از حاشیه حذف فیلم‌ها تا واکنش به سخنان عماد افروغ

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر تاکید کرد حضور 17 فیلم اول و دوم در بخش چشم‌انداز جشنواره فجر به معنای پوست‌اندازی سینمای ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور حیدری دبیر، مجید مظفری، مدیر کاخ مردمی و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره صبح سه‌شنبه پنجم بهمن ماه کار خود را آغاز کرد.

سینمای ایران در حال پوست‌اندازی است

در ابتدای این نشست نجفی با یادی از شهدای آتش‌نشان گفت: «امسال 220 رسانه متقاضی حضور در جشنواره بودند، اما با توجه به محدودیت‌ها سعی کردیم کارت‌ها به گونه‌ای در اختیار اهالی رسانه قرار بگیرد که شاهد اتفاق بهتری در برج میلاد باشیم.»

حیدری سخنان خود را در این نشست چنین آغاز کرد: «برای بهبود کیفیت جشنواره تلاش کردیم فارغ از تقسیم‌بندی‌های معمول و  با لحاظ کردن کیفیت آثار، فیلم‌ها را انتخاب کنیم تا جشنواره بهتری داشته باشیم و تقسیم‌‌بندی فیلم اول و حرفه‌ای نداشتیم.»

او همچنین گفت: «سال قبل فیلم اولی‌ها حضور خوبی داشتند و نخواستیم بخش مستقل اول داشته باشیم.»

او گفت: «17 فیلم اول و دوم را در بخش چشم‌انداز داریم و این تعداد اثر از فیلمسازانی که در آغاز راه هستند به معنای پوست‌اندازی سینمای ایران است. امیدوار هستیم هنرمندان جوان و پیشکسوت‌تان کارهای خوبی به نمایش بگذارند.»

او با اشاره به اینکه در بخش هنر و تجربه همکاری خیلی ویژه‌ای صورت گرفته و 85 فیلم مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: «هیات انتخاب در نهایت 44 فیلم را برای کل جشنواره انتخاب کردند. 12 فیلم در بخش چشم انداز در بخش مستند بود که قرار بود دو فیلم در سودای سیمرغ رقابت کنند که نشد این اتفاق بیفتد.»

او همچنین در مورد زمان پخش فیلم‌ها در برج میلاد که امسال هم کاخ جشنواره است، گفت: «در سال گذشته انتقادهایی به ساعت پخش در ساعات پایانی شب وجود داشت و برای آنکه تماشای فیلم‌ها راحت‌تر باشد نمایش آن‌ها از ساعت 13.30 آغاز می‌شود و بعد از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی است.»

دبیر جشنواره با عذرخواهی بابت اتفاقی که در جریان بلیت‌فروشی رخ داد، گفت: «کسانی که پیامک دریافت کره اند باید در ساعات مقرر مراجعه و بلیت‌هایشان را دریافت کنند.»

چرا «کاناپه» به جشنواره راه نیافت؟

دبیر سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره حاضر نبودن فیلم شهرام مکری در جشنواره فیلم فجر گفت:‌ «از میان ۹۵ فیلمی که هیئت انتخاب دیدند، ۴۴ فیلم برگزیده شدند و ما باید به نظر هیئت انتخاب احترام بگذاریم. فیلم‌های راه نیافته به جشنواره هم فیلم‌های بسیار خوبی هستند و من خودم برخی از آن‌ها را خیلی دوست دارم.»

حیدری اعلام کرد که در این دوره از جشنواره مجید مظفری مدیر کاخ مردمی و بهروز غریب‌پور مدیر کاخ جشنواره هستند.

او در ادامه نبود دبیرخانه ثابت را یکی از مشکلات جشنواره دانست و از نبود ساختار ثابت برای سینما انتقاد کرد. حیدری ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های هنرمندان، مدیران و اهالی خانه سینما یک چشم‌انداز حداقل پنج‌ساله برای سینما تعریف شود.

حیدری با اشاره به آمادگی خود برای شفاف‌سازی درباره هزینه‌های جشنواره گفت: «هزینه‌های جشنواره طبق دستور وزیر ارشاد و معاونت سینمایی وزارت ارشاد مشخص است.»

«کاناپه»‌ اثر تازه کیانوش عیاری یکی از پرسش‌های خبرنگاران از حیدری بود. او در این باره گفت: «برای این فیلم باید شورای پروانه نمایش و شورای عالی نظارت تصمیم بگیرند و از اختیار ما خارج است. امیدوارم با رفع مشکل شاهد اکران عمومی فیلم باشیم.»

از ماجرای «امپراطور جهنم» تا حذف لوگوی فارابی از پوستر

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد لوگوی بنیاد سینمایی فارابی از پوستر جشنواره فیلم فجر حذف نشده است.

محمد حیدری در ادامه نشست خبری که سه‌شنبه پنجم دی ماه در هتل اسپیناس برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در مورد انصراف سازندگان فیلم «امپراطور جهنم» از حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: «ما تلاش کردیم این فیلم به بهترین شکل در جشنواره دیده شود. فیلم در جشنواره پذیرفته شد، اما تهیه‌کننده نپذیرفت که فیلم به جشنواره بیاید، هیات انتخاب هم آمدن آن را در مسابقه نپذیرفت. به نظرم تهیه‌کننده با این تصمیم اشتباه کرد و اگر من جای تهیه‌کننده بودم، اجازه می‌دادم فیلمم در شرایط دیده شدن قرار بگیرد. این فیلم با توجه به شرایط منطقه و داعش موضوع مهمی دارد، و باید تهیه کننده اجازه دیده شدن می‌داد.»

او در پاسخ به سوال دیگری که به نبود لوگوی بنیاد سینمایی فارابی در پوستر جشنواره اشاره داشت، گفت: «می دانیم که فارابی نوستالژی همه ماست. با توجه به اینکه پوستر جشنواره امسال با نام و یاد علی حاتمی بود بر همین اساس در مراسم رونمایی پوستر فقط چهره استاد حاتمی نمایش داده شد، اما در پوستر نهایی آرم و لوگوها قرار خواهد گرفت. ما نمی‌توانیم نام فارابی را از جشنواره حذف کنیم زیرا همین امسال این بنیاد از 22 فیلم حاضر در جشنواره حمایت کرده است و این شدنی هست که بخواهیم آن را نادیده بگیریم. ما از آقای تابش و همه همکاران او تشکر می‌کنیم.»

او در مورد انصراف انجمن منتقدان و نویسندگان از برگزاری نشست‌های خبری و گلایه این انجمن از نپذیرفتن داوران پیشنهاد گفت: «در جلساتی که با اعضای انجمن داشتیم از آنان کمک خواستیم. این انجمن نام پنج نفر را برای حضور در جمع داروان به ما دادند. واقعیت این است که داور جشنواره فیلم فجر را دبیر به تنهایی انتخاب نمی‌کند. به هر حال این تصمیم گرفته شد که اکبر نبوی که خود یک منتقد مطرح است در جمع داوران حضور داشته باشد. ضمن اینکه از افراد پیشنهادی انجمن در داوری‌های جشنواره بهره گرفته شده است و روبرت صافاریان در بخش مستند داوری خواهد کرد. هیات داوران یعنی تمامی داورانی که می‌توانند در جشنواره باشند و نباید اهمیت بخش مستند را کمتر از سایر بخش‌ها بداینم.»

حیدری تاکید کرد امسال مراسم فرش قرمز فقط محدود به کاخ مردمی جشنواره خواهد شد و در برج میلاد مراسم فرش قرمز برگزار نمی‌شود. او گفت: «امسال برج میلاد مکان تخصیی فیلم دیدن اهالی مطبوعات است و تلاش شد از بار زیادی که بر دوش این سینما بود با محدود کردن صدور کارت‌ها کاسته شود. عکاسان می توانند با کارت‌های خود در کاخ مردمی حضور پیدا کنند و عکاسی را انجام دهند.»

او همچنین در پاسخ به سئوالی درباره نقل قولی که از سوی وزیر ارشاد در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان شده بود، گفت: «همانطور که آقای ایوبی گفتند چنین صحبتی که فیلم‌هایی از جشنواره کنار گذاشته شده در این دیدار مطرح نشد. به لحاظ محتوایی هیچ‌کسی در پروسه انتخاب فیلم‌ها غیر از هیات انتخاب و دبیر جشنواره اظهارنظر نکرد.»

اگر مرا نخواستند می‌روم

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سئوال سینماسینما درباره صحبت های عماد افروغ در برنامه ۳۵ و نام بردن از نام دو فیلم که پذیرفته شده نیز توضیح داد: «در مورد صحبت‌های آقای دکتر عماد افروغ خیلی بحث شده است و این فیلم را روی کانال جشنواره هم گذاشتیم. با آقای افروغ هم صحبت کردیم. اصلا در این فیلم ایشان اشاره نمی کند که این فیلم ها در بخش مسابقه است. او در این دفتر اسامی فیلم های جشنواره را نوشته بودند و هیچ اشاره ای به بخش مسابقه و خارج از مسابقه نکردند و این را قاطعانه می گویم. فیلم هایی که هر هفت رای را داشتند. صورت جلسه ها در دبیرخانه جشنواره است و هر کسی که بخواهند می تواند برود و آن را ببینند. در مرحله اول ۲۸ فیلم معرفی شد و در مرحله دوم پنج فیلم برای بخش سودای سیمرغ معرفی کردند.»

او ادامه داد: «در بخش فیلم هایی که برای خارج از مسابقه معرفی شدند اسم این دو فیلم بود که خود صاحبان فیلم ها از حضور در این بخش انصراف دادند. البته آقای رحمانی اعتراض نامه ای را به جشنواره دادند و من با چهار نفر از اعضای هیات انتخاب ملاقات حضوری داشتم و توانستم با آنان صحبت کنم. آقای افروغ گفتند براساس جمع بندی خود از این فیلم ها یاد کردند و هیچ اشاره ای هم در آن فیلم به حضور فیلم در بخش مسابقه نکردند. هر کسی هم که تردید دارد باید دوباره مراجعه کند و این فیلم را ببیند. آنچه که معرفی شده است نظر قاطع هیات انتخاب بوده و هیچ نظر دیگری در آن دخیل نبوده است.»

او در بخش دیگری از این نشست، درباره حضور خود به عنوان یک تئاتری در جشنواره سینمایی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما گفت: «تئاتر و سینما خیلی به هم نزدیک هستند و ما خیلی جاها وقتی صحبت می کنیم پز تئاتر را می دهیم. در صحبت های چند روز قبل استاد کشاور شنیدیم که ایشان می گفتند تئاتر زیربنای بسیاری از هنرهاست و این هنر در سینما نقش اساسی دارد. این را به معنای حمایت از خودم نمی گویم و نزدیکی سینما و تئاتر نزدیکی دیرینه ای است و خیلی از هنرمندان سینما که از تئاتر آمده اند ماندگاری شان را مدیون تئاتر هستند. حالا بخش مدیریتی که خیلی هم تفاوتی نمی کند. من تمام تلاش و توانم را به کار بردم از سال گذشته تا امسال، از همه هنرمندان خوبی که می توانستند ما را همراهی کنند استفاده کنم.»

حیدری گفت: «کاری که انجام می دهیم کار بسیار سختی است و هر کسی که دوست دارد می تواند این مسئولیت را تمام و کمال برعهده بگیرد. ما کاری که به ما سپرده بودند را انجام دادیم و با تمام عشق مان کار کردیم. عشقی که در تئاتر پاینده و زنده است و به نظرم با تمام تلاش هایی که در سال گذشته من و همکاران خوبم بسیاری از ما از تئاتر آمده ایم. نزدیکی تئاتر و سینما دیرینه است و بسیاری از هنرمندان خوب سینمای ایران از تئاتر آمده اند از آقای غریب پور که خیلی منت گذاشته اند و آمده اند برای کمک به ما. ما تا الان این بار سنگین را بر دوش داشتیم و اگر نخواستند به ما بگویند خیلی هم خوشحال می شویم و کنار می رویم.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =