اتاق تهران نیمه اسفند ماه جاری میزبان یک هیات بلندپایه تجاری از کشور اسلواکی است که برای رایزنی با همتایان ایرانی به تهران سفر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران،چهارمین هیات تجاری اسلواک در حالی به اتاق تهران می‌آید که پیگیری توسعه مراودات اقتصادی دو کشور به ویژه تسهیل روابط بانکی و نقل‌وانتقال پول بین بانک‌های ایران و اسلواکی و بانک‌های بین‌المللی حاضر در این کشور، هدف اصلی این دیدار است.

هیات تجاری اسلواکی که هفدهم اسفند ماه در اتاق تهران حاضر می‌شود متشکل از حدود 40 فعال اقتصادی است که به نمایندگی از 35 شرکت اسلواک که در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند. بنا بر اعلام معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران شرکت‌های اسلواک حاضر در این هیات در حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای چون معدن و صنایع معدنی، سنگ‌آهن و فرآوری مواد معدنی، حمل‌ونقل و لجستیک، صنعت لاستیک و تایر، اکتشاف و تولید نفت، مواد شیمیایی و پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، ساخت‌وساز،  صنعت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آموزش، صنعت چوب و مبلمان، مشاوره و سرمایه‌گذاری و البته فاینانس و بانکداری فعال هستند.
یکی از نکات حایز اهمیت درباره این هیات تجاری، حضور مقامات رسمی جمهوری اسلواکی در رأس آن است. به طوری که سرپرستی این هیات را پیتر پلگرینی، معاون نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی در امور سرمایه گذاری برعهده دارد. هم‌چنین پیتر کاژیمیر، وزیر اقتصاد، و پیتر ژیگما وزیر دارایی این کشور نیز در این هیات حاضر هستند. از همین رو قرار است این هیات در زمان حضور در ایران، با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی یک تفاهم‌نامه همکاری با این وزارتخانه نیز امضا کند.


میزگرد همکاری های بانکی ایران و اسلواکی

با این همه مشکل اصلی این روزهای اقتصاد ایران، یعنی مراودات بانکی بین‌المللی نیز در مذاکرات ایران و اسلواکی سهم عمده و خاصی دارد. در این هیات نیز دوسان ککتی مدیرعامل اگزیم بانک اسلواکی و پیتر هولیچکا مدیر دپارتمان سیستم‌های پرداخت و مدیریت ریسک بانک ملی اسلواکی نیز حضور دارند. به همین دلیل نیز میزگردی با حضور این مسوولان بانکی اسلواکی و نمایندگان بانک‌های ایرانی در اتاق تهران برگزار می‌شود تا راه‌های توسعه روابط بانکی و تسهیل مراودات پولی با اتحادیه اروپا از طریق اسلواکی بررسی شود. این در حالی است که براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، از مکان‌های اصلی فعالیت بانک‌های بین‌المللی است به طوری که مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، سال گذشته و در جریان میزبانی از یک هیات تجاری اسلواک، این کشور را سرزمین بانک‌های بین‌المللی خواند.

هیات تجاری اسلواکی که نیمه اسفند ماه وارد تهران می‌شود بعد از یک بازدید از پارک علم و فناوری پردیس، صبح روز هفدهم اسفندماه 1395 در اتاق تهران حاضر می‌شود. در این نشست فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران نیز می‌توانند برای دیدار و مذاکره مستقیم با نمایندگان شرکت‌های اسلواکی حضور یابند. اعضای اتاق تهران برای حضور در این نشست باید در سایت اتاق تهران ثبت‌نام و حضور خود را اعلام کنند.

فهرست شرکت‌های اسلواک که نمایندگان آنها در این هیات حضور دارند و به اتاق تهران می‌آیند نیز در لینک مربوط به محل ثبت‌نام، اعلام شده است.


سابقه حضور اسلواک‌ها در اتاق تهران

نخستین هیات تجاری اسلواکی در اتاق تهران به سال 1387 برمی‌گردد که در آن سال تعداد از فعالان بخش خصوصی با حضور در اتاق تهران با یحیی آل‌اسحاق، رییس وقت اتاق تهران، دیدار و گفت‌وگو کردند. این سفر شش سال بعد در تیر ماه 1393 با اعزام یک هیات تجاری  36 نفره از اتاق تهران به براتیسلاوا پاسخ داده شد.
با موفقیت‌هایی که در روند مذاکرات ایران و غرب و رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران رخ داد، تعاملات بخش خصوصی دو کشور سرعت بیشتری گرفت. در خرداد ماه 1394 یک هیات دیگر از اسلواکی به اتاق تهران آمد و تنها چند ماه بعد در دی ماه 1394 پیتر کاژیمیر، وزیر دارایی اسلواکی، به همراه یک هیات تجاری در اتاق تهران حاضر شد تا پیگیر روند مذاکرات در توسعه روابط تجاری دو کشور باشد.


چهارمین هیات تجاری اسلواکی نیز 17 اسفند ماه 1394 در اتاق تهران حاضر شد و ریاست آن را وزیر اقتصاد وقت اسلواکی، وازیل هوداک برعهده داشت که طی آن مساله مراودات بانکی بین دو کشور مطرح و بررسی شد. مساله‌ای که در دیدار آینده مسوولان دو طرف به طور جدی پیگیری خواهد شد.

 


39224

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ES ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    3 0
    خودمونیم اسلواکی هم شد کشور که ما به روابط با اون بنازیم؟ چرا نباید المان و فرانسه و انگلیس و ژاپن و ایتالیا و اسپانیا و سویس نیان تو کشور ما شعبه بانک افتتاح کنند؟