نوازنده تار: خانم‌ها بهتر است آواز را به خوانندگان مرد بسپارند

شهرام میرجلالی، نوازنده تار معتقد است آواز، هنری مردانه است و خانم‌های خواننده بهتر است آواز را به خوانندگان مرد بسپارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یازدهمین نشست «آیین آواز»، عصر سه‌شنبه 27 تیر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این نشست با آواز شهاب‌الدین قلم‌نویس در مایه دشتی آغاز شد. او یکی از دو هنرجوی برگزیده کلاس‌های حسام‌الدین سراج است. آواز قلم‌نویس را دو نوازنده جوان به نام‌های بهزاد شایان‌فر (سنتور) و مهدی قاسمی (تمبک) همراهی کردند.

در ادامه نوبت به ارائه مبحث فنی و تئوریک رسید. ابتدا سراج به عنوان استاد مهمان این ماه به همراه علی شیرازی، کارشناس- مجری برنامه روی صحنه آمدند تا درباره موضوع «زیبایی‌شناسی آواز ایرانی» صحبت کنند.

سراج به تعریف زیبایی‌شناسی پرداخت و مصداق‌های آن را در هنر آواز ایرانی برشمرد. او همچنین از تحریر به عنوان مؤلفه‌ای مهم در هرچه زیباتر و غنی‌تر شدن آثار آوازی نام برد و در ادامه نیز بر ضرورت درستی ادای کلام و شعر در یکایک کلمات و حتی حروف شعری تأکید کرد.

نکته جالب در میانه‌های ارائه این مبحث، اجرای قطعه‌های مثالی آوازی بود که سراج هم این کار را به سبک و سیاق نشست «آیین آواز» به خوبی انجام داد.

شیرازی نیز تاکید کرد که از ابتدای راه‌اندازی سلسله نشست‌های «آیین آواز» هدف اصلی، پرداختن به مباحث فنی و تئوریک در هنر آواز بوده تا بر بخشی از فقر تئوریک موجود در این هنر غلبه کنیم.

با پایان نخستین بخش مبحث فنی، سلیمان رضایی، دومین هنرجوی کلاس‌های حسام‌الدین سراج به همراه امیر متولی (نوازنده سه‌تار) روی صحنه آمد و آوازی را در دستگاه راست پنجگاه اجرا کرد.

سپس قاسم رفعتی به همراه تار شهرام میرجلالی آوازی در مایه ابوعطا خواند.

در ادامه نوبت به دومین بخش مبحث فنی رسید که این بار با حضور میرجلالی برگزار شد و شیرازی هم او را همراهی کرد.

میرجلالی نیز شمه‌های دیگری از موضوع زیبایی‌شناسی آواز ایرانی را عرضه کرد و ضمن برشمردن عوامل مهمی که در زیبایی آواز دخالت و حضور دارند، طبق تجربه شخصی خودش، آواز را هنری مردانه قلمداد کرد و گفت که خانم‌های خواننده بهتر است به اجرای تصنیف و ترانه مشغول باشند و آواز را به خوانندگان مرد بسپارند. این صحبت با انتقاد علی شیرازی همراه شد که تعدادی از آوازخوانان برتر یک سده اخیر را نام برد و سخن میرجلالی را با چالش روبرو کرد.

با پایان این بخش، سراج و میرجلالی، آوازی را در دستگاه سه‌گاه به عنوان حسن ختام این نشست اجرا کردند.

علی رستمیان، محمود مخدوم، فاضل جمشیدی، علیرضا فریدون‌پور، وحید تاج، هادی حسینی، محمدرضا گلبانگ، مجید پایدار، مهدی اصغرپور، محمود حشمت، مازیار عطاریان، عارف احسن، حسام‌الدین صحرایی، سعید ناظمی، محمد قزلباش، محمد کاریزنوی، علی اکبر کهربایی و علیرضا حاجی طالب از هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

دوازدهمین نشست «آیین آواز» از ساعت 18 سه‌شنبه 24 مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

 

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    28 4
    خانوم ها برن تو آشپزخونه تصنیف بخونن و برای این اقا ساندویچ درست بنمایند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    25 4
    ازیه موسیقیدان ایرانی این حرف بعید بود البته اگه به ایشون بشه گفت موسیقیدان
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    22 4
    مردان سنتی ایران همچنان بی توجه به خواسته های زنان
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    22 3
    متاسف شدم براشون
  • امیر IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    9 2
    بهترین خوانندگان دنیا زن هستن این شخص انگار در غار زندگی میکنه.واقعا ازش بعید بود
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    4 10
    پاسخ به آقایون و خانم هایی که بدون تخصص میان کامنت می گذارند: از قدیم در موسیقی ایرانی بحث آواز و تصنیف خوانی داغ بوده است. تا همین دهه 50 خورشیدی هم مثل برنامه گل ها، استادان تاکید داشتند بهتر است آواز را مردان بخوانند و تصنیف ها را خانم ها. این یک بحث هنری و فنی است و ربطی به دیگر امور ندارد. حتی استاد شجریان هم سال ها بیشتر در رادیو آواز می خواندند و بعدها تصنیف خوانی را شروع کردند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    1 1
    حالش خیلی خوب بوده این بنده خدا ؟؟؟؟؟