۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار طی سه ماه گذشته، شاخص بورس نیز از رشد حدود 5 هزار واحدی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی سه ماه گذشته بازار ارز با تحولات قیمتی بسیاری روبه‌رو بود؛ به طوری که قیمت دلار با افزایش 248 تومانی همراه بود.

در حالی که قیمت هر دلار آمریکا در 26 مردادماه امسال و تقریبا از زمان شروع افزایش قیمت‌ها در بازار، 3779 تومان بود، امروز با قیمت حدود 4028 تومان فروخته می‌شود. این نشان می‌دهد که دلار در این مدت سه ماهه با رشد 6.5 درصدی روبه‌رو بوده است.

در فضای افزایش قیمت ارز در بازار، بورس نیز به تبعیت از این بازار روزهای مثبتی را سپری کرد. شاخص بورس تهران در بازه زمانی 26 تیرماه امسال تا امروز، 6 هزار و 76 واحد رشد پیدا کرده است. شاخص‌کل بورس تهران بیست و ششم تیرماه روی رقم 79 هزار و 692 واحد ایستاده بود، اما در حال حاضر شاخص‌کل بورس (26 مهرماه) به 85 هزار و 768 واحد افزایش یافته است.

تحولات بازار سرمایه در بازه زمانی زمانی سه ماه گذشته حاکی از آن است که شاخص‌کل بورس در این مدت 7.6 واحد رشد پیدا کرده است. شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون نیز با رشد 10.6 روبه‌رو بوده است و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه در میان بازارهای رقیب، بیشترین رشد را به ثبت رسانده است.

کارشناسان معتقدند که با وجود این‌که افزایش نرخ ارز می‌تواند برای صنایع واردات‌محور تا حدی تهدید به شمار رود، اما با توجه به حجم بالای ارزش بازار صنایع صادرات‌محور به‌خصوص محصولات شیمیایی می‌توان انتظار داشت تداوم این رشد به سود بازار سهام باشد.

به اعتقاد آنها، در خصوص تاثیرپذیری معاملات بورس از نوسانات نرخ دلار، بسیاری از شرکت‌های بورس تحت‌تاثیر کالاهای جهانی هستند و بسیاری از هلدینگ‌ها در زیرمجموعه خود از کاهش و یا افزایش دلار تاثیر می‌پذیرند. بر این اساس شرکت هایی که مواد اولیه آنها از خارج از کشور تامین می‌شود و یا وابستگی نرخ مواد اولیه آنها به کالاهای جهانی بیشتر است، افزایش نرخ دلار به رشد هزینه‌های آنها منجر می‌شود و در مقابل شرکتهای صادرات محور از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند.

از سوی دیگر زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا کند، قیمت تمام شده محصولات مشابه داخلی ارزان‌تر خواهد بود که این موضوع تا حدودی می‌تواند به رونق کسب‌وکار این دسته از شرکت‌ها و صنایع منجر شود و در پی آن، انتظار تعدیلات نرخ و مقدار فروش آنها دور از انتظار نخواهد بود و از این نظر هم می‌تواند تاثیر افزایش نرخ دلار بر شرکتها، صنایع و در پی آن بازار سرمایه را بررسی کرد.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    0 0
    فقط شاخص سازی است و بس