لاریجانی: کشورهای‌مسلمان روابط‌سیاسی‌ با آمریکا را تعلیق‌کنند

رئیس مجلس در نطق امروز خود از فضاحت آمریکا و کشورهای عربی منطقه در همراهی با تصمیم رژیم صهیونیستی سخن گفت و افزود: اگر کشورهای عربی حساب خود را جدا نکنند از حیثیت خود چیزی نخواهند گذاشت و کشورهای مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

به گزارش خبرآنلاين، علي لاريجاني رئيس مجلس در دقايق ابتدايي جلسه علني امروز با اشاره به اين نكته كه رئيس جمهور براي ارائه لايحه بودجه 97 در مجلس حاضر مي‌شود،‌ به حوادث داخلي و منطقه اشاره كرد.

او گفت: حادثه كرمان و چند استان دگير حادثه تاثر انگيزي بود. از كميسيون عمران خواسته شد تا رسيدگي كامل كرده و به مجلس گزارش دهد. طرحي در دستور كار مجلس براي حمايت از آسيب ديدگان زلزله است كه به زودي رسيدگي خواهد شد.

رئيس مجلس ضمن تسليت به خانواده كوهنوردان حادثه ديده، گريزي به پيروزي كشتي گيران داشت و اين پيروزي را تبريك گفت.

لاريجاني با اشاره به حوادث منطقه ادامه داد: در روزهاي گذشته اتفاقاتي كه در منطقه رخ داد، هيچ يك به اندازه اقدام ناشيانه رئيس جمهور آمريكا در مورد دستور جا به جايي سفارت اين كشور در فلسطين اشغالي، قلوب مسلمانان را آزرده نكرد. حتي كشورهاي دوست آمريكا اين اقدام ناپسند را تقبيح كرده و كشورهاي مسلمان هم در برابر اين اقدام موضع گيري كردند.

رئيس مجلس با اشاره به اين نكته كه «هيچ يك از روساي جمهوري گذشته آمريكا چنين رفتاري ناشايستي نداشتند اما رئيس جمهور فعلي آمريكا بعد از تماس تلفني با برخي از روساي كشورهاي عربي با گستاخي به چنين اقدامي دست زد»، اظهار كرد: اخبار پشت صحنه حكايت از اين دارد كه اين كار در چارچوب طرحي انجام شده است كه از قبل با برخي از كشورها در حمايت از رژيم صهيونيستي و به فراموشي سپردن ماجراي فلسطين هماهنگ شده بود. كه اگر چنين باشد اين كشورها تمام حيثيت خود را براي هيچ، حراج كردند.

او تأكيد كرد: ما نمي خواهيم چنين اتفاقاتي را باور كنيم. اما محاسبات ساده نشان مي دهد كه آمريكا در اين ماجرا چه فضاحتي ايجاد كرده است. اگر كشورهاي عربي حساب خود را جدا نكنند از حيثيت خود چيزي نخواهند گذاشت و كشورهاي مسلمان را در مقابل خود خواهند ديد.

رئيس مجلس به اشاره به سفر ترامپ به عربستان گفت: چندي پيش در مانوري سياسي كه ترامپ در منطقه داشت، حرف هاي جديدي سر داد. او در ازاي آن حدود 500 ميليارد دلار از پول هاي منطقه را به جيب زد و با كمال وقاحت اعلام كرد وقتي سعودي ها وعده پول به ما دادند در جلسه شان حاضر شدم. حتي اخيرا از كشور بحرين نگذشت و با پررويي در توئيت خود اعلام كرد كه پول خوبي از فروش سلاح به اين كشور به دست آوردم. نتيجه بذل و بخشش كشورهاي منطقه را آمريكا اينگونه پاسخ گفت. پول را از آنها گرفت اما همه آرمان هاي عربي را به پاي اسرائيل ذبح كرد.

رئيس مجلس ادامه داد: در اين ماجرا جدا از حماقت آمريكا بيشترين خسارت را اين كشورها دادند. چرا؟ اگر بدون اطلاع آنها آمريكا اين كار را كرده است نشان دهنده كمال بي اعتنايي آمريكا به آنها است. اين اقدام يادآورد سخنان چندين دهه قبل كيسينجر است كه گفته بود ارزش منابع نفتي كشورهاي عربي بيشتر از خود آنها است. علي القاعده با چنين فرضي بايد آثاري از تنبه در اين كشورها ديده شود كه دولت و ملت خود را اينقدر تحقير نكنند. اگر در آينده چرخشي در رفتار آنها ديده شود، آثاري از غيرت ديني و ملي را مي توان مشاهده كرد.

لاريجاني افزود: اگر با اطلاع آنها -كشورهاي عربي- آمريكا اين كار را كرده باشد، اوج فلاكت سياسي آنها است و اين مسئله اي نيست كه از ذهن فلسطين پاك شود. نفرت اين ماجرا براي آنها ابدي خواهد بود. اميدواريم اين موضع گيري بدون اطلاع كشورها عربي باشد و اين كشورها همچون كشورهاي ديگر مسلمان مخالف اين عمل باشند. ولي بپذيرند كه اقدامات آنها بيشترين ضربه را به كشورهاي اسلامي زده است. انتظار است كشورهاي اسلامي موضعي يگانه در برابر آمريكا داشته باشند تا ايالات متحده ديگر هوس رفتار ارباب و رعيتي نداشته باشند.

او با صراحت اعلام كرد: انتظار اين است كه كشورهاي مسلمان روابط سياسي شان را با آمريكا تعليق كنند تا آقاي ترامپ درد رفتار تحقير آميز نسبت به كشورها مسلمان را درك كند. اگر همت بلندتري دارند روابط تجاري خود را با آمريكا تغيير دهند. تا اين رئيس جمهور متقلب تاجر مسلك بداند كه با حيثيت مسلمانان نمي تواند تجارت كند.

رئيس مجلس در پايان با اشاره به كنفرانس كشورهاي عربي، گفت: در كنفرانس وزراي كشورهاي عربي در حد اعلام مواضع اقدامي انجام شد. اما اگر كشورهاي عربي به اقدام عملي دست نزنند نه تنها در تاريخ به بي عرضگي متهم مي شوند، بلكه آمريكا را گستاخ‎تر مي كنند. البته ملت غيور و شجاع فلسطين راه خود را يافته است و رژيم بي هويت صهيونيستي نمي تواند با زد و بند با چند كشور منطقه صورت مسئله را عوض كند و براي مردم فلسطين جا نمايي جديدي در سرزمين هاي ديگر داشته باشد. سرزمين فلسطين متعلق به ملت فلسطين است و خدا مكر آمريكای صهيونيستي را به ذلت آنها بدل خواهد كرد.

2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    4 1
    باشه چقدر هم کشورهای مسلمان دنیا با شما خوبن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    5 2
    خب شما هم زحمت بکشید به همین دلیل روابط با روسیه رو به حالت تعلیق در بیارید تا کشورهای مسلمان هم از شما یاد بگیرن. جالبه روسیه برای منافع ملیش هر کاری میکنه اما ایران...