تولید کودهای خوشبو از عصارخانه‌ای که روغن تولید می‌کند

عصارخانه شاهی مکانی برای گرفتن عصاره دانه های روغنی است اما کارکرد جالب آن استفاده از تفاله های این دانه ها به عنوان کود است که به جای بوی بدی که انتظار می رود اتفاقا بسیار خوشبو است؛ اکنون احیای عصارخانه شاهی که همانند مرواریدی در دل بازار اصفهان از دید گردشگران پنهان مانده، نیازمند مساعدت شهرداری است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان، عصاری به معنای عصاره گیری و فشردن و افشره کردن و عصارخانه جایی است که روغن در آن تهیه می شده است و روزگاری عصارخانه ها کارکرد بسیار مهمی در زندگی صنعتی و روزمره مردم داشتند و این در حالی است که در گذر زمان بسیاری از این عصارخانه ها تخریب و یا کارکرد خود را از دست دادند.

عصارخانه شاهی اصفهان در بازار قیصریه که در سال 81 توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مرمت و اکنون تحت نظر میراث فرهنگی اصفهان است دارای وسعتی معادل 1800 مترمربع بوده که هم اکنون 384 مترمربع آن باقی مانده است و با توجه به اینکه بخشهایی از آن تخریب شده هم اکنون همانند مرواریدی است که در دل بازار اصفهان از چشم گردشگران پنهان مانده است.

در این ارتباط محمد عیدی مسئول عصارخانه شاهی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین می گوید: ساختمان اصلی عصار خانه در یک طبقه با ارتفاع حدود 11 متر بوده است و فضای هشت ضعلی واقع در شرق بنا، محل انبار کیسه های دانه های روغنی و فضای شمال محل نگهداری خمره های روغن بوده که هنوز هم دیده می شوند.

وی افزود: روشنایی این بنا توسط نورگیرهایی که در سقف تعبیه شده است تامین می شده و به دلیل این که ساختمان در نقش کارخانه کاربری داشته است فضاهای داخلی عاری از تزیینات بوده و همه قسمت ها با آجرهای خشتی شکل گرفته اند.

مسئول عصارخانه شاهی بیان داشت: جلوی عصار خانه هم قبلا باراندازی بوده که پس از تعطیل شدن کارخانه به پاساژ تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: روغن تولید شده در این عصارخانه علاوه بر مصارف صنعتی برای روشنایی خانه ها، روغن مالی حیوانات برای درامان بودن از بیماری و مصارف خوراکی یا بهداشتی کارکرد جالبی داشته است و به عنوان کودی بسیار موثر در باروری درختان میوه مورد استفاده کشاورزان بوده است.

عیدی ادامه داد: این کود دارای بویی بسیار خوش بوده است؛ موضوعی که به نظر می رسد در دنیای معاصر بسیار ضروری است چراکه در طول سال بوی نامطبوع کمپوست مورد استفاده شهرداری برای حفظ فضای سبز اصفهان برای عموم مردم بسیار آزاردهنده است.

مسئول عصارخانه شاهی تاکید کرد: با توجه به اینکه هم اکنون مالک مغازه ای که درب ورودی عصارخانه بوده است قصد فروش این محل را دارد همت شهرداری را می طلبد تا با خرید این بخش عصارخانه به شیوه قدیمی بازسازی شود ضمن اینکه می توان از کودهای ارگانیک بسیار خوشبوی تولیدی نیز به جای کمپوست های بسیار بدبوی شهردای برای مصارف پارک ها استفاده کرد.

جای امیدواری است با گوشه چشمی از سوی مسئولان این مروارید کهن که اهالی بازار نیز گاهی از مکان آن اطلاع درستی ندارند از سایه بیرون آمده و علاوه بر بازیابی کارکرد اصلی خود بار دیگر در چشم گردشگران نیز بنشیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =