یک کارشناس روابط بین الملل درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق معتقد است که در هر حالتی، این رویکرد جدید بارزانی، برای منطقه خطرناک است.

زهره نوروزپور: تصمیم تازه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق مبنی بر استقلال کردها، موچی از اظهارنظرهای سیاسی را در پی داشته است به طوری که رهبران منطقه ای به شدت واکنش های منفی به این موضوع نشان داده اند و مخالفت خود را از تریبون های رسمی کشورشان اعلام کرده اند. در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز مخالفت ها با جدایی کردستان عراق از حکومت مرکزی به کرات اعلام شد. خبرگزاری خبرآنلاین در این باره با علیرضا سلطانی کارشناس روابط بین الملل گفتگو کرده است که از نظر می گذرانید: 

پیامدهای تصمیم بارزانی برای جدایی از دولت مرکزی چیست و پیامدهایی که در انتظار منطقه و عراق است را چه طور ارزیابی می کنید؟

همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، فارغ از برگزاری یا عدم برگزاری آن و نتیجه ای که با برگزاری احتمالی آن رقم می خورد، زمینه تنش، بحران و چالش جدیدی را در خاورمیانه فراهم می سازد.گویا قرار نیست خاورمیانه روی ثبات و آرامش را ببیند. در حالیکه چالش عمیق و گسترده داعش و التهابات سیاسی و جنگ های داخلی در این منطقه پرآشوب روبه پایان است، غائله ای جدید در حال ایجاد است.

غائله ای که اگر جان بگیرد و گسترده شود، به مراتب نسبت به عائله های دیگر خاورمیانه پایدارتر، گسترده تر، پرخطر تر و پر هزینه تر خواهد بود. همه پرسی اقلیم کردستان عراق، آتشفشان نیمه فعالی را فعال می کند که آتش آن نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای خارج از منطقه را نیز درگیر می سازد و خاموش کردن این آتش بسیار پرهزینه و سخت خواهد بود اگرچه باید اذعان کرد که طرح همه پرسی از ماه ها قبل ، عملا باعث فعال شدن این آتشفشان شده است چراکه انتظارات خفته بسیاری را برانگیخته است. مدیریت این انتظارات نیز در شرایط کنونی و هدایت آن به مسیر درست کاری سخت به نظر می رسد.

ارزابی شما از اهداف جدید کردستان عراق چیست؟

اقدام دولت اقلیم کردستان عراق در طرح این موضوع با هدف گرفتن امتیازات حداقلی از دولت عراق یک خطای استراتژیک و حرکتی نسنجیده بود  که البته می تواند دستاوردهای سیاسی فعلی آن را نیز  در خطر قرار دهد. در حالکیه این اقدام در دستور کار دولت اقلیم کردستان قرار گرفت که علیرغم گذشت بیش از چند ماه از طرح آن، کمترین حمایت بین المللی را جلب نکرده و چه بسا  جایگاه و وجهه این دولت خودمختار نیز دچار مخاطره شدید قرار گرفته است. جایگاهی که قطعا در آینده نزدیک به خصوص از سوی کشورهای منطقه قابل بازگشت نخواهد بود.

واکنش بازیگران درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق را چه طور ارزیابی می کنید چه کسی نفع می برد و چه کسی ضرر می کند؟
بدیهی است در شرایط کنونی هیچ کشور یا دولتی از این حرکت نسنجیده سود نخواهد برد به جز یک کشور که آنهم اسرائیل است. بروز، گسترش و تداوم  بحران ها و تنش ها در خاورمیانه به طور طبیعی، منازعه اعراب و اسرائیل و به طور کلی چالش اسرائیل در خاورمیانه را به حاشیه خواهد برد و اسرائیل از این شرایط برای تثبیت خود نهایت بهره را خواهد برد. بحران های اخیر در خاورمیانه به خصوص داعش این مهم را به اثبات رسانده است. در عین حال بیشترین خسارات و زیان را از این غائله در درجه نخست مردمان کرد و در درجه بعدی مردم عراق خواهند دید.

آیا خاورمیانه می تواند از این غائله به راحتی عبور کند؟
پاسخ این سوال به سیاست و اقدامات دولت های منطقه در برخورد به این غائله برمی گردد که اگر نسنجیده، احساسی و  ناهماهنگ باشد، مردمان خاورمیانه باید هزینه سنگینی را بپردازند. حال که کسی سنگی را نسنجیده به چاه انداخته ، باید با سیاست ، کیاست و همکاری این سنگ بیرون آید.این غائله سنگ محکی است برای مردمان و دولت های خاورمیانه که میزان بلوغ و رشد سیاسی خود را در حالیکه فضای بین المللی در این مسیر گام برداشته نشان دهند .

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    2 2
    نگاه کارشناس مدعو و برخی صاحبنظران شاید نگاه درستی نباشد. مگر شوروی توانست از تمایلات جدایی طلبانه شانزده جمهوری تشکیل دهنده تحت مدیریت انقلابی لنین و آهنین استالین رهایی یابد؟ مگر پوتین اقتدارگرا و سرکوبگر توانسته جمهوری های داخلی یا همراستا را مجدد در اتحادیه ای نوین سامان دهد؟ مگر تجربه تجزیه و تفکیک ملیتها در امپراتوری های کهن ایرانی، مغولی و عثمانی و حتی در مقیاسی کوچکتر در کشورهای اروپایی و یوگسلاوی سابق جلوی چشمان بشریت نیست؟ حتی در ایالات متحده تمایلات جدایی خواهی در زیر خاکستر وجود دارد. نگاه جامعی لازم است که به قومیت های دارای زبان و فرهنگ اجازه داد خود گردانی مشخص فدرالی و تعریف شده را تجربه کنند،خود به همکاری و همزیستی با دیگر اقوام و ملل و بازتعریف هویت جدید برخواهند گشت ...
  • علی A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    3 8
    واقعا عاقبت خوشی نه برای ملت کرد و نه برای کشورهای منطقه نخواهد داشت . بارزانی با خودخواهی و بی فکری تمام در حال رویاندن بذر کینه و نفاق است و در صورت ادامه این روند قوم کرد را به انزوای مطلق خواهد برد و چه بسا جنگهای فرسایشی و خونین در بین قومیتها تا سالها حاصل و نتیجه سنگ بیفکری بارزانی باشد که در چاه اقوام واحد چندین کشور می اندازد . بارزانی سلطنت طلب مغروریست که سربوش بر روی کم کاریهای خود در طول سالیان و ابقای خاندان خود در راس قدرت را به شکلی ناشیانه دنبال میکند