۴ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
هر قرص ترامادول، یک قرص تریاک است

مهر نوشت:

پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینكه هر قرص ترامادول برابر با یك قرص تریاك است، گفت: این دارو به علت عوارض شدید و مراجعه بیماران دچار تشنج به بیمارستان‌ها، باید از فارماكوپه داروی ایران حذف شود.

دکتر هومان نارنجی‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه آمار 4.1 درصدی وابستگی به ترامادول در دانشجویان گواه بر شیوع بیشتر این ماده خطرناك در سایر گروه‌های اجتماعی و تحصیلی است.

وی با اشاره به اینكه ترامادول یك قرص بسیار اعتیادآور و تشنج زا است، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر تجویز این دارو به عنوان مسكن توسط متخصصان كاهش یافته اما در عین حال مصرف آن بدون تجویز افزایش یافته است. در حالیكه ترامادول صرفا برای سوء مصرف و مصارف معتادان و بهبود انزال زودرس استفاده می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد، ترامادول را از خانواده تریاك دانست كه این ماده مخدر اعتیاد سخت و پیچیده دارد.

نارنجی‌ها با اشاره به اینكه بسیاری از بیماران وابسته به مصرف ترامادول برای درمان و ترك بستری می‌شوند، گفت: درمان سرپایی این بیماران با عوارض سخت، بسیار دشوار و غیر ممكن است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین مصرف ترامادول در بین قشر نوجوان، جوان، سربازان و دانشجویان است و متاسفانه این قرص به سهولت در عطاری‌ها، سوپر ماركت‌ها و... به قیمت 15 هزار ریال حاوی 10 عدد قرص عرضه می‌شود.

نارنجی تاكید كرد: براساس نتایج بررسی‌هایی كه با مراجعه متخصصان به چند داروخانه در سطح شهر تهران انجام شده است، تجویز پزشكی چندانی برای مصرف ترامادول صورت نمی‌گیرد و عمده مصرف ویژه از سوی دانشجویان است.

وی با اشاره به اینكه ترامادول جزو اقلام پر تولید كشور است، تاكید كرد: سازمان غذا و دارو بطور رسمی دارویی را با نرخ ارز مرجع تامین می‌كند كه همه آن صرف ایجاد اعتیاد در قشر جوان می‌شود. آیا اولویت دیگری برای تامین این ارز در داروها وجود ندارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    15 5
    تو داروخانه بدون نسخه میدن
  • ماهان IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    17 2
    من به قرص ترامادول اعتیاد داشتم و با یک سال سختی و درد اونو ترک کردم ، ابتدا با کاهش ملایم مصرف و بعد استفاده ازمتادون و الان خدا رو شکر 6 ماه هیچ چیز مصرف نمیکنم ، ترامادول منو به بی خاصیت ترین موجود دنیا تبدیل کرده ، برای جوان های گرفتار آرزوی ترک وسلامتی دارم
  • سیتکا A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    13 8
    من چند سال استفاده میکنم. خیلی حال میده یه مدت بازار کم شده لطفا مسئولان رسیدگی کنند درود به سبز مهربان
  • تا حالا مخدر نبوده؟ A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    12 4
    اگر مواد مخدر است پس چرا تا الآن خرید و فروش شده است، اگر واقعاً مواد مخدر هست تصور کنید چه میزان پول از تجارت آن حاصل شده واقعاً این مطلب درسته؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    17 6
    شیوع مصرف این دارو به طور وحشتناکی بالا رفته.... هر کسی رو هم دیدم که مصرف داشته بعد مدتی تشنجی شده...