چهارشنبه 1 آذر 1396
یکشنبه 30 مهر 1396 - 00:01:00 چاپ

ایران خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد؟

اقتصاد > صنعت - باید پلت فرمی برای خودروی برقی در خودروسازانی که تیراژ بالا دارند تعریف کنیم. در حال حاضر ایران خودرو و شرکت سایپا یک کنسرسیومی در این ماجرا ایجاد کرده و رویش کار می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران،  چین، بزرگترین بازار خودروهای جهان است. اما به گفته مقامات این کشور، دولت در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت تولید و فروش خودروهایی است که به سوخت فسیلی متکی هستند. چین قبلا هم اعلام کرده بود که می خواهد به طور کامل اتومبیل های گازی و دیزلی را کنار بگذارد و در آینده وسیله نقلیه پاکیزه تری استفاده کند. آلودگی هوا باعث شده تا چین سرعت عمل بیشتری برای تطبیق با فناوری انجام دهد. سال گذشته، چین 40 درصد بیش از 753 هزار خودروی فروخته درسراسر جهان، خودروی الکتریکی فروخته است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، این میزان دوبرابر میزان فروش در ایالات متحده بوده است. در حالی که فروش خودروی الکتریکی در چین به سرعت افزایش پیدا می کند، اما بازار هنوز در اختیار خودروهایی گازی و دیزلی است.

با توجه به آمار آژانس بین المللی انرژی، سال گذشته از حدود 28 میلیون وسیله نقلیه فروخته شده در چین بیش از یک درصد، الکتریکی بوده است. این آژانس، خودروهای الکتریکی را دستگاه هایی که با باتری کار می کنند یا خودروهایی هیبریدی که به منبع برق متصل می شوند، تعریف کرده است. به این ترتیب دولت چین تا سال 2020، 5 میلیون خودروی الکتریکی در جاده های کشورش خواهد داشت. نه تنها در چین، بلکه در کشورهای مختلف هم برای مبارزه و کاهش آلودگی هوا، دولت ها بیشتر به سمت تولید خودروی الکتریکی روی آورده اند. اما ایران در این بازار می تواند جایگاهی داشته باشد؟ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران از رویکرد و برنامه خودروسازان درباره خودروهای الکتریکی صحبت کرد. او می گوید که برنامه هایی در دست ساخت است و ورود به این بازار اجتناب ناپذیر است.

*خودروهای تولیدی دنیا به سمت خودروهای الکتریکی می رود. کشورهای مختلف وارد ماجرا شده اند. ایران می تواند سهمی از این بازار داشته باشد.

برنامه هایی وجود دارد. ورود به این بازار اجتناب ناپذیر است و ایران هم باید مانند تمام دنیا روی خودروی الکتریکی کار کند. البته بحث زیرساخت ها مطرح است که برنامه ای برای توسعه زیرساخت ها وجود دارد. علاوه بر آن موضوع این است که باید پلت فرمی برای خودروی برقی در خودروسازانی که تیراژ بالا دارند تعریف کنیم. در حال حاضر ایران خودرو و شرکت سایپا یک کنسرسیومی در این ماجرا ایجاد کرده و رویش کار می کند.

*نتایج این اقدامات چه زمانی مشخص می شود؟

 به گمان من، برای اعلام نتایج هنوز خیلی زود است. آنچه مسلم است، خودروسازان و مسئولان در حال برنامه ریزی این طرح هستند تا بتوانند با یک نسبتی کار را شروع کنند.

*دنیا خیلی زودتر از ایران شروع به کار کرده است. در این ماجرا عقب نیستیم؟

در دنیا هم همین است. کشورهایی شروع به تولید خودروهای الکتریکی کرده اند، اما هنوز هم درصد تولید این خودروها بعید می دانم به 3 درصد برسد. به هرحال به این مفهوم نیست که ما نخواهیم اصلا در این بازار ورود نکنیم و بی تفاوت باشیم. برنامه ریزی های لازم شروع شده است. امیدواریم بتوانیم در فاصله زمانی که نتایج اولیه آن استخراج می شود، برنامه ریزی داشته باشیم.

*زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است؟

خیر. فعلا در دست کار است. برنامه و استراتژی که ما داریم، در حال بازنگری است و قرار است روی پلت فرم های مختلف درصد گذاری کنیم و میزانش را مشخص کنیم. فکر کنم نتایج آن در اهداف برنامه، درصد، تعداد، زیرساخت و پلت فرم و نوع مشخص خواهد شد.

 

39224

6 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 30 مهر 1396 - 02:37:50
    پاسخ
    1 0

    زحمت نکشید ما هنوز میتونیم دود بخوریم حداقل گاز سوز بودن رو فعلا برای همه اجباری کنید

  • بی نام
    یکشنبه 30 مهر 1396 - 03:31:59
    پاسخ
    1 0

    تا زمانی که تحولی اساسی در زمینه فن آوری باتری و شارژ سریع اون اتفاق نیفته تولید و مصرف انبوه خودروهای الکتریکی بیشتر جنبه زینتی داره. یعنی عمدتا کسانی می خرند که وضع مالی خوبی دارن و بعنوان خودروی دوم و سوم استفاده می کنن. کی حاضره چند ساعت منتطر بمونه تا باتری اتوموبیلش شارژ بشه و بعد بتونه به زندگیش برسه؟ در صورتی که تنها چند دقیقه طول میکشه تا باک یک خودرو در پمپ بنزین پر بشه. باید کمی واقع بین بود. بهترین تحول برای ایران تولید خودرو با سوخت گاز و موتورهای بهینه شده برای این سوخت هست که هم پاکه و هم ارزان. البته با مشارکت یک خودرو ساز معتبر اروپایی ترجیحا آلمانی.

    • بی نام
      چهارشنبه 3 آبان 1396 - 13:08:40
      0 0

      تجربه چهل ساله و همچنین تجربه کشورهای همسایه نشون داده کشور آلمان بر خلاف ادعاهای آریایی ما ، به هیچ عنوان شریک خوبی برای فناوری نمی باشد. همانگونه که دهها قرارداد انتقال فناوری تا کنون با ایران بسته اند و پولها را خورده اند و تکنولوژی یک پیچ به ما ندادنددقیقا مثل فرانسه

  • بی نام
    یکشنبه 30 مهر 1396 - 07:23:54
    پاسخ
    2 0

    مثلا پراید الکترونیکی؟

  • بی نام
    یکشنبه 30 مهر 1396 - 08:16:27
    پاسخ
    2 0

    خدا رحم کنه سایپا الکتریک ......

  • بی نام
    سه شنبه 2 آبان 1396 - 12:09:01
    پاسخ
    0 0

    بازار خودروی ایران حداقل باید 10 سال با تعرفه نزدیک به صفر فعالیت کنه تا در فضای رقابتی خودروساز بتونه خودروی خوب بسازه. تا اون موقع فقط خودروهای با تکنلوژی 20 سال پیش تولید خواهند کرد. پراید و پژو که تکنلوژی 30 سال پیش دارند.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x