۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

ایسنا نوشت: امارات مذاکراتش را با ریاض برای حمایت از پسر علی عبدالله صالح و دادن نقش محوری به وی در استراتژی جدید درباره یمن ازسرگرفته است.

روزنامه الشرق قطر به نقل از مجله اینتلیجنس آنلاین فرانسه در گزارشی نوشت: در پی کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن در درگیری با انصارالله، ابوظبی تلاش می‌کند تا پسرش احمد را به ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها ملحق کند.

احمد صالح پیشتر سفیر یمن در امارات و فرمانده سابق نیروهای گارد ریاست‌جمهوری این کشور بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ برکنار شد. او هم‌پیمان بزرگ ابوظبی است و ابوظبی از چند ماه پیش تلاش می‌کند تا احمد صالح را به عنوان مهندس مذاکرات یمن قرار دهد.

به گزارش این مجله، ائتلاف میان صالح و حوثی‌ها سال میلادی گذشته فروپاشید. نیروهای انصارالله به این نتیجه رسیده بودند که خانواده صالح توافق محرمانه‌ای با ائتلاف عربی دارند. آن‌ها اکنون حزب کنگره سراسری مردمی را از صنعا بیرون و گارد ریاست‌جمهوری را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند. چرا که مذاکراتی که اخیرا برای حل بحران برگزار شد نتیجه‌ای نداشته است.

به گفته منابع، ابوظبی طرحی را با عنوان "صنعای عرب" به هم‌پیمانانش ارائه کرده که اولویت را بازپس‌گیری بندر الحدیده در غرب کشور قبل از آغاز عملیات صنعا می‌داند. این طرح شامل حمایت آمریکاست که به کشتی‌های عربستان کمک می‌کند.

در این بین عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن تلاش زیادی کرده تا تلاش‌های ابوظبی را برای تحمیل صالح بر ریاض ناکام بگذارد. علی محسن الاحمر مانع دیگری در مقابل صعود احمد صالح است. الاحمر که فرمانده نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان است نظامی سابقی است که با صالح همکاری کرده است. اما الاحمر رقیب خانواده صالح طی سال‌های اخیر بوده است.

به نظر می‌رسد ابوعلی الحاکم، مدیر سازمان اطلاعات نظامی که اخیرا از سوی انصارالله به عنوان استاندار صنعا انتخاب شد تدابیر جدیدی را برای حفاظت از این شهر در مقابل حملات آتی اتخاذ کرده است.

وی به حمایت ابوکرار، فرمانده جدید نیروهای مدافع پایتخت دست یافته است. کرار بر پادگان‌های گارد ریاست‌جمهوری (جبهه اصلی دفاع از پادگان صالح) نظارت داشت.

از سوی دیگر منابع نظامی دولتی اعلام کردند که خانواده علی عبدالله صالح صنعا را ترک کرده و به عدن رفته‌اند.

به گفته این منابع خانواده صالح به امارات منتقل خواهند شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =