ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه همزمان با افزایش انتقادات خود از تصمیم همتای آمریکایی‌اش درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد که ترکیه به زودی سفارت خود را در قدس شرقی باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سخنرانی در جمع اعضای حزب حاکم در شهر کارامان گفت: از آنجایی که قدس تحت اشغال است ما نمی‌توانیم در آنجا سفارتی باز کنیم اما به لطف خداوند آن روزها نزدیک است و ما قادر خواهیم بود در آینده‌ای نزدیک به طور رسمی سفارت خود را در قدس شرقی باز کنیم.

ترکیه در حال حاضر در قدس یک کنسولگری دارد. آنکارا روابط دیپلماتیک کامل خود با اسرائیل را حفظ کرده و همانند دیگر کشورها سفارتش در تل‌آویو قرار دارد.

اردوغان ضمن محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا گفت: این مساله حکایت از یک منطق و درک صهیونیستی و مسیحی دارد.

وی افزود: یهودیان حق ندارند قدس را که پایتخت تمامی مسلمان است به خود اختصاص دهند. لطفا هرجا هستید بمانید و از انجام هرگونه عملیات صهیونیستی اجتناب کنید. اگر شما برای انجام چنین عملیاتی تلاش کنید آن وقت باید بهای سنگینی را بپردازید.

اردوغان همچنین نتیجه نشست 13 دسامبر که در آن تمامی رهبران کشورهای مسلمان در استانبول گردهم آمدند را تحسین کرد و گفت: این نشست به جهان یک وحدت کامل را نشان داد.

اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ترکیه تا زمانی که سازمان تروریستی فتح الله، گروهی که مسئول کودتای نافرجام سال گذشته است بهای جنایت‌های خود را ندهد آرام نخواهد نشست.

وی افزود: ما تا زمانی که آخرین عضو سازمان گولن در مقابل قانون محاکمه شود این قاتلان را تحت پیگرد قرار خواهیم داد.

اردوغان همچنین از آمریکا برای تلاش در استفاده از یک گروه تروریستی برای مبارزه با گروه دیگر انتقاد کرده و به حمایت‌ها و ارسال تسلیحات آمریکا به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه است برای مبارزه با داعش اشاره کرد.

اردوغان با اشاره به توافقی با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که اجازه می‌دهد صدها تروریست داعش از شهر محاصره شده رقه بدون هیچ آسیبی فرار کنند، گفت: نمایش در رقه کاملا واضح است و جایی برای انکار وجود ندارد. نمایش این است که داعش و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دو طرفه یک سکه هستند.

اردوغان در نشست دیگری در شهر کارامان گفت: هیچ یک از رویدادهایی که در اطراف کشور ما رخ می‌دهند از یکدیگر مستقل نیستند. کشتارها در سوریه و اقدامات تحریک آمیز در قدس هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند.

وی افزود: بحران‌ها در عراق، یمن و منطقه خلیج‌فارس(قطر) همگی محورهای یک پروژه واحد هستند. برخی قدرت‌ها می‌خواهند جغرافیای باستانی ترکیه را از نو طراحی کنند.

اردوغان در ادامه گفت: سازمان‌های تروریستی غیراخلاقی‌ترین و بی رحمانه ترین وسیله این بازی هستند. ما در حال حاضر شاهد این بازی هستیم. ما آن را همین گونه رها نخواهیم کرد و اقدامات لازم را برای از بین بردن این بازی اتخاذ می‌کنیم.
52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =