روسیسکایا: کنفرانس مونیخ مسابقه حمله به تهران بود

یک روزنامه روسی با ارائه تحلیلی از آنچه در کنفرانس امنیتی مونیخ گذشت تلویحا آن را پیش زمینه ای برای ایجاد اجماع جهانی جدیدی علیه ایران دانست .

به گزارش خبرآنلاین روزنامه روسيسکايا در گزارشی به قلم فئودور لوکیانوف مدیر علمی باشگاه مباحثه والدای نوشت: بخش نهایی همایش امنیتی مونیخ هراسان کننده از آب درآمد. در این بخش اساساً امور خاورمیانه بررسی می‌شد. صحبت از سوریه کلاً آرام بود. اکثر افراد شرکت کننده در بحث از امید به آتش بس و پیشرفت در مذاکرات سیاسی سخن می‌رتندند.


این روزنامه در ادامه تاکید می کند : ولی ایران موضوع اصلی بحث خاورمیانه بود و نه سوریه و اینجا صحبت را نمی‌شود رنگ باخته نامید. این صحبت از وزیر امور خارجه ایران آغاز شد که طبق معمول سخنرانی درخشان خود را به زبان انگلیسی عالی بیان کرده و به مشکلات مشترک اشاره کرد. ولی بعد از آن شاهد فواره رنگارنگ متشکل از اظهارات نمایندگان کنگره آمریکا، وزیر دفاع اسرائیل و وزیر امور خارجه عربستان سعودی بودیم. مثل این بود که سخنرانان در مورد معرفی تهران به عنوان مشکل اصلی خاورمیانه و حتی همه دنیا وارد مسابقه شده‌اند.

به نوشته لوکیانوف لیندسی گراهام سناتور آمریکایی به شکل مفهوم‌تر از همه حرف زده و اموری را بیان کرد که از قرار نقطه نظر غالب در واشنگتن را منعکس می‌کرد. او توافق هسته‌ای ایران را محکوم دانست ولی از باطل کردن آن حرفی نزد. او فقط قول داد ایران تاوان دیگر امور (حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن خاورمیانه، برنامه موشکی، ضایع کردن حقوق و آزادیها و غیره) را "پرداخت می‌کند". یعنی کنگره بدون باطل کردن توافقات قبلی قصد دارد مجازاتهای جدیدی در رابطه با دیگر امور علیه ایران بکار گیرد. به این ترتیب معامله هسته‌ای بی‌معنی مي‌شود.

روسیسکایا ادامه داده است : معلوم نیست ایالات متحده با حمایت آشکار اسرائیل و عربستان سعودی تا کجا پیشروی می‌کند. بنظر می‌رسد تهران فعلاً همه تهدیدها را بلوف تلقی می‌کند ولی در عین حال قصد ندارد آنها را دست کم بگیرد. تغییر اوضاع خارجی از این لحاظ هم شایان اهمیت است که در بهار انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار مي‌شود و طی آن نبرد دیگری بین نیروهای معتدل تحت رهبری رئیس‌جمهور روحانی و رادیکالها رخ می‌دهد. رفع مجازاتها دستآورد اصلی آقای روحانی است یعنی حمله جدید به ایران استدلالی به دست مخالفان وی می‌دهد. مسئله از این لحاظ هم مهم است که ایران یکی از طرفین کلیدی مذاکرات سوریه در آستانه می‌باشد.

این روزنامه در نهایت مطلب خود را اینگونه جمع بندی کرده است : کلاف همه این مشکلات در نشست آینده باشگاه مباحثه والدای در مورد امور خاورمیانه در مسکو تحت عنوان "خاورمیانه: چه وقتی فردا فرا خواهد رسید" بررسی مي‌شود. اما بررسی‌های رخ داده در مونیخ، مسکو، آستانه یا ژنو ما را به یک امر قانع می‌کند: خاورمیانه نه تنها کانون مهم‌ترین وقایع بلکه همچنین نوعی مدل مینیاتور جهان است. همه امور در خاورمیانه رخ داده و همه منافع کلان حاضر در عرصه بين‌المللي در آن با هم درگیر می‌شوند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    37 8
    گور پدر همه شون. اینا سه دهه است که برای حمله به ایران با هم مسابقه گذاشتنو تا حالا هیچ غلطی نتونستن بکنن. بعدش نمی تونن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    34 4
    عربستان بدبخت با خر کردن ترکیه و متحد شدن اسرائیل قصد دارن در ازای حمایت نصف و نیمه ترامپ زمینه های اجماع سازی علیه ایران را برای امریکا فراهم کنن تا از این اشفتگی داخلی که ترامپ درش گرفتار شده نجاتش بدن.
  • رضا ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    14 2
    دوستان به تركيه از گل نازكتر نگين تحويل بگيرن
  • بی نام RO ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    15 7
    چرا فقط گور پدرشون...گور پدر و مادر و هفت جد و اباشون.عربستان و ترکیه که مثل سگ زرد پا سوخته میمونن.بوقلمون صفت و خاک بر سر و ...
  • حقیقت 123456 IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    20 0
    ایران باید به هر قیمت زمان بخره تا وقتی آمریکای جدید آنقدر درگیر با روسیه، چین و احتمالا اروپا بشه که وقت و تمایل چندانی برای ایران نداشته باشه. تنها راه هم برای ایران که بتونه آمریکا رو برای شروع جنگ با ایران مردد کنه برگشتن به شرایط سیاسی و اجتماعی قبل از سال 84، کنار کشیدن نیروهای مسلح از اقتصاد و سیاست که در خارج باعث بهانه دادن به آمریکا برای تحریم های بیشتر و در داخل ایجاد نارضایتی و جدایی بین مردم و نظام شده. غیر از این باشه ایران تبدیل میشه به آسان ترین هدف برای آمریکا در مقایسه با روسیه و چین.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      18 0
      کنار کشیدن نیروهای مسلح از اقتصاد و سیاست که باعث بهانه به آمریکا برای تحریم های بیشتر و در داخل ایجاد نارضایتی و جدایی بین مردم و نظام شده. درود بر شما... اما واقعا اين كار رو مردم بايد بكنند يا اينكه مسئول داره ولي مسئولش اين كارو نمي كنه؟
  • حقیقت 123456 IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    14 1
    هم ایران رو میزنه تا حد سرنگونی و تغییر نظام، هم متحدین عربش و اسرائیل رو راضی می کنه، کنترل کامل نفت خلیج فارس رو در دست می گیره و می تونه به چین، اروپا و ژاپن فشار بیاره، برای انتخابات بعدی آمریکا هم شانسش رو به شدت افزایش میده مخصوصا برای کسی مثل ترامپ با اون همه مخالف مهم خواهد بود در کنار همه این ها روسیه و چین هم رضایت خواهند داشت آمریکا مدتی با ایران سرگرم بشه و اون ها فرصت کسب آمادگی بیشتری داشته باشند.
  • حقیقت 123456 IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    10 0
    در واقع روش سیاسی روسیه و چین به همراه سیاست های داخلی فعلی، ایران و نظام حاکم فعلی رو تبدیل می کنه به پیشمرگ کشورهای دیگه. عده ای هم که فکر می کنند آمریکا از ترس نبدیل ایران به سوریه یا افغانستان کاری نمی کنه اشتباه بدی می کنند. هم ما و هم آمریکایی ها می دونیم ایران از نظر اجتماعی و فرهنگی به شدت با کشورهای عربی متفاوت است و هیچ گروه مسلحی یا اصولا شکل نمی گیره یا اگر هم پیدا بشه با نداشتن پایگاه مردمی به سرعت نابود میشه.
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    4 5
    درباره اظهار نظر آقای لینزی گراهام سناتور کارولینای جنوبی نوشتید. او دو سال پیش در مرحله اول مبارزات درون حزبی ریاست جمهوری در ایالت آیوا وقتی ازش پرسیدن چرا تا به حال ازدواج نکردی گفت. باید با شما صادق باشم چون میخواهم وارد کاخ سفید بشم. او گفت «من یک زن هستم و تمایلات زنانه دارم و به زودی تحت عمل جراحی قرار می گیرم تا از نظر فیزیکی هم زن باشم. من همیشه احساس یک خانم زیبا و قوی را دارم که مجذوب مردان متوسط القامه میشم. تا حالا درباره جنسیتم به خانواده و همه شماها دروغ گفتم. اما فکر میکنم الان زمانی است که باید دروغ گفتن را تمام کنم». من از چندتا خانم آمریکایی درباره لینزی سوال کردم و آنها از او به خاطر اواخواهر بودنش نفرت داشتن. حالا به نظرتان اظهارات او درباره برجام مهم است؟
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    8 7
    خب خبرآنلاین من چی بگم؟ اون از عادله الجبیر و پاتایا رفتنش. این هم از خواهر گراهام. اینها میخوان با ما در بیفتن؟ اینها باید بدونند همین برادر قاضی پور ما جفتشون رو حریفه. خط و نشونهای قاضی پور در انتخابات سال گذشته را که حتما یادتونه؟