۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳
سری جدید «مستند ایران» رونمایی شد

سری جدید «مستند ایران» باهدف معرفی جاذبه‌ها و توانمندی‌های استان‌های قزوین و زنجان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم رونمایی از سری جديد برنامه تلویزیونی«مستند ایران»، باحضور قائم مقام سيما، استاندار زنجان، مديرعامل خانه هنرمندان ايران، مديرعامل شهر كتاب همچنین تهیه کننده، کارگردان و عوامل سازنده این مستند عصر دوشنبه 27 دی ماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که اجرایش بر عهده رشید کاکاوند مجری تلویزیون بود پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران درویش امیری استاندار استان زنجان با ابراز خرسندی از رونمایی از مجموعه جدید «مستند ایران» گفت: «زیبایی‌هایی که آقای طاهری و همکارنشان در این مستند به تصویر کشیدند کمک بزرگی است به نسل سوم و چهارم ما که ایران را با همه ابعادش به آنها بشناسانند و این حرکت بسیار قابل ستایش است. این مستند فرصتی است که مردم استان‌های مختلف به استانهای دیگر سفر کنند و با ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، میراثی و طبیعی استان‌های دیگر از نزدیک آشنا شوند و از زیبایی‌های آنها لذت ببرند.»

او همچنین در ادامه افزود: «من صمیمانه از صدا و سیما تشکر می‌کنم و استدعا دارم ارائه «مستند ایران» را از چشم اقتصادی نگاه نکنند. ایران را هم ایرانیان باید خوب بشناسند و هم دنیا. حیف است که ما نتوانیم ایران عزیزمان را با همه ابعاد و زیبایی‌هایش به جهانیان معرفی کنیم.»

افشین عزیزی‌ سازنده موسیقی متن «مستند ایران» سخنران بعدی این مراسم بود که درباره اینکه چطور این موسیقی متن برای مجموعه «مستند ایران» انتخاب شد گفت:« از روز اول که آقای طاهری و آقای عاشوری با من و آقای محمد معتمدی خواننده کار برای این مجموعه صحبت کردند تصمیم گرفتیم که موسیقی را به سمت فضایی جهانی‌تر ببریم و از موسیقی ارکسترال استفاده کنیم. البته این انتخاب ما خیلی هم جدید نبود چون قبلا در مجموعه‌هایی مثل «هزار دستان» و «سربداران» نیز نمونه‌اش را دیده بودیم.»

عزیزی همچنین تصریح کرد: «ما سعی کردیم از سازهای نواحی در بستر موسیقی ارکسترال استفاده کنیم و امیدوارم که مخاطبان این مجموعه این سبک و سیاق را دوست داشته باشند.»

 

دکتر پورحسین قائم مقام معاونت سیما نیز در بخش دیگری از این مراسم با تشکر از تهیه کننده و کارگردان مجموعه «مستند ایران» گفت:«موضوع ساخت «مستندایران» با قدرت ادامه خواهد یافت و تا جایی که امکان داشته باشد از هیچ استانی در ایران عبور نمی‌کنیم و در این مستند به آن خواهیم پرداخت.»  

پورحسین عنوان داشت:«موضوعی که در مجموعه سوم «مستند ایران» توجه بیشتری به آن شده موضوع حیات، زندگی و انسان است.»

قائم مقام معاونت سیما افزود:«آقای عاشوری و طاهری از قبل راجع به جز به جز پلان‌هایی که در این مستند می‌بینید فکر کردند و اینطور نبوده که دوربین را دست بگیرند و هر کجا که به نظرشان منظره و طبیعتی زیبا آمد آن را ثبت کنند. همه چیز در این مجموعه حساب شده پیش رفته و هیچ چیز تصادفی نبوده. نکته مهم دیگر اینکه ما سعی کردیم در بیان آن چیزی که وجود دارد اغراق نکنیم، حتی لنز و دوربین را به گونه‌ای حرکت دهیم که اغراق و بزرگنمایی را القا کند. در واقع سعی شد تا آنچه که هست به تصویر کشیده شود.»

 

ایرج عاشوری کارگردان این مجموعه مستند نیز در ادامه مراسم ابتدا درباره تفاوت سری جدید با مجموعه‌های قبلی گفت:« «مستند ایران» نتیجه زحمات آقای حمید مجتهدی و آقای طاهری است. آقای مجتهدی از بدو تولید این مجموعه مستند، یعنی حدود 14-15 سال پیش زحمات این مجموعه را کشیدند. ما به احترام زحماتی که ایشان در این مدت کشیدند با کسب اجازه از خودشان سعی کردیم زبان و ساختار خودمان را در این محموعه داشته باشیم.»

او همچنین اظهار داشت: «این مجموعه به عنوان یک اثر هنری درباره تاریخ و هویت صحبت می‌کند. دغدغه‌ای هم که ما در این مستند داریم به واقع همین هویت و معرفت است.»

در ادامه این مراسم به دلیل حضور نداشتن استاندار استان قزوین پیامی از ایشان در نشست قرائت شد و پس از آن نیز مهدی فیروزان مدیرعامل شهرکتاب‌ها به ایراد سخنانی پرداخت.

حسین طاهری که دیگر سخنران این نشست بود ضمن تشکر از حضار برای شرکت در این مراسم گفت: «تلاش ما این است که بر اثر تجربه‌هایی که در دوره‌های مختلف داشتیم اثری ماندگار را بر جای بگذاریم. از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که با وحود همه مشکلاتی که در دوران مختلف داشتند سعی کردند که ما را همراهی کنند. از حمایت‌های دکتر پورحسین نیز باید تشکر ویژه‌ای داشته باشم.»

تهیه کننده «مستند ایران» تصریح کرد: «در این مجموعه سعی شد تا قبل از شروع پژوهش‌های درستی و عمیقی درباره استانها انجام شود. همانطور که تحقیق و پژوهش برای سری آینده این مجموعه هم اکنون آغاز شده و این در صورتی است که شاید فرصت فیلمبرداری آن‌ها 5 یا 10 سال دیگر فراهم شود.»  

 

او افزود: «سعی کردیم بهترین امکانات و تجهیزات را در کنار هم فراهم کنیم و من خدا را شاهد می‌گیرم که هرگز برای «مستند ایران» هیچ وقت کم نگذاشتم. البته نتیجه حاصل شده طبیعتا نتیجه زحمات تک تک دوستانی است که با عشق به ما کمک کردند و از همراهی‌ تک تک شان سپاسگذارم.»

گویندگی این سری از مجموعه «مستند ایران - زنجان» بر عهده بهروز رضوی، صدا پیشه با سابقه رادیو و تلویزیون است. که او نیز در پایان این مراسم گفت:« ما گوینده‌ها وقتی باب میلمان هست و آن متن با جانمان در می‌آمیزد، همه وجودمان را در اختیار می‌گیرد. گرچه فقط صدایمان شنیده می‌شود. در این 14-15 سال «مستند ایران» من را خسته نکرده و همیشه با عشق برای آن کار کردم و منتظرم تا قسمت‌های بعدی‌اش بیاید و من باز هم از آن یاد بگیرم. این مجموعه واقعا آموزنده است.»

او همچنین اظهار داشت: «من خیلی دوست دارم این مستند را خارجی‌ها ببینند و ما را اینطور بشناسند نه با مسائل دیگر. با این مستند ما می‌توانیم در جان و فرهنگ آنها حضور پیدا کنیم و رابطه عاطفی با مردم جهان برقرار کنیم.»

رضوی در پایان افزود: «من افتخار می‌کنم که به سهم خودم جایگاه و نقش کوچکی در این مجموعه داشتم.»

مراسم رونمایی از سری جدید «مستند ایران» پس از اجرای موسیقی، با اهدای جوایز و تقدیر از سازندگان این مجموعه توسط استانداری زنجان و قزوین به پایان رسید.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • النازجمالی RO ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    1 0
    بسیار برنامه زیبا و دلنشینی است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    0 0
    استاد تقوایی هم یزمان میخواست مستندی در مورد همین مملکت و فرهنگش بسازه ولی مجوز داده نشد
  • عماد A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    1 0
    مستند ساخته ی آقای مجتهدی خیلی دلنشین تر از کار آقای عاشوری است. در این کار جدید اصلا تصویر و موسیقی با هم هماهنگ نیست و فقط قصد کپی کاری بوده. به نظرم نبود آقای مجتهدی لطمه ی بزرگی به کار زده.