولید  نفت در دنیا خواهد بود. در واقعع سرمایه گذاری دیگر کشورها در این بازار تنها می تواند زمینه ساز ۲۰ درصد از افزایش توان تولید انرژی در دنیا شود و ۸۰ درصد از این افزایش توان تولید به امریکا اختصاص خواهد داشت.این  نسبت نا متوازن رشد توان تولید نفت نشان می دهد که امریکا هر روز سهم بیشتری در بازار انرزژی دنیا به دست خواهد اورد .

 در این گزارش پیش بینی شده است که سال ۲۰۲۵ میلادی ، سال اوج  تقاضای نفت در دنیا است و رشد تولید نفت هم تا این سال ادامه خواهد داشت. از سال ۲۰۲۵ به بعد ما شاهد افت تقاضا  برای نفت خام خواهیم بود . اما کاهش تقاضا برای نفت خام در دنیا با افزایش تقاضا برای نفت در بازارهای دیگر از قبیل صنعت پتروشیمی جبران خواهد شد. به گزارش موسسه مطالعاتی وود مک کینزی در میان مدت و بلند مدت صنعت پتروشیمی اصلی ترین مصرف کننده نفت در دنیا است و بیشترین سهم از نفت دنیا جذل این بازار می شود. در دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی ما شاهد رشد تقاضا برای نفت در صنعت پتروشیمی دنیا خواهیم بود.تقاضا برای انوع سوختها که محصول نفت هستند و در کشتی ها و هواپیماها و کامیون های بزرگ استفاده می شود  بعد از صنعت پتروشیمی ، بیشترین سهم را در تقاضای نفت دنیا دارد.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که تا اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی  ذخایر نفت شیل امریکا تقریبا تخلیه خواهد شد و دوباره وابستگی دنیا به نفت خاورمیانه افزایش پیدا می کند.در این زمان  تاثیر خاورمیانه و به خصوص سازمان اوپک دربازار نفت دنیا دوباره پر رنگ می شود و سیاستهای اوپک می تواند بازار  نفت را تحت تاثیر قراردهد.

اگرچه  ذخایر تازه ای با ظرفیت بالغ بر ۶۷۰ میلیارد بشکه نفت در امریکا شناسایی شده است که در صورت  جذب سرمایه  کافی، می تواند از اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی دوباره  زمینه را برای افزایش قدرت گرفتن  امریکا در عرصه بازار نفت فراهم کرد. این تحول نشان می دهد که در قرن بیست و یکم میلادی امریکا همواره یکی از تاثیر گذارترین کشورهای دنیا در عرصه انرژی باقی می ماند.

منبع: اویل پرایس

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =