شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر،ماه در آسمان شب درخشنده‌تر از همیشه خواهد بود. هر چند در کشورهای دیگر این ابرماه یا سوپرمون آخرین فرصت در پایان سال ۲۰۱۷ است، اما در کشور ما برای نخستین‌بار در سال ۹۶ همه می‌توانند از دیدن ماهی که نزدیک‌تر از همیشه به زمین است، لذت ببرند.

‌به گزارش خبرآنلاین،دوازدهم آذر در ساعت ۱۹:۱۷ دقيقه‌ماه به وضعيت بدر يا قرص كامل مي‌رسد. ‌ماه بدر آذر كه‌ماه سرد هم مشهور است در فاصله ۳۵۷ هزار و ۹۸۷ كيلومتري از زمين قرار مي‌گيرد كه حدود ۲۷ هزار كيلومتر از حالت معمول به زمين نزديك‌تر به‌حساب مي‌آيد. دیدن این  ابر ماه فرصتی است که بتوانید مواردی که تنها در عکس‌های بسیار زیبا مشاهده کرده‌اید را با چشمان خود ببینید. این ابر ماه تنها یک بهانه است که به‌واسطه آن به عظمت کهکشان راه شیری خیره شده و در  آن غرق شوید.

«ابرماه» یا «سوپرمون» یک نوع نادر از ماه کامل است که در سال نهایتا یک یا دو مرتبه رخ می‌دهد. در طول این رویداد، قرص ماه 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد روشن‌تر از حالت معمول دیده می‌شود.

مدار‌ماه به دور زمين بيضوي است و اين مسئله باعث مي‌شود تا نوعي نادر از‌ماه كامل از زمين ديده شود. وقتي‌ماه در حالت بدر به نزديك‌ترين فاصله خود از زمين مي‌رسد و درخشان‌تر و بزرگ‌تر از هميشه ديده مي‌شود،  ماه‌افروختگي يا اَبَرماه (سوپرمون) روي مي‌دهد. چرخش كامل‌ماه به دور زمين 27.32روز طول مي‌كشد. طي اين گردش، ‌ماه از 2نقطه عبور مي‌كند؛ اوج و حضيض. اوج به‌معناي دورترين نقطه‌ در مدار بيضوي نسبت به زمين و حضيض به‌معناي نزديك‌ترين نقطه در مدار بيضوي نسبت به اين سياره است.  اگرچه‌ماه هر 4هفته يك‌بار به حضيض مداري مي‌رسد و به زمين نزديك مي‌شود اما هميشه در حالت بدر نيست كه ‌ماه افروختگي يا ابرماه رخ دهد. پديده ابرماه زماني رخ مي‌دهد كه‌ماه كامل به‌طور همزمان در نقطه حضيض قرار داشته باشد.   

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =