ترامپ، فرصتی برای فرار اروپا از یوغ یک‌جانبه‌گرایی؟!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دونالد ترامپ در اظهارات اخیر و سخیفانه خود، خلیج فارس را خلیج عربی خواند که مورد واکنش و انتقاد دولت و ملت ایران واقع شد. چنین عنوانی که در تاریخ روابط سیاسی ایران با آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود در راستای تبلیغات ضد ایران تعبیر می‌شود که به‌نوعی نشان از ضعف دولت او در همراه کردن شرکای سیاسی و تجاری آمریکا برای مقابله با ایران و وضع تحریم‌های جدید بوده است.

ترامپ چهره بدعهد آمریکا را نمایان ساخت
نصرت‌الله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سخنان اخیر ترامپ و تأثیر آن بر امنیت منطقه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: صحبت‌های ترامپ بیش‌‌تر از دو بعد بی‌منطقی و عدم تعهد آمریکا نسبت به تعهداتی که در برجام دارد قابل تفسیر و تجزیه و تحلیل است. او طی مدتی که عهده‌دار مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا بوده، زیرساخت تمام تعهدات بین‌المللی که مبنای چندجانبه‌گرایی است را دارد نابود می‌کند و رفتارش مصداق آنارشیسم در آنارشیسم است.

وی با اشاره به تأثیر اقدامات ترامپ بر کاهش اعتماد بین‌المللی افزود: با این شرایط ما دیگر نمی‌توانیم به هر نوع توافقی اعتماد داشته باشیم. یعنی در هر لحظه و شرایطی ممکن است توافقی که صورت پذیرفته و تمامی بازیگرانی که می‌خواهند به این توافق متعهد بمانند، احتمال دارد آمریکا با سنگ‌اندازی باعث از بین رفتن اعتماد متقابل که اصل و ساختار و شاکله تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای است را از بین برد.

سفیر اسبق ایران در اردن یادآور شد: عنوان نمونه خلیج عربی به جای خلیج فارس یک ادعای بی‌پایه و بدون اساس بود چون نام این خلیج همیشه فارس بوده و ریشه در تاریخ دارد و نشان داد که ترامپ تاریخ و جغرافیا نمی‌داند همچنین ممکن است ترامپ برای شادمان کردن اعراب چنین صحبتی را انجام داده باشد بنابراین از نظر من حتی برای ثانیه‌ای، این بخش از صحبت ترامپ ارزش فکر کردن و بحث کردن ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تأکید بر موظف بودن دولت‌ها به تعهدات بین‌المللی، افزود: اما این‌که در آمریکا با تغیر دولت به این راحتی بخواهند توافقات بین‌المللی را رد کنند و زیر پا بگذارند، گواه بر منطق ضعیف دولت فعلی آمریکا است. حتی در کشوری که انقلاب شده و حکومت جدید روی کار می‌آید، اعلام می‌کند که به تمامی تعهدات بین‌المللی حکومت قبل پایبند خواهد بود. درواقع اگر غیر از این باشد، بی‌نظمی در هرجای دنیا حکمرانی خواهد کرد و سنگ روی سنگ در نظام بین‌المللی که ساختارش آنارشیسم است بند نمی‌شود.

تاجیک ادامه داد: ترامپ از زمانی‌که روی کار آمده است نه تنها طرح‌های اوباما را زیر پا گذاشته بلکه تمامی تعهدات بین‌المللی آمریکا را مانند عضویتش در موافقتنامه پاریس را هم قصد دارد ملغی کند. بنابراین نشان می‌دهد که آمریکا صلابت، محکمی و ویژگی‌ای که در حقیقت یک کشور برای ایفای نقش بازیگر اصلی و موثر در روابط بین‌الملل لازم دارد را در اختیار ندارد.

وی افزود: من اخیراً در یادداشتی نوشته‌ام که اروپا با تاریخ و فرهنگ غنی، باید در عرصه روابط بین‌الملل نقش بیشتری ایفا کند تا نگذارد، چندجانبه‌گرایی کنونی روابط بین‌الملل به یک‌جانبه‌گرایی و سلطه هژمونیک آمریکا تبدیل شود.

ترامپ بر روی ناامن کردن منطقه معامله می‌کند

تاجیک با تأکید بر بی‌اخلاقی ترامپ گفت: با استفاده از واژه تصویری و کاریکاتوری «شیر دوشی» می‌توانیم تمام کاراکتر اقدامات، رویکرد تاجر مآبانه ترامپ و سخنانش را تبیین کنیم. چون همین سفری که ترامپ به عربستان رفت و بعد از انتشار کاریکاتوری که در دنیا معروف شد، نشان داد که او از عربستان شیر می‌دوشد. این کاریکاتور سمبل نگاه و رویکرد ترامپ به روابط بین‌المللی و منطقه‌ائی است و به عقیده من این کاریکاتور تمامی الگوی رفتاری و نگاه ترامپ به دیگران را نشان می‌دهد. این یک نگاه ابزاری است و هیچکس یک سیاست‌مدار تاجرمآب را نخواهد دید که قاعده انصاف را رعایت نکند. ترامپ فقط با همان الگوی «شیر دوشی» پیش می‌رود بنابراین راه به جایی نخواهد برد و فضای امنیتی منطقه را با این سیاست‌ها بیش از گذشته متشنج و اوضاع سیاسی اقتصادی را ناپایدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: ساختار روابط بین‌الملل با آن‌چه که در دنیای تجارت وجود دارد بسیار متفاوت است. در ساختار روابط بین‌الملل هرکدام از کشورها به اندازه اهمیت‌شان و موقعیت جغرافیایی خود دارای قدرت هستند. ترامپ نمی‌تواند با معاملات چندین میلیارد دلاری توازن سیاسی و جغرافیایی منطقه را بر هم زند، یعنی اگر تمام عربستان هم به انبار تسلیحات نظامی آمریکا تبدیل شود جزء آتش‌افروزی هیچ فایده‌ای برای منطقه نخواهد داشت بلکه باید این کشورها گفت‌وگو میان یکدیگر را تقویت و گفتمانی را آغاز کنند که امنیت بر مبنای فرهنگ و تاریخ جزء لاینفک آن باشند نه بر پایه مسائل نظامی، امنیت شکل گیرد. استفاده از تسلیحات نظامی چیزی جزء کشتار و ناامنی در منطقه حاصل دیگری ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر نقش مهم خاورمیانه در تأمین امنیت جهانی گفت: خاورمیانه که ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند باید دولت‌های این منطقه هم مسئولیت‌پذیرتر باشند و در برابر اظهارات ترامپ که خودش نماد بی‌‌مسئولیتی ایالات متحده آمریکا در خصوص پایبندی به تعهدات بین‌المللی است، ظرفیت بالایی از خود نشان دهند تا بتوانند امنیت و رفاه ملت‌های منطقه را تأمین کنند.

پیشبرد اهداف سیاست خارجی با تقویت روابط بین‌المللی
سفیر اسبق ایران در اردن ضمن اشاره به دوران کوتاه ریاست جمهوری ترامپ گفت: به عقیده من ما شاهد اوضاع سختی در دوران ترامپ خواهیم بود. همچنین معلوم نیست که ترامپ بتواند دوره ریاست جمهوری خود را سلامت به پایان رساند. چون چمدان ترامپ سنگین است و آن‌قدر مشکلات خانوادگی، فساد اقتصادی و مراودات آن‌ها با روس‌ها مشکل‌ساز بوده که احتمال نیمه تمام ماندن دوره او وجود داشته باشد.

وی در پایان افزود: بنابراین ما از یک طرف نباید خودمان را دم تیغ ترامپ ببریم و از طرف دیگر با هرگونه تنازل سیاست خارجی، ما ترامپ را بیشتر جریح می‌کنیم تا طمع کند و دست به اقدام بی‌خردانه بزند؛ بنابراین خیلی هنرمندانه باید در طراحی سیاست خارجی عمل کنیم که بین این دو لبه قرار بگیریم. یعنی نه امتیازی دهیم و نه زیر تیغ او باشیم. ما با سیاست خارجی حساب شده و با کمک اروپا، روس‌ها و حتی چین خواهیم توانست اهدافمان را در صحنه بین‌المللی پیش ببریم. بنابراین ما در آمریکا هرچقدر که می‌توانیم باید لابی‌مان را قوی‌تر کنیم تا از هر مکانیزمی استفاده کنیم تا رودرروی ترامپ قرار نگیریم

منبع:
خبرگزاری قرآنی (ایکنا) مورخ ۹۶.۷.۲۵ با عنوان بازی هنرمندانه ایران در پیشبرد گفتمان صلح برپایه فرهنگ و تاریخ

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =