جشن روز جهانی سالمندان در سالن هلال احمر برگزار شد

جشن روز جهانی سالمندان به همت اداره کل بهزیستی مازندران و با حضور سالمندان در مجتمع هلال احمر ساری برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین منطقه مازندران- سعید آرام با بیان اینکه جشن روز جهانی سالمند در سالن هلال احمر ساری با اشاره به اینکه سالمندان شهروندان ارشد جامعه هستند، اظهار کرد: سالمندی جز افتخارات بشر بوده و هر آنچه که در مسیر توسعه و پیشرفت انجام می شود نتیجه آن در سالخوردگی و سالمندی دیده می شود.

وی با بیان اینکه فرآیند توسعه منجربه بهبود کیفیت زندگی شده و نتیجه این کیفیت طولانی شدن عمر بشر است، تصریح کرد: زمانی به دلیل بیماری‌های واگیر و نبود امکانات درمان مرگ‌های زودرس به وجود می آمد اما به دنبال پیشرفت انسان‌ها بیماری‌ها کنترل شد و در نتیجه این عوامل عمر افراد نیز افزایش یافت. زمانی نهایت عمر انسان ها ۵۰ سال بود اما امروز امید به زندگی در استان مازندران در خانم‌ها به ۸۱ سال و برای آقایان به ۷۶سال رسیده و این میانگین از میزان امید به زندگی در کشور نیز بیشتر است.

آرام با اشاره به اینکه میزان جمعیت سالمندی در مازندران رشد فراوانی داشته است، گفت: در سرشماری سال ۹۰ تعداد سالمندان برابر با ۳۲۰ هزار نفر معادل ۹٫۸ درصد جمعیت مازندران را تشکیل می دادند اما در سرشماری سال ۱۳۹۵ این مقدار به ۳۷۴هزار نفر معادل ۱۱٫۴ درصد رسیده است.این آمار حاکی از این امر بوده که جمعیت استان به سمت پیر شدن می رود که نشان از سطح بالای رفاه اجتماعی در مازندران است‌.

مدیرکل بهزیستی مازندران افزود: سالمندی در کنار آنکه از افتخارات بشر بوده و منجر به توسعه می شود اما اگر در این حوزه برنامه ریزی مدونی صورت نگیرد به چالش بزرگی تبدیل می‌شود. دانشمندان پیش بینی کرده اند در سال ۲۰۵۰جمعیت سالمندان دنیا با کودکان برابر می‌ شود و اگر برنامه ریزی صحیحی در این مورد صورت نگیرد ۵۰ درصد نیروی کار و ۱۰۰ درصد مصرف کننده وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه هزینه درمانی در دوره سالمندی بسیار بالاتر از سنین دیگر است، گفت: در استان مازندران ۱۴ مرکز روزانه سالمندان و ۸ مرکز ارائه خدمات پیشرفته و تخصصی سالمندان به آنها خدمات می دهد.

آرام با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل سالمندان استان، نبود طراحی شهری مناسب است، خاطرنشان کرد: بهزیستی مازندران ابتدای حوزه سالمندان کشور بوده و برنامه های متعددی با هدف حفظ ارتباط اجتماعی سالمندان با مخیط اطراف با بهره گیری از توان تمامی سالمندان انجام داده است.


روشنک زمان پور در مراسم جشن روز جهانی سالمند در سالن هلال احمر ساری، اظهار کرد: راه اندازی بنیاد هایی همانند فرزانگان موجب شناسایی توان و ظرفیت سالمندان است. بنیاد فرزانگان استان مازندران با هدف ارتقای سطح جسمی، روانی سالمندان و با مشارکت آنها فعالیت خود را در مردادماه سال ۹۳ آغاز کرد. تکریم و توانمند سازی سالمندان جز مهم‌ترین اهداف این بنیاد محسوب می شود و بنیاد فرزانگان مازندران به عنوان نخستین و تنها نهاد خصوصی پس از سازمان بازنشستگان دارای کامل‌ترین بانک اطلاعاتی درباره بازنشستگان است.

وی یادآور شد: شناسایی ۲ هزار بازنشسته از مهم‌ترین فعالیت‌های این بنیاد بوده که با همکاری بهزیستی مازندران این تعداد در حمایت بنیاد فرزانگان قرار می گیرند.

مدیریت بنیاد فرزانگان مازندران افزود: این موسسه به عنوان مجری طرح توانمندسازی سالمندان و منزلت برای نخستین بار در کشور با همکاری بهزیستی معرفی شده است. برنامه های بنیاد در ابعاد فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، سلامتی و تفریحی با مشارکت سالمندان صورت می‌گیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =