کاربران نظر دادند/ فرهنگ مصرف و کیفیت نان افزایش یابد

کاربران خبرآنلاین معتقدند که «برای جلوگیری از دورریز و هدرروی نان، هم باید کیفیت نان افزایش یابد و فرهنگ مردم تغییر کند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس آمارهای منتشرشده، مصرف نان در ایران به ازای هر نفر ١٦٠ کیلوگرم در ‌سال است که تقریبا ٦ برابر متوسط جهانی است. ایرانی‌ها در حالی سالانه ١٥‌میلیون تن نان مصرف می‌کنند که براساس گزارش‌های غیررسمی، 30 درصد نان مصرفی در ایران دورریز و هدر می‌رود. با این وضعیت، این سوال مطرح است که چه عاملی می‌تواند میزان دورریز و هدرروی نان را کاهش دهد؟ آیا باید کیفیت نان افزایش یابد و یا این‌که فرهنگ مردم در استفاده از موادغذایی باید تغییر کند؟ کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرسنجی دیدگاه‌های جالبی داشتند.

«م‌ر» یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص نوشت: «استفاده از نان‌های صنعتی که یکنواخت و بدون لبه و سوختگی هستند و افزایش کیفیت نان که عملی نمی‌شود.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «از نان صنعتی استقبال بالایی نمی‌شود و ذات اکثر نان‌های موجود با روش‌های پخت صنعتی هماهنگ نیست، اما می‌شود با برگزاری دوره‌های آموزشی عملی اجباری برای نانوایان در جهت بالا بردن مهارت در شیوه صحیح پخت نان و اعطای مدرک معتبر و نظارت بیشتر در نانوایی‌ها و جلوگیری از استخدام افراد بدون مدرک به افزایش واقعی کیفیت نان و دور ریز کمتر رسید. بحث فرهنگی خرید به اندازه مصرف و نه بیشتر هم با بالا رفتن کیفیت نان، توجیه‌پذیری بیشتری خواهد داشت.»

کاربر دیگری نوشت: «با ارزان‌تر شدن گوشت و لبنیات، مردم کمتر به سمت نان می‌روند.»

یکی از کابران تصریح کرد: «هم بايد كيفيت نان افزايش يابد و هم فرهنگ مردم تغییر کند. چند سال قبل اين روش را ياد گرفتيم: در خانه ما به محض خريداري نان، آن را با قيچي برش زده و داخل كيسه در فريزر مي‌گذاريم و هر وقت كه لازم داريم، به اندازه نياز برمي داريم.»

«نوری» متذکر شد: «اول: افزایش تولید نان‌های صنعتی، دوم: حذف نان‌های سنتی.»

یکی از کاربران یادآور شد: «هیچ‌کجای دیگر دنیا قیمت نان صنعتی از سنتی بیشتر نیست. ایران کلا با دنیا متفاوته.»

کاربر دیگری نوشت: «نان سنتی مخصوصا سنگک به‌خاطر مواد به‌کار رفته در اون و شیوه پخت، یکی از سالم‌ترین نان‌های دنیا است. اون وقت به جای افزایش و حتی فروش بین‌المللی اون، به فکر تعطیل کردنش هستید؟ به جای این حرف‌ها نانواها رو باید آموزش داد که نون بهتر بدون خمیر شدن و سوختگی بپزن و با فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی از اسراف و دور ریختن نان به خاطر عدم نگهداری درست هم جلوگیری کنیم. در ضمن دلیل مصرف زیاد نان در مقایسه با کشورهای دیگه این هست که نان غذای اصلی مردم در ایران هست. اگر قیمت گوشت و حبوبات و دیگر اقلام غذایی به نسبت قدرت خرید عموم مردم مناسب باشه، مصرف نان هم متعادل می‌شه.»

«حسنعلی» عنوان کرد: «جواب این سوال فقط یک کلمه است؛ فقط قناعت، قناعت و قناعت.»

یکی از کاربران خبرآنلان تصریح کرد: «به نظر می‌رسد با گران شدن نان، ضایعات آن نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است.»

یکی از کاربران خبرآنلاین متذکر شد: ضایعات نان یا همان پسماند نان به هر دلیلی که ایجاد شود، منبع تجمع قارچ‌های بسیار خطرناک است، از جمله قارچ آسپریژیلوس که تولیدکننده زهرابه خطرناکی بنام آلفاتوکیسن است.»

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    مشکل نان بله فرهنگی هست. مردم هنوز نمی داند مزایای نان سبوس دار سنگک چیست. هنوز نمی دانند نان سنگک بهترین نان هست. مردم ما عاشق لواش و تافتون هستندکه بدتری نوع نانها هستند نان سفید بدترین نان هست . هنوز تو کشور ما دارند به تولید لواش و تافتون مجوز می دهند. اول باید تولید لواش و تافتنو را متوقف کرد. کم کم بعد به سمت ننهای حجیم رفت.