درباره موج اعتراضات اخیر به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

ابهام های جاری در بافت و ساختار و اهداف جشنواره فیلم فجر، همواره باعث شده است حرف ها و حدیث های فراوان در قبل و حین و بعد از برگزاری هر دوره از جشنواره پیش آید. اما ظاهرا در دوره جاری، اوضاع از این فضا عبور کرده است و حرف و حدیث ها و اعتراض ها دارد به ابتذالی پررنگ می گراید.
نگارنده - که پیشینه مطالبش نشان می دهد اهل مجامله نیست و رک گویی، چه در باب نقد فیلم و چه در باب نقد مناسبات سینمایی، یکی از ویژگی های قلمش بوده است - ترجیح می دهد در این ازدحام دوغ و دوشاب، ایرادهایش را به موقعیت امسال جشنواره فیلم فجر و نحوه مدیریت آن در زمانی دیگر طرح کند. اکنون که انتقادها به جشنواره و مدیریت آن، از حد معقول گذشته است و به حاشیه های به شدت بچگانه و بلکه خاله زنکی تن داده است، گمان می کنم زمان مناسبی برای طرح و یا دست کم بزرگنمایی ایرادهای جشنواره نیست. کار حالا دیگر به آن جا رسیده است که مشارکت کنندگان در ضعیف ترین آثار سینمایی امسال و حتی سال های قبل هم امر برشان چنان مشتبه شده است که با لحنی طلبکارانه و با توهمی خودهیچکاک پندارانه، متولیان جشنواره را به خدا و آخرت حواله می دهند و از حقوق پایمال شده شان داد سخن سر می دهند!

برخی سینماگرانی دیگر که نامزد شده اند، در اقدامی بسیار نادرست، به وادی انصراف افتاده اند و لابد متوقعند که همه جوایز جشنواره الا و لابد باید به همه همکاران شان در یک پروژه واحد برسد و اگر جز این باشد قرآن خدا غلط می شود. آن یک دیگر که تا دیروز قدرت تحلیلش درباره جشنواره ای بین المللی در حد ارجاع به چهار فقره مجله هرزه نگارانه و دو نفر دگرباش بود و  پیش بینی اش مضحک و رقت بارش درباره ناتوانی فیلم فروشنده به مرحله نامزدی اسکار کاملا برعکس از آب درآمد، حالا نبوغش را با سرک کشیدن به زندگی این و آن و ربط دادنش به پیش بینی نامزد و برنده شدن و نشدن فیلم ها نشان می دهد. دیگرانی هم هستند که این وسط زخم های همچنان دردمند خود را در طول سه سال اخیر با بهانه قرار دادن ضعیف بودن جشنواره التیام می بخشند و ناکامی های سیاسی و قدرت خواهانه خود را با گرد و خاک راه انداختن در زمین جشنواره و غوغاسالاری های رسانه ای/محفلی جبران می کنند.

دوستان، همکاران، و سینماگران عزیز؛ آن چه ما را در فضای جشنواره کنار هم گرد آورده است، علاقه مان به سینما و تماشای فیلم های خوب و حرف زدن درباره آن ها است. این فضای پدیدآمده، بیش تر دارد تنفرها و کینه ها و ناکامی های به دل مانده را عیان می سازد تا دوست داشتن سینما. اعتراض ها و گله های به حق در جای خود باید مطرح شوند؛ ولی در چنین فضای آشفته ای، طرح این مباحث جز لوث شدن شان ثمر دیگری ندارد. سخن حق خود را تبدیل به مرکب ناحق گویان نکنیم. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدگردابی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 2
    این فرد خودشیفته، همان ایرادی که به دیگران گرفته، خود بیش از دیگران دچار توهم و خودبزرگ بینی و هیچاکاک پنداری شده است.اگر می خواستی تذکر بدهی یا راهنمایی کنی می توانستی مثل آدم حرفت را بنویسی. از کی چقدر گرفتی یا چه وعده ای به شما داد اند که اینقد ظالمانه و بی مهابا قلم در جهت ناحق چرخاندی؟ به کجا چنین شتابان
  • حسین A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 0
    شبیه شرک میمونه
  • سعید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    3 0
    منصفانه و خوب بود آقای دانش مخصوصا در اشاره به کسی که تریبون زسانه ملی را به وبلاگ شخصی تبدیل کرده
  • ابراهیم IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 2
    سلام من منتقدی که حرف هایش نشان دهنده سیاسی کاری است را اصلا قابل قبول نمیدانم. البته اگر از مردم بود و فیلم دیده بود حتما میدانست که چه اشتباه های بزرگی را داوران کرده اند و اکثر بازیگران چه جناح مخالف دولت چه موافق دولت هم از بد سلیقگی داوران حرف میزنند. پس به جای استفاده از کلمات زننده و دور از منطق یکم به خود بیایند و در جمع مردم قرار بگیرند و از فیلم های بدی که در این جشنواره اکران شده و اکثر مردمی که راضی نیستند هم ببینند و در مطلب بعدی خود این حرف ها رو تصحیح کنند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 0
    دریغ از را ه دور و رنج بسیار
  • سارا A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 0
    بسیار منطقی .
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    0 0
    واقعا رویکرد برنامه هفت نا امید کننده است اما بدون اغراض نظرات و نقدهای برنامه هفت در خصوص جشنواره فیلم فجر بسیار صحیح و دقیق بود