صالحی امیری: استان زنجان، نماد کرامت علوی و رضوی در کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه فرهنگ رضوی در ایران را به عنوان یک نیاز و ضرورت اصلی دانست و گفت: توسعه فرهنگ رضوی در کشور، توسعه معرفت و اخلاق است و در جامعه ما همدلی و همگرایی از منظر کرامت به خوبی مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی استانداری زنجان، سید رضا صالحی امیری در سفر یک روزه خود به استان زنجان در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: در سطح کشور ۵ هزار موسسه قرآنی در حوزه کرامت فعال هستند و امسال نیز در دهه کرامت ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه در ۷۰۰ شهر،۲۳ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۴۰ هزار پایگاه بسیج و ۸ هزار امامزاده که قطبهای فرهنگی هستند، در قالب هزاران مؤسسه فرهنگی و قرآنی در سطح کشور اجرا می شود.
صالحی امیری به توسعه کمی و کیفی مساجد و کانون های فرهنگی در سطح کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار کانون فرهنگی فعال در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه ششم توسعه این تعداد به ۸۰ هزارکانون افزایش خواهد یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه کتابخانه های عمومی در سطح کشور ضروری است، یادآورشد: در کشور بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کتابخانه عمومی با فعالیت ۶ هزار نفر وجود دارد، اما باید گفت نیاز کشور در این زمینه بیشتر از این تعداد است که باهمکاری مشترک بین نهاد کتابخانه عمومی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مرکز امور مساجد مقرر گردیده که در همه ۸۰ هزار مسجد، کتابخانه احداث شود.
سپس وی در ادامه با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اقدام در زمینه اعزام حجاج که از سوی مجموعه نهاد های ذیربط و دولت در طول یک سال گذشته صورت گرفته است، افزود: یکی از اهداف دولت و نظام جمهوری اسلامی برگزاری حج با کرامت و با عزت است.
صالحی امیری ادامه داد: ۱۰ نفر از کنسول های وزارت خارجه طی روزهای آینده اعزام می شوند، و تمهیدات لازم در قالب ۱۴ محور برای اعزام حجاج پیش بینی شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در سطح کشور ۴۳ هزار ویزا برای حجاج بصورت الکترونیکی صادر شده و اعزام حجاج از ۲۰ فرودگاه بین المللی کشور از هفته آینده آغاز می شود و در این زمینه ۵۴۰ کاروان زیارتی نیز سازماندهی شده است.
وی با اشاره به اینکه تیم پزشکی که باید حج را مدیریت کنند، برای ارائه خدمات به کشور عربستان می‌روند، اظهار کرد: درسطح کشور، دولت و نهاد های ملی جلسات مستمری برای بررسی مسائل حج برگزارکرده اند و در این راستا جهت‌گیری های لازم بر اساس تصمیم ملی انجام شده است.
صالحی امیری در بخشی دیگری از سخنان خود به فعالیت مجموعه جهاد دانشگاهی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی عضو شورای فرهنگ عمومی است، می توان گفت محصول و نتیجه انقلاب اسلامی است، که در حوزه پژوهش های فرهنگی، ارزش ها و نگرش های جامعه فعالیت های چشم گیری داشته و این مجموعه به خوبی توانسته، بسیاری از نیازهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور را پاسخ دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، پرچم دار دسترسی آزاد به اطلاعات است و فضای کشور برای فعالیت همه گروه ها وصاحبان فکر و قلم و هنرآزاد و مهیا است، به طوری که ایجاد هر گونه کمپین برای رساندن پیام به مسئولین مشکلی ندارد.
وی با اشاره به اینکه امروزه در حوزه هنر و سینما، نظام معینی تعریف و مستقر شده است و مداخلات عوامل بیرونی نیز کاهش یافته است، یادآور شد: در حوزه هنر و سینما شوراهای رسمی تعریف شده، به طوری که فیلم های توقیفی با بررسی مجدد و اعمال اصلاحات، امکان اکران را داشته اند و تاکنون نیز ۳ فیلم پس از اصلاحات توانسته اند برای اکران، مجوز دریافت کنند.
صالحی امیری در پایان، فعالیت مجموعه مهرانه را در سطح کشور بسیار چشم گیر و ستودنی دانست و ادامه داد: مجموعه مهرانه در استان زنجان دارای دو پیام مهم و روشن برای جامعه است که با یک پیام انسانی افرادی که به بیماری سرطان دچار هستند، می توانند بدون دغدغه مالی در این مرکز درمان شوند، و دیگر اینکه مجموعه ای با ۱۰۰ هزار نیروی خیّر افتخاری، نشان دهنده توجه مردم زنجان به خیر اندیشی و دگر اندیشی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه ایران جامعه درد ندی است که هم گرایی و هم نوایی ملی در آن موج می زند، خاطر نشان کرد: زنجان استان کریمان است و امروز همایش کرامت رضوی در این استان برگزار شده است.
وی ادامه داد: استان زنجان نماد کرامت علوی و رضوی بوده و یکی از کانون های توسعه معرفت اهل بیت است، و باید گفت که این استان پرچم دار فرهنگ حسینی و عباسی در کشور به شمار می آید.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =