در روزهای اخیر شاهد بحث هایی پیرامون مرمت برخی از اثار ملی کشور بودیم، مثل چکه کردن برج ازادی که ١٤ ملیارد تومان هزینه برداشت!

ياد مثل قديمي افتادم، اگر اب نشد براي عده ايي كه نان شد ! و اينكه نيازمند اعتبارات بيشتر براي اجراي طرح هاي مرمت در كشور مي باشيم ؟ مرمت اثار تاريخي و حتي جديد امري است ضروري براي هر كشور و جامعه ايي، براي به نمايش گذاشتن هنر و تمدن ان كشور وليكن هزينه كردن براي ان به صرف مرمت از ديدگاه معماري در ايران لرزه خيز امري است بس نابخشودني ! موقعيت و قرار گيري هر كشوري در گستره جهان شرايط خاصي را بر ان حاكم نموده است و مي نمايد.

كشور ما بر پهنه زلزله هاي كاملا مخرب قرار گرفته و نمونه ها و شواهد انها را در نقاط مختلف كشور بارها و بارها تجربه كرده ايم. مثلا ساخت در حاشيه خليج فارس متفاوت است با ساخت در تهران بدليل نمك و رطوبت سواحل جنوب و ... لذا در چنين كشوري انچه اصول ، برنامه ها و مسايل را ديكته ميكند اول زلزله است. فراموش نشود بايد كليه امور يك كشور لرزه خيز بر اساس پهنه بندي لرزه اي ان كشور استوار باشد در غير اينصورت همه تلاش ها و منابع در عرض كمتر از ده ثانيه با خاك يكسان ميشود كه همه شاهد زلزله رودبار، بم، اردبيل ، ... بوده ايم و اين تبعات را تا ماهها از تلويزيون با تصاوير وحشتناك و دردناك ملاحظه كرده ايم !

از اين رو مرمت اثار و بناهاي تاريخي يا حتي جديد در كشور لرزه خيز ايران اصلا محل طرح ندارد! مرمت در ايران يعني چه؟ ارگ بم بارها با ده ها مليارد تومان مرمت شد و در عرض چند ثانيه به تله اي از خاك تبديل شد. چون در مرمت وجه قالب مقاوم سازي بنا براي زلزله و سپس مرمت تاريخي نيست و بيشتر يا تماما زيبا شناختي و زيبا سازي ان بنا و مرمت هاي خاص براي حفظ زيبايي اثر اوليه است كه در ايران زلزله خيز كاملا مردود و محلي از طرح ندارد.

لذا توصيه جدي دارم كه اول اينكه رشته مرمت از دانشگاهها حذف و بجاي ان مرمت بصورت چند واحد درسي در مقاوم سازي تدريس شود انهم سازه ايي نه از ديدگاه معماري صرف! دوم اينكه يك ريال براي مرمت در كشور ديگر هزينه نشود تا تاييد مقاوم سازي لرزه اي بنا در برابر زلزله به اثبات برسد، وگرنه اتش زدن به اموال عمومي در قالب مرمت، كاري بس اسان است.

اگر ميخواهيم اين اثار تا قرنهاي متمادي نيز، به تصوير كشاننده تمدن اين ملت باشد مرمت و هزينه كردن تا زلزله بعدي امري بي فايده محسوب مي شود.

اين يادداشت در نگاه اول براي مسيولين ميراث فرهنگي گران خواهد امد وليكن در نگاه دوم با خواندن مجدد ان خواهند ديد كه اين همان فلسفه وجودي سازمان ميراث فرهنگي كشور است و تامين كننده نياز هاي دروني دلسوزان اين اثار و ان سازمان ! يكجا بايد خشت كج را راست برداريم و در مسير كاهش صدمات زلزله و هزينه ها قدم را استوار بر زنيم و گرنه ... ياد ارگ بم بخير

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    14 0
    مدیران کارنابلد را در شغل شان ابقا نکنید، با اولین بادی که بوزد، بناها و ساختمان های این سرزمین آوار خواهد شد، زلزله که بیاید دیگر واویلا...
  • مسعود EU ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    من موافقم. الان همین رفتار با ساختمان های تاریخی میشه. در صورتی که دلیلی برای این کار وجود نداره تا زمانی که قرار نیست این ساختمان بعد از زلزله هم وجود داشته باشه
  • حسن IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    13 0
    به این تحلیل که گونه ای "آتش به اختیاره" باید افتخار کرد...من خودم دانشجوی باستان شناسی ام...برای یک طرح مزخرف عصر آهنی تو سبزوار برای فصل سوم 600 میلیون اعتبار گذاشتن...خدا از فصل اول و دومش بخیر کنه...این فصل سوم از دید بهترین باستان شناسای جوان کشور 100 میلیون خرج داره...حالا 500 میلیون دیگه چکار میشه خدا می دونه....لابد نان میشه
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    6 7
    مقاوم سازی هم در ایران با اینکه آب نداشت برای بعضی ها پول داشت
  • محمد حسين A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    آقاي پروفسور ناطقي الهي كاملا درست مي فرمايند. وقتي يك بنا از اساس مشكل دارد، هزينه كردن براي مرمت و ظاهر آن كاري عبث و بيهوده است مگر آنكه كل سازه مقاوم باشد و بعد به ظواهر آن پرداخته شود.
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    7 12
    خوب طبق این استدلال ایشان چرا اب و غذا میل می کنند،بالخره همه یروز می میرند
  • محمد A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    12 2
    بسیار عالی. مثل همیشه نکات بسیار جالب و تامل برانگیزی را جناب دکتر ناطقی گوشزد کردند
  • وطن دوست A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    همان طور كه به درستي فرموديد مقاوم سازي در برابر زلزله ركن اساسي مرمت و حفظ ميراث فرهنگي است. به نظر مي رسد مقاوم سازي بناهاي سنتي و تاريخي بسيار پيچيده و مشكل باشد ، از طرفي حفظ ظاهر اصلي بنا و عدم الحاق هر عنصر جديدي كه ظاهر و زيبايي بنا را تحت تاثير قرار بدهد مطرح است و از طرف ديگر مقاومت در برابر بارهاي جانبي.
  • محمد A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    12 1
    مثل همیشه نکات قابل تاملی را جناب دکتر ناطقی بیان کردند.
  • مرتضی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    14 0
    یاد ارک بم بخیر ...
  • فريد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    12 0
    احسنت ١. مقاوم سازي براي زلزله ٢. مرمت ٣. صرفه جويي در هزينه ها ٤. ايجاد كشوري مقاوم در برابر زلزله در طول زمان : دو نفر مثل شما بودند ما ايراني متفاوت داشتيم خدا قوت استاد
  • افسانه IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    استاد فرهيخته وطن پرست شما دوره بعد كانديد رياست جمهوري شويد لطفا. مطالب شما تماما از دروني علمي و عملي، فرهنگي، اعتقادي، وطن پرستي و حب ميهن بيان ميشود اميد را زنده نگاه ميداريد در اينهمه نا اميدي براي ايران پاينده. افتخار ايران جاويدان هستيد
  • فرهاد IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    تبريك ميگم به خبرانلاين براي بازتاب نظرات فرد دانا، خبره و دلسوزي چون شما. گزارشات شما را تماما خواندم احساس افتخار بمن دست داد كه در ميان نابساماني هاي موجود هنوز افراد توانايي در كشور مانده و ارزنده ترين نظرات رو براي اصلاح امور مطرح ميكنند. سلامتي شما ارزوي بنده است
  • فامير علي IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    9 1
    شما در باره سازندگي و صرفه جويي ميفرماييد فعلا مسولان بدنبال افزايش هزينه ها هستند افرين به غيرت شما و والستگي شما به اين مرز و بوم
  • محمد حسين IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    10 0
    در خبرها هست كه اصفهان و ميراث فرهنگي براي جدب بودجه هاي مرمت تلاش زيادي ميكنند و اين در حالي است كه فقط كاشي هاي همشكل به بناها فقط چسبانده ميشود و به فرمايش شما در اولين تكان همه روي زمين خواهند بود اميدوارم به اين نكته مهم توجه شود
  • نادر IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    10 0
    .... اين يادداشت در نگاه اول براي مسيولين ميراث فرهنگي گران خواهد امد وليكن در نگاه دوم با خواندن مجدد ان خواهند ديد كه اين همان فلسفه وجودي سازمان ميراث فرهنگي كشور است و تامين كننده نياز هاي دروني دلسوزان اين اثار و ان سازمان يكجا بايد خشت كج را راست برداريم و در مسير كاهش صدمات زلزله و هزينه ها قدم را استوار بر زنيم و گرنه ... ياد ارگ بم بخير اين نوشتار يك شاهكار ادبي و علمي است تبريك استاد
  • شادي از كانادا IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 0
    هنوز هستند مومنان عالم به وطن در ايران كه به دقت براي اباداني ان فكر ميكند بدور از زد و بند و سياست و موارد مالي و شما نمونه عالي ان هستيد همانطور كه در كلاسهايتان اخلاق مهندسي را و رعايت نكات فني را هميشه بما ياد داديد، افتخاري بالاتر از ادعاي شاگردي شما براي من نيست عالم دلسوز با عمل
  • مهدي ا از ucla امريكا IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    8 3
    آنانکه محیط فضل و آداب شدند در جمع کمال شمع اصحاب شدند ره زین شب تاریک نبردند برون گفتند فسانه‌ای و در خواب شدند / استاد درست بشو نيست وقتي باور وجود نداشت كاري درست نميشه ليست يادداشت هاي شما زير اين مطلب نشانگر عمق درك بي انتهاي شما در امور مختلفه است ولي خودتون را رنج نديد درست نميشه ارادتمند معرفت،اعتقاد و باطن سركار
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 10
    این کارررررشناس های خبره رو از کجا پیدا می کنید؟ .... واقعا با این کارشناسهایی که ما داریم مثل ایشون و محمود/ ایران در همان دوره قاجار نمانده باید خدا رو شکر کنیم .... یعنی همه این سالها باید صبر کنیم زلزله بیاد و هیچ آبادانی انجام نشه ؟ ...... واقعا که .....
  • نواب زاده A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    8 1
    سلام در تایید صحبت آقای دکتر یاد مطلبی از یکی از استادان قدیمی معماری افتادم .چون نمیدونم اجازه ذکر نام ایشون رو دارم یا نه از آوردن نام معذورم ایشون میگفتن بعد از زلزله بم به همراه مدیر مرمت و نگهداری"پمپی"همون شهر مشهور دامنه کوه وزوو بازدیدی از ارگ تخریب شده داشتیم و مدیر مذکور با قاطعیت و ذکر دلیل ، علت تخریب ارگ بم رو با قاطعیت نوع مرمت ابراز کرده بود و شاهد دلایلش هم سالم ماندن محله ای از ارگ بم بود. که هیچ مرمتی نداشت .
  • آزادي A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    11 2
    من هم با نظر دكتر ناطق الهي كاملا موافقم. از نظر من هم ابتدا بايد از نظر لرزه اي و سازه اي كنترل هاي لازم صورت گيرد .