ایسنا نوشت: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت‌المقدس اعلام کردند که این مسئله خط قرمزی برای همه جهان اسلام است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی با بیان اینکه امیدی به کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های عربی برای موضع‌گیری در قبال انتقال پایتخت اسرائیل به قدس نیست، گفت که ایران به عنوان محور مبارزه مردمی دست برتر را در منطقه دارد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امیدی به کشورها، سازمان‌ها، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نداریم،چرا که اینها چشم‌یشان را بر یهودی‌سازی قدس و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و ترور رهبران فلسطینی بستند و حتی در این مسیر کمک کردند.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر به جای مقاومت دولت‌ها، نیازمند محور مبارزه مردمی هستیم که در بحث مبارزه با داعش ایجاد شد و امید ما به آن است. جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان محور مبارزه دست برتر را دارد و باید ضرب شصتی که داعش و هم‌پیمانانش دریافت کرده‌اند را این بار به رژیم صهیونیستی نشان دهیم. فرعون زمان به قول مقام معظم رهبری که آمریکاست ان شاءالله منتظر ایجاد رودی خروشان باشد که توسط مقاومت مردمی ایجاد شده و در آن غرق خواهد شد.

آمریکا بر خط قرمز جهان اسلام دست گذاشت

پروانه مافی در پاسخ به این سوال که اقدام آمریکا در انتقال سفارتش به بیت المقدس تا چه اندازه می تواند منجر به تسریع محو رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغالی شود، بیان کرد: من نمی توانم به این سوال از بعد نظامی پاسخ دهم؛ چراکه در این زمینه متخصص نیستم، اما همه ما قوانین الهی را باور داریم و می‌دانیم که ظلم هرچه بیشتر شود، ناپایدارتر است. اینکه رژیم غاصب صهیونیستی حتی به تعهدات گذشته خود نیز متعهد نیست، ظلم مضاعف است و ان شاءالله این امر به نابودی هرچه سریع تر آن می انجامد.

مافی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند:« انگیزه مقابله با دولت های مسلمان را نداریم، اما در مقابل عوامل آمریکا خواهیم ایستاد.»بیان کرد: گفتمان رهبری از دو کلید واژه مقابله و ایستادگی تشکیل شده است. به این معنی که ما به دنبال جنجال، مداخله جویی و سیاست های ماجراجویانه نیستیم، اما این بدان معنا نیست که در مقابل ظلم سکوت کنیم و هر حرفی را بپذیریم. لذا اگر افرادی بخواهند برخلاف منافع منطقه ای، عمله آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند ما در مقابل این زورگویی خواهیم ایستاد.

نماینده تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ادعای دشمنان اسلام در رابطه با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی آن ها دانستند، گفت: صهیونیست‌ها چون نتوانسته اند در مجامع بین الملل منافع خود را حفظ کنند و بر جنایات خود سرپوش بگذارند؛ به دنبال آن هستند که با زورگویی حقی برای خود ایجاد کنند. حرکت اخیر رژیم صهیونیستی عملا نشان دهنده ناتوانی قدرت دیپلماسی آن ها است. گویا آن ها جامعه جهانی را افراد بی دست و پایی می دانند که یک لات قداره کش می تواند هرچه خواست به آن ها بگوید. اما به فضل الهی شدید ترین پاسخ را از سوی ظلم ستیزان عالم خواهند گرفت. این رفتار رژیم صهیونیستی عملا نشان دهنده ناتوانی قدرت دیپلماسی آن ها است. رژیم غاصب صهیونیستی حتی به تعهدات گذشته خود پایبند نیست و این امر منجر به نابودی آن خواهد شد.

ایران برای پیشنهاد برگزاری اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی پیش قدم شود

علیرضا رحیمی درباره موضع ترامپ برای انتقال پایتخت اسرائیل به قدس، اظهار کرد: موضعی که آمریکا اتخاذ کرده خلاف قواعد و معاهدات بین‌المللی و اهانت آشکار به مقدسات مسلمین بود. بسیاری از کشورهای اسلامی بدون انسجام قبلی موضع واحدی در برابر این اقدام اتخاذ کردند و ما صرف‌نظر از اختلافاتی که وجود دارد این را به فال نیک می‌گیریم که دنیای اسلام به صورت مشترک موضع اعتراضی در محکومیت این اقدام اتخاذ کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد هم سازمان کشورهای اسلامی باید به فوریت در این باره اعلام نظر واحد کنند و هم اتحادیه عرب که ادعای حمایت از مردم فلسطین را دارد باید موضع واحدی در این رابطه اتخاذ کند. در حال حاضر به صورت غیرمنسجم مواضع واحدی گرفته شده که لزوما از یک خواستگاه نشات نمی‌گیرد و نمی‌توان مواضع دوگانه سعودی‌ها در خصوص آمریکا را به این حساب گذاشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند برای درخواست برگزاری اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی و تدوین پیش‌نویس بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام پیش قدم شود.به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها گام به گام در حال تست وضع خاورمیانه هستند. آنها در محور مقاومت شکست خورده‌اند و در سوریه نتوانستند سناریوی خود را به پیش ببرند و حالا از مسیرهای دیگری در حال تقویت اسرائیل و جایگزین کردن شکست خود در خاورمیانه هستند.

اقدام ترامپ موجب همگرایی کشورهای مسلمان می‌شود

همچنین ایلنا نوشت: جلال میرزایی ادعای رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که «اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اقدامی در راستای دستیابی به صلح پایدار در منطقه است» را مضحک خواند و تصریح کرد: دقت در زمان اتخاذ این تصمیم و طرح این ادعای مضحک، در درک دقیق‌تر اهداف و انگیزه‌های ایالات متحده و رژیم صهیونیستی راهگشاست.

میرزایی گفت: رییس‌جمهوری آمریکا در شرایط زمانی خاصی این تصمیم را عملی کرده که کشورهای مسلمان به‌شدت درگیر اختلافات و رقابت‌های میان خود هستند و این اختلافات که با کارگردانی آمریکا و اسرائیل در جریان است، تا جایی پیش رفته که منطقه را در آستانه جنگ‌هایی جدید قرار داده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت واکنش‌های مختلف نسبت به تصمیم اخیر ایالات متحده پرداخت و گفت: واکنش‌هایی که در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای صورت گرفت، نشان‌دهنده آن است که آمریکا برخلاف گذشته در موقعیتی قرار ندارد که بتواند با اقدامات یک‌جانبه به امور و مسائل بین‌المللی مشروعیت ببخشد و به نظر می‌رسد این اقدام ترامپ همچون بعضی دیگر از اقدامات کاخ سفید در ماه‌های اخیر از جمله خروج از معاهده پاریس یا رویکرد خصمانه در قبال برجام، صرفاً به انزوای بیشتر آمریکا در عرصه بین‌المللی بیانجامد.

میرزایی در پایان بار دیگر به شرایط فعلی منطقه و جهان اشاره کرد و با تاکید بر لزوم اقدام هوشیارانه ایران در مقابل دسیسه‌های ایالات متحده تصریح کرد: این اقدام ترامپ، فرصت مناسب و مساعدی برای دیپلماسی ایران است تا بتوانیم با اتخاذ رویکردی فعال در راستای حل اختلافات با کشورهای منطقه اقدام کنیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =