پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در آبان ماه برپا می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از دوم تا هفتم آبان در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار و از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد محمدپور، ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تقاضای مکرر کتابفروشان و ناشران برای تغییر زمان و تامین اعتبار مورد نیاز برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز از دلایل اصلی تاخیر نمایشگاه بوده و برگزاری آن به جای ۱۶ مهر در دوم آبان خواهد بود.

وی اذعان داشت: امروز نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی استان و منطقه و همچنین دومین نمایشگاه کتاب کشور بعد از تهران به مطالبه جدی مردم و نخبگان تبدیل شده است.
محمدپور توسعه فرهنگی را شالوده و اساس توسعه جامعه دانسته و گفت: اگر توسعه فرهنگی اتفاق نیوفتد در سایر ابعاد توسعه به مشکل برمی خوریم اگر عنصر فرهنگ در جریان توسعه حضور نداشته باشد جایش خالی می ماند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خاطرنشان کرد: در جریان توسعه انتظار داریم آگاهی عمومی در حد شایسته گسترش یافته، آحاد مردم به کالاهای فرهنگی دسترسی داشته باشند و تولید کالاهای فرهنگی و مصرف آن گسترش یابد.
وی تاکید کرد: کتاب در توسعه فرهنگی جامعه نقش مهمی دارد و بی دلیل نیست که امروزه کتاب را در جریان توسعه به عنوان شاخص مهم تلقی می کنند و شاخص مهم کتاب خوانی متاسفانه در کشور و استان ما رقم مطلوبی ندارد.
محمد محمدپور گفت: کتاب به عنوان سرمایه فرهنگی در حیات جامعه و ابراز وجود ملی در جهان نقش مهمی دارد و ضامن آگاهی مردم، پیشرفت کشور و استانمان است .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه کتاب به عنوان کالای فرهنگی در زندگی مردم اظهار داشت: در 14 دوره گذشته نمایشگاه کتاب 800 هزار نفر بازدید کننده و میزان فروش به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است .
وی ادامه داد: در سالهای گذشته علاقمندان از سایر نقاط کشور و بویژه استان‌ها و کشورهای همجوار برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به اینجا سفر می کردند، همچنین توجیه اقتصادی این نمایشگاه باعث شده ناشران در سطح خوبی استقبال کنند.
محمدپور عمده هدف برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز را ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دانست و افزود: به واسطه این نمایشگاه آخرین حوزه نشر کتاب در اختیار عموم دانشجویان و پژوهشگران و مردم قرار می گیرد.
وی همچنین خاطرنشان شد: در این نمایشگاه تعامل سازنده، تبادل فکر و آزاد اندیشی و نوعی رقابت مثبت شکل می گیرد و توجه عمومی مدیران و مراکز دولتی و خصوصی نه تنها در سطح استان بلکه در منطقه بر مقوله مهم کتاب و مطالعه متمرکز می شود.
وی افزود: ثبت‌نام برای حضور ناشران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از ۱۲ مهرماه تا به امروز بود، اما با توجه به استقبال ناشران، این تاریخ تا ۲۳ مهرماه تمدید شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برای حضور بیش از یک هزار ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی است، تشریح کرد: تاکید دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد بر آن بود که با توجه به میزبانی تبریز ۲۰۱۸، بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تقویت شود که در این راستا نیز اقداماتی انجام شده است.
وی افزود: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، از خانه مطبوعات استان نیز دعوت شده تا برپایی نمایشگاه مطبوعات را برعهده بگیرند که دوستان در حال برنامه‌ریزی هستند تا این نمایشگاه را در سطح وسیع برگزار کنند که در این قسمت هم رسانه های مکتوب و هم پایگاه های خبری حضور خواهند داشت.
محمپور در تشریح رقم بن های حمایتی از مصرف کنندگان گفت: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برای حمایت از مصرف‌کنندگان، رقم بن حمایتی را از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم و کسانی که این بن را تهیه می‌کنند از ۲۰ درصد تخفیف بن، به همراه ۱۰ الی ۴۰ درصد تخفیف نمایشگاهی برخوردار می‌شوند.
وی گفت: علاقمندان برای تهیه بن می‌توانند به سایت icfi.ir مراجعه کنند مبلغ بن مذکور تا سطح فوق لیسانس و حوزوی به ۱۰۰ هزار تومان و از مقطع دکتری بعد و حوزوی خارج نیز به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
محمد محمدپور اضافه کرد: در نمایشگاه کتاب تبریز علاوه بر بخش فروش کتاب برنامه‌های مختلفی نظیر برپایی نمایشگاه‌های هنری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنری، بخش مطبوعات و...، نشست‌های تخصصی در حوزه‌های کارآفرینی، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی در استان، برپایی شب‌های شعر و ادب، مسابقه های متعدد در حوزه شعر، قصه و کتاب، جلسه نقد و بررسی کتاب، بررسی وضعیت چاپ و نشر استان، حجاب و عفاف، اجرای موسیقی‌های آیینی و برنامه‌های ایام سوگواری، برگزاری کارگاه رباتیک و نشر الکترونیک و... از جمله موارد جنبی نمایشگاه خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به کتب پرمخاطب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز یادآور شد: کتب دانشگاهی، عمومی، اجتماعی و روانشناسی بیشترین سطح مطالبه را از سوی مخاطبان داشته اند که سمت و سوی برنامه‌ریزی ما نیز در سالجاری به همین جهت است، همه سالن‌های نمایشگاه‌ نیز تحت پوشش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز هستند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =