۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷

رضا زندی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر حوزه انرژی در مقاله‌ای به معرفی سوابق و تجربه‌های رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت. او در این مقاله که در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد منتشرشد، نوشت: در تاریخ بعد از انقلاب، بی‌سابقه است که تا عالی‌ترین رتبه علمی دانشگاهی (در ایران و کانادا) درس خوانده، بعد تا رده‌های بالای سازمانی دولت (قائم‌مقام و معاون وزیر) پیش رفته باشی، سپس به عنوان افسر ارشد (مدیر) سازمان ملل متحد، ۱۰ سال در عالی‌ترین سطوح بین‌المللی کار کرده باشی و آن‌گاه به کشورت برگردی و به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوی. این سرگذشت رضا اردکانیان است که سال آینده ۶۰ ساله می‌شود.

١- ده سال پيش، درست پيش از آنكه تهران را به مقصد آلمان ترك كند و به عنوان مدير برنامه دهه بين‌المللي سازمان ملل متحد كارش را آغاز كند، با او مصاحبه مفصلي كردم كه در صفحه نخست روزنامه چاپ شد. دكتر رضا اردكانيان در آن مصاحبه حرف‌هاي مهمي زد كه هنوز مي‌تواند چراغ راه باشد. «كم آبي داريم ولي راه‌حل هم داريم. يعني اگر ما موضوع عطش را يك موضوع مشترك بدانيم، تشنه‌ها دور هم جمع مي‌شويم تا برايش راه‌حل پيدا كنيم. تشنه‌ها قرار نيست بر سر تشنگي‌شان با هم درگير شوند.» اين هم از جملات آقاي اردكانيان در همان گفت‌وگو است كه: «كساني كه بر طبل جنگ (آب) مي‌كوبند بيش از همه به‌دنبال اين هستند كه تنازع بر سر كم آبي را يك مقدار عادي كنند.»

٢- چند روز پس از بازگشت رضا اردكانيان از آلمان، دوباره به ديدارش رفتم. مباحث مختلفي را با ايشان طرح كردم. پخته‌تر از گذشته شده بود تا آنجا كه وقتي بحث كارها و پروژه‌هاي قبلي وزارت نيرو پيش آمد، ابايي نداشت تا پروژه‌هاي دوران مسووليش را واكاوي كنيم. حتي اگر پروژه‌اي را در مسيرش نرفته، اعلام و اصلاح كند. شفافيت، مسووليت‌پذيري، ژرف‌انديشي و همه‌جانبه‌نگري، آن هم در مساله استراتژيكي چون «آب» شايد كمترين تاثيرات كار كردن در سازمان ملل متحد باشد.

٣- حتما كارنامه اردكانيان را مي‌توان پيش رو گذاشت و همچون هر مسوول ديگري، نقد كرد و اتفاقا صاحب اين قلم، ده سال پيش نقد مكتوبي را تقديمش كرده است. او اما «دانشمند» و «ديپلمات» حوزه آب در «كلاس بين‌المللي» است. شخصا در مجامع بين‌المللي ديده‌ام كه چطور احترام متخصصان حوزه آب كشورهاي مختلف را بر انگيخته است. كسي كه به واسطه همپوشاني نيروگاه‌هاي «برقآبي»، شناخت خوبي از بخش برق هم دارد. نقد اما با تخريب دو تاست. آناني كه سرمايه انساني يك ملت در سطح جهاني را تخريب مي‌كنند خوب است رزومه جايگزين مدنظرشان را روي ميز بگذارند!

٤- نامه رييس‌جمهور روحاني براي معرفي دكتر رضا اردكانيان به همراه برنامه‌اش، امروز در مجلس اعلام وصول مي‌شود. سخن درباره برنامه‌اش مي‌ماند براي بعد از انتشار عمومي. ما، اما منتظر مي‌مانيم كه عصاره ملت، چگونه به يكي از متخصص‌ترين وزراي پيشنهادي بعد از انقلاب، راي مي‌دهند. اگر اردكانيان با راي بالا وزير شود ظرفيت خوبي براي پيشبرد پروژه‌هاي چند وجهي حوزه آب و برق نصيبش مي‌شود. از اين ظرفيت مي‌تواند براي رفع مشكلات كشور استفاده مهمي كند. استحقاقش را دارد. چه، او اين روزها به درستي دريافته است كه براي حل مسائل آب، بايد از سرمايه‌هاي اجتماعي به خوبي بهره برد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =