۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

رضا نصری

چارچوب و مبنای حقوقی ارتباط تجاری میان اتحادیهٔ اروپا و اسرائيل سندی است به نام «توافق‌نامه شراکت اتحادیه اروپا و اسرائيل» که در سال ۲۰۰۰ اجرایی شد. مادهٔ ۲ این توافق‌نامه به صراحت می‌گوید که «روابط میان طرفین، و همچنین تمامی مفاد این توافق‌نامه، مبتنی بر رعایت حقوق بشر و اصول دموکراتیک است» که «عنصر اساسی» این قرارداد تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر،‌ نه تنها رعایت حقوق بشر و اصول دموکراتیک شرط اجرای این توافق‌نامه قرار داده شده،‌ بلکه جایگاه این شرط را در حد یک «عنصر اساسی» نیز ارتقاء داده‌اند.

اسرائیل همچنین در چارچوب طرحِ «سیاست همسایگی اروپا» - European Neighbourhood Policy -  و یکی از اعضای زیرمجموعهٔ «یورومِد» (Euromed) با اروپا ارتباط دارد. در این چارچوب نیز رعایت دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون از ملزومات تداوم این همکاری تعریف شده است.

رعایت این شروط از جانبِ اسرائيل «الزام‌آور» است و معتقدم یادآوری آن‌ها به افکار عمومی اروپا و همچنین مقامات اتحادیه باید از عادات و برنامه‌های جدی «دیپماسی عمومی»  ایران باشد. در زمان‌هایی که اسرائيل - مانند این روزها که بحث بیت‌المقدس به شدت مطرح است - در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد، تاکید بر این موارد تاثیر مضاعف خواهد داشت.

*حقوقدان بین الملل و عضو مطالعات ژنو

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =