صدا و سیما نوشت: حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت بالگردهای ناشناس به گروههای افراط گرا در افغانستان امداد رسانی می کنند.

کرزای درباره تیراندازی نیروهای آمریکایی در افغانستان به طرف دانش آموزان یک مدرسه و زخمی شدن دو دانش آموز گفت: این موضوع باید شدیدا محکوم شود.این دقیقا همان چیزی است که سبب می شود که روابط خوب بین افغانها و آمریکایی ها به طرف روابط بد سوق داده شود.این موضوع سبب می شود که ما به طرف روابط پرتنش پیش برویم. موضوع تلفات غیرنظامی دلیل عمده روابط دشوار بین دولت من و آمریکا بود.من به این موضوع در آن زمان اعتراض کردم.

وی درباره حضور آمریکا در افغانستان گفت: با توجه به کاری که آنها انجام می دهند و با توجه به ساختار و تشکیلاتی آنها که برای خود ایجاد کرده اند تصور نمی کنیم که آنها خاک افغانستان را ترک کنند. نیروهای آمریکایی پس از یازدهم سپتامبر با حمایت قابل توجه جامعه بین المللی به افغانستان آمدند. در آن محیط سرشار از همکاری اگر آمریکا خواهان ادامه حضور در افغانستان بود ما از آن استقبال می کردیم واین موضوع خوبی بود. اما حضور آمریکا در افغانستان در حال رقابت با دیگر کشورهای منطقه و از جمله همسایگان بزرگ ما دردسری برای ما محسوب می شود. این به معنای تضعیف و دخالت است و ما خواهان آن نیستیم.

وی افزود: زمانی که آمریکا به افغانستان آمد مردم افغانستان از آنها استقبال کردند.این دلیل موفقیت آنها بود.اگر آمریکا همانند یک تجاوزگر و یا یک اشغالگر رفتار کند آنگاه مردم افغانستان با این اشغالگری موافقت نخواهند کرد و آنها تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا کشور خود را آزاد کنند و مستقل باشند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان درباره حضور داعش در افغانستان گفت: از سه سال پیش و از زمان ورود داعش به افغانستان،مردم ما شاهد بیرحمی ،ویرانگری و نقض حقوق بشر آنها نسبت به خود بوده اند.در آغاز مشاهده آنها در شرق افغانستان مردم گزارش می کردند که عوامل تندرو و خشنی وارد افغانستان شده اند و آنها در روستاها افراد را می کشند و آنها را از خانه هایشان بیرون می کنند و هیچ اقدامی صورت نمی گرفت. از دو سال پیش تاکنون هر روز مردم محلی،بزرگان محلی،مقامات دولتی و رسانه ها و دیگران گزارش می دهند که بالگردهای خارجی و ناشناس و فاقد هرگونه نشانه ای وارد مناطق مختلف کشور می شوند واز گروههای افراط گرا حمایت می کنند.

کرزای همچنین خاطر نشان کرد در بخش های مختلف کشور ما از شمال گرفته تا جنوب و از شرق تا غرب و در تمام نقاط افغانستان این کار انجام می گیرد. شواهد زیادی وجود دارد که متاسفانه نشان می دهد که این گروههای افراط گرا از پایگاههایی در خارج از افغانستان حمایت می شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =