استاد مشفق کاشانی به خانه ابدی رفت / گزارشی از مراسم تشییع پیکر غزل‌سرای ایران

صبح امروز، اهالی فرهنگ و ادب در برابر تالار وحدت گرد هم آمدند تا در مراسم تشییع پیکر استاد مشفق کاشانی شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم که با سخنرانی ساعد باقری، احمد مسجدجامعی، علی موسوی گرمارودی و افشین علاء همراه بود چهره‌های زیادی شرکت کرده بودند. از سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گرفته تا علی مرادخانی معاون هنری، سیدمحمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات، غلامعلی حدادعادل، محمدعلی ابطحی و ...

همچنین شاعرانی چون حمید سبزواری، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، فاطمه راکعی و سهیل محمودی در این مراسم حضور داشتند.

افشین علاء که اجرای این مراسم را برعهده داشت در آغاز سخنانش آخرین سروده مشفق کاشانی که برای تولد سهیل محمودی سروده شده بود را قرائت کرد و گفت که امروز را روز میلاد بلند آفتاب می‌داند: «امروز روز میلاد استاد مشفق است و به راستی با چشم خودمان دیدیم اتفاقی که برای او افتاد مرگ نبود بلکه میلاد او بود.» 

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد هم از آشنایی خود با استاد مشفق کاشانی گفت: «همکاری من با ایشان از سال ۶۹ آغاز شد. زمانی که در شورای شعر وزارت فرهنگ در خدمت ایشان بودم. ایشان مظهر بردباری و مهربانی بودند و خدا رحمت‌شان کند.» 

علاء در ادامه این مراسم با خواندن شعر معروف حمیدی «شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد/ فریبنده زاد و فریبا بمیرد» گفت: «استاد مشفق کسی بود که دست مثال سپهر‌ی‌ها را در اوایل جوانی گرفت اما شاید هیچ کس به اندازه مقام معظم رهبری قدر استاد را نشناسد. ایشان در تجلیل از استاد مشفق به عظمت و اسلوب استاد در غزل اشاره کردند و به طرز بشکوه غزل‌شان و جنبه‌های اخلاقی کارشان تاکید داشتند.» 

ساعد باقری هم به چتر گسترده محبت مشفق کاشانی اشاره کرد: «خلاف عادت است اگر بگویم کاش بودید و می‌دیدید که ما در آن مراسم صحنه‌ای دیدیم که فقط و فقط در متون کهن فارسی می‌توان به آن برخورد. خدا را شکر که یک بار دیگر سنت او را دیدیم که می‌گوید هر کس همان گونه می‌میرد که زندگی می‌کند.»

او درباره مراسم تولد سهیل محمودی و اتفاقی که برای مشفق کاشانی افتاد همچنین اظهار داشت: «ما در آن شب دیدیم که استاد مشفق چگونه ناگهان به ملکوت پیوند خورد. او آمده بود تا جلوه‌های از محبت را به همه نشان دهد.»

احمد مسجدجامعی وزیر پیشین ارشاد نیز گفت: «مرحوم مشفق تخلص به جایی داشت. او نماد شعر، مهربانی، ایران و اسلام و انقلاب بود. به همین خاطر هم شاعرانه زیست و هم شاعرانه جان به جانان تسلیم کرد.» 

عضو شورای شهر به سابقه همکاری‌اش با مشفق کاشانی هم اشاره کرد: «در سال‌هایی که من در ارشاد مسئول بودم استاد مشفق زمینه‌ای فراهم که بسیاری از جوانان بتوانند مجموعه شعر خود را در ارشاد مجوز بگیرند. او سعی کرد جریان‌های جدید شعر وارد موسیقی ما شوند و این وجه از کارهای او کمتر دیده شده.» 

علی موسوی گرمارودی نیز در سخنانی کوتاه زنده یاد مشفق کاشانی را یکی از چهار، پنج غزلسرای کلاسیک امروز ایران دانست. 

این مراسم با تشکر فرزند استاد مشفق کاشانی از حاضران و چند دقیقه مداحی به پایان رسید تا پیکر این شاعر برای آرام گرفتن در خانه ابدی راهی بهشت زهرا(س) شود. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    55 2
    روحش شاد یادت جاودان استاد
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    6 0
    چه قدر بد که ما داریم بزرگ های کشور رو از دست می دیم
  • هموطن IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    8 11
    هی ننویسید خانه ابدی... عالم قبرو برزخ که خانه ابدی نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    روحش شاد و قرین رحمت الهی باشد من از طریق خواننده محبوب آقای امیر مداح در سال 86 حضور استاد مشفق شرفیاب شدم و با کمال خونسردی و متانت درخواست ما را جهت نوشتن مقدمه ای بر اشعار بردارم زنده یاد کیانوش حیدریه پذیرفت که در قالب مجموعه شعر شکیلا چاپ گردید .