دکتر ولایتی در مراسم اختتامیه سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی: وحدت و برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است.

به گزارش خبرآنلاین ​متن سخنرانی کامل دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در اختتامیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اصحابه المنتجبین
خداوند بزرگ را سپاسگزارم که در ایام فرخنده ربیع الاول و همزمان با میلاد بزرگ­ترین منادی وحدت، توفیق حضور در این کنفرانس مهم و در جمع شما علما و اندیشمندان فرهیخته را به بنده اعطا نمود. لازم می­دانم در آغاز سخن، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت، سیدالکونین، پیامبر رحمت محمد مصطفی (صلی ا... علیه و آله) و میلاد فرزند بزرگوار ایشان، موسس مکتب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، هفته وحدت را که یادگار پیر فرزانه انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمت ا... تعالی علیه) است تهنیت عرض نموده و برای میهمانان و شرکت ­کنندگان حاضر از کشورهای مختلف اسلامی در این کنفرانس باشکوه، توفیقات روزافزون را از ایزد منان مسألت نمایم.

میهمانان ارجمند؛
وحدت و اخوت از آموزه های مهم دین مبین اسلام است. وحدت و تفرقه به عنوان یکی از عوامل اساسی مؤثر در اعتلا و انحطاط امت ها مطرح است. قرآن کریم، وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه و اختلاف را فلسفه تشریع دین و بعثت انبیاء الهی معرفی کرده و همگان را به وحدت که عامل پیشرفت و تعالی معنوی و مادی مسلمانان در ابعاد مختلف وجودی است، فرا می­خواند. مفاهیمی چون «واعتصموا...»(نساء/ 164)، «تعاونوا...»(مائده/ 2)، «اصلحوا...»(نساء/ 164)، «اصلاح بین الناس...»(نساء/ 114)، «الَّف بینهم...»(انفال/ 63)، «امّةٌ واحدة...»انبیاء/ 92، «امّة وسط...»(بقره/ 142)، «حزب الله»(مجادله/22)، «صبغة الله...»(بقره/128) و «اخوة» (حجرات/10 ) که در جای جایِ قرآن بیان شده است، دلیل مبرهنی بر اهمیت وحدت نزد خداوند متعال است. البته کشورهای اسلامی که دوران حساسی را سپری می­کنند، علی­رغم علم به اهمیتِ نقش وحدت و تفرقه در تعالی و انحطاط امت­ها، بنا به دلایل متعدد که عمدتاً ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» و «توطئه» است، همچنان گرفتار تفرقه و جدال و اختلاف هستند.

امروز جهان اسلام در اثر سیاست­های نظام سلطه و استکبار و همچنین غفلت خواسته یا ناخواسته برخی از حکام مرتجع، به آبستن حوادث تلخ و خاستگاه بحران­های متعدد در عرصه ­های گوناگون وجودی تبدیل شده است که تاکنون نیز جز خسران و ضرر، چیز دیگری در پی نداشته است. هم اکنون وحدت و برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است. کما اینکه تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زمینه ساز تمدن اسلامی است که یکی از ساز و کارهای مهم آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم‌خورده و استکبار جهانی است. مشکلات و معضلاتی که در سالهای اخیر، شرایط متلاطمی را در جهان اسلام و بین ملل و دُوَل مسلمان ایجاد کرده است، ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» از ضرورتها و نیازها و مصالح عالی و همچنین «توطئه» قدرتها و نقش ­آفرینان زیاده خواه خارجی و در رأس آنها نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.

طرح­های ضد ثبات و امنیت، اقدامات بحران ساز، تنش­های قومی، مذهبی و فرقه­ای و جنگ­های نیابتی که در سال های اخیر در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بروز و ظهور داشته ­اند و چالش­های عمده ­ای را در پیش روی امت اسلام قرار داده ­اند، مسائل تلخ و ناگواری هستند که ریشه آن ها را باید در سیاست­های استکباری، استعماری و استثماری آمریکا جستجو کرد که از جانب آمریکایی­ها و متحدان منطقه ­ای­شان، عمدتاً در جهت حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رونق معاملات تسلیحاتی پیگیری می­شود. طرح های مذکور، ضمن اینکه انسجام در میان امت اسلام را دچار اختلال کرده، احیاء و تحقق تمدن نوین اسلامی را نیز با چالش مواجه ساخته است.

همان­طور که می ­دانیم، از صدر اسلام تاکنون، فتنه گران و بد خواهان داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی در بین امت مسلمان بوده اند (إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء)(مائده/ 91) تا از این طریق اهداف شوم و استعماری خویش را بر مسلمانان تحمیل نمایند، از این رهگذر، توجه به مشترکات و احترام به عوامل وحدت آفرین و دوری از عوامل تفرقه انگیز نقش بسزایی در ایجاد اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی خواهد داشت. تحولات و تغییرات شکل گرفته در سالهای اخیر، مؤید تأکید و برنامه ریزی دشمنان بر این راهبرد در جهت انشقاق و تعمیق شکاف های عقیدتی، قومی، مذهبی، طایفه­ای در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی دارد.

حضار گرامی؛
اسلام کامل­ترین و جامع­ترین دین برای سعادت بشری است که در کلیه ابعاد و شئون زندگی بشری دارای هدف و برنامه می­باشد، و برای رساندن انسان به سر منزل مقصود، قرآن و عترت را به عنوان بهترین الگوها معرفی می­کند.

«لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (احزاب: 21) و به پیروان خود بشارت سلطه و پیروزی نهایی در کره زمین را داده است « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ » (نور: 55)، قرآن بر اراده حتمي خداوند مبني بر امام و پيشوا قرار گرفتن مستضعفان و به ارث رسيدن زمين و تمکن بر زمين تأکید می­کند. (وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْوارِثِينَ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ) (قصص: 5-6). و همچنین ارمغان نابودی جبهه کفر و شکوفایی و تسلط حق را بشارت می دهد «وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ آن الْباطِلَ كان زَهوقا ً» (اسراء: 81) لازمۀ دستیابی به سعادت بشری که همان جامعه آرمانی است که در آن پیشرفت، عمران و آبادانی را به همراه دارد، پیاده سازی قوانین اسلامی و همچنین جاری شدن سبک زندگی و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) در جامعه بشری است. مسلمانان جامعه بشری باید هوشیاری لازم خود را به دست آورند و با الگو گرفتن از آموزه­های قرآنی و همچنین سیره و سنت نبوی، جامعه اسلامی را از انحراف و رخوت دور کنند و ضمن ایجاد اتحاد و انسجام درونی، زمینه­ های جهانی شدن آموزه­ های اسلامی را در جامعه جهانی فراهم آورند. در این جهت، مسلمانان جهان باید با وحدت و حفظ انسجام درونی، در تقابل با استکبار جهانی، مقدمات ایجاد تمدن نوین اسلامی را بر گرفته از آموزه های قرآنی و سنت و سیره اهل بیت (ع) فراهم آورند.

تمدن نوین اسلامی، همان احیاء تمدن اسلامی است که اوج و شکوفایی آن در سده چهارم هجری بود که با عنوان «رنسانس اسلامی» شناخته می‌شود. اگرچه آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی با محوریت دین اسلام از شبه‌جزیره حجاز بود، اما جوامع و ملل مختلف در پیشرفت و تعالی آن نقش داشتند. به همین دلیل گفته‌شده است که زبان آن عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل‌وجانش اسلامی و انسانی است. بنابراین برای احیای تمدن اسلامی اهتمام تمام کشورها و ملت‌های اسلامی لازم است و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند. تمدن اسلامی، با بعثت پیامبر اعظم شروع شد و با دستاوردهای مختلفی که درزمینه ‌های گوناگون محقق ساخت، توانست جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. آنچه موجبات پیشرفت تمدن اسلامی را فراهم آورد، همانا توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود.

تمدن سازی نوین، در واقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به آن معطوف گردیده است؛ یعنی احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی که می‌تواند نوید‌بخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید بر عنصر پیشرفت همه‌جانبه به‌عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی که در واقع به معنای تأکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی بشر است.

تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که ضمن پاسخگویی به نیازهای طبیعی و مادی انسان‌ها، بُعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه‌تنها بُعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن جهت داده و آنرا از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ‌گرائی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد.

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، در ابتدا باید بدانیم معنی و مفهوم تمدن نوین اسلامی چیست؟ می توان پیشرفت همه‌جانبه را به‌عنوان تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته و هدف حرکت اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی دانست.

درعین‌حال، باید در نظر داشت که پیشرفت برای همه‌ی کشورها و همه‌ی جوامع عالم، یک الگو و یک معنای مطلق واحد ندارد. شرایط گوناگون اعم از شرایط تاریخی، جغرافیائی، جغرافیای سیاسی، طبیعی، انسانی و شرایط زمانی و مکانی در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد.

تمدن اسلامی در دوران شکوه و عظمت خویش خدمات فراوانی را به جامعه بشری ارزانی داشت و در حالی که اروپا در قرون وُسطی اندیشمندان و صاحبان فکر و علوم خود را محاکمه و زندانی می کرد، دانشمندان علوم اسلامی، گام‌های مؤثری را در راه علم و پیشرفت جوامع بشری برداشته و خدمات قابل توجهی به جوامع انسانی ارائه کردند.

رسالت حوزه های علمیه در بعد معنوی تمدن نوین، پاسخگویی به نیازهای جدید نسل جوان شبهه زدایی، تربیت کادرهای کلیدی و پرورش انسان­های پارسا، با تقوا و متخصص است. نقش حوزه های علمیه و دانشگاه­ها در تمدن نوین اسلامی برای گسترش علم و فناوری و تبدیل شدن جهان اسلام به مرجعیت علمی، الهام بخشی ارزش های اسلامی دین حنیف برای تمام جوامع بشری و تعمیق معنویت و بصیرت و ایجاد بستر لازم برای استقرار سبک زندگی اسلامی و تولید اندیشه و علوم اسلامی ناب است. دانشگاه ها نیز باید به عنوان بال دیگر، در عرصه جنبش نرم افزاری، تولید علم، تربیت نیروهای متعهد و متخصص و شکننده مرزهای دانش و دست یابی به افق های علمی تراز اول دنیا نقش­آفرینی کنند.

تمدن نوین اسلامی، تمدنی خدامحور، دین بنیاد و حق گراست و یکی از ملزومات و راهبردهای مهم آن، ایجاد همگرایی در جهان اسلام است. در حالی که وحدت، زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است، در این سو تمدن نوین اسلامی نیز بسترساز تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است که به عنوان ایده برتر می­تواند از طریق توانایی در جلب توجه و جذب ملت های مسلمان و متعاقب آن تأثیرگذاری نرم، روند پیشرفت و تعالی فکری، معنوی و مادی در میان ملل مسلمان را رونق بخشیده و جوامع اسلامی را به سمت ساخت یک قدرت بزرگ در جهان به حرکت در آورد.

تمدن اسلامی با بعثت رسول اعظم اسلام شروع شد و با دستاوردهای مختلفی که درزمینه های گوناگون به دست آورد، توانست جایگاه والا و ارزشمندی به خود اختصاص دهد، اما به‌ مرور زمان و باگذشت چندین قرن، دچار رکود شد. آنچه تمدن اسلامی را به پیشرفت رساند، همان مقاومت در برابر ظلم و ستم، تسامح، تساهل و توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود که با گذشت زمان و وقوع حوادث مختلف رنگ باخت و ضربه بزرگی بر پیکره تمدن اسلامی وارد ساخت. زمینه سازی تمدن نوین اسلامی که در طول تاریخ فراز و فرودهای فراوانی داشته است، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، پس از قرن ها شکوفا گردید و مجدداً در هزاره سوم میلادی، به دنبال آغاز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان از سال 1389، مورد توجه قرار گرفته است.

عقل گرایی، علم، معنویت، اخلاق، ایمان به خدا، خردورزی، مجاهدت، پرهیز از تحجر، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت و تلاش و ابتکار، ارکان تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی که از همه ویژگی های تمدن الهی برخوردار است، بر محور اسلام ناب محمدی (ص) شکل گرفته است.

معرفت افزایی و عمل­گرایی بر مبنای قرآن و سنت، افزایش اعتماد به نفس و استفاده از تجربیات علمی و عملی دوره هزار ساله شکوفایی تمدن اسلامی و تجربیات موفق کشورهای غربی در علم و فناوری، از راه های تحقق تمدن نوین اسلامی است. احیای این تمدن، بدون استخراج تمام قوانین، برنامه ها، مبانی و ساختارهای شکل دهنده از آیات قرآن و احادیث نبوی و مبانی فکری و اعتقادی اهل بیت (ع) که در شکوفایی حیات عقلانی این تمدن بزرگ و متعالی نقش اساسی دارند، امری ناممکن و ناشدنی است.

برادران معزز؛
امروز در حالی که جهان اسلام در یک دوران گذار و پیچ تاریخی قرار گرفته است، تحقق تمدن نوین اسلامی و وحدت امت اسلام، با مشکلات متعددی همچون فرهنگ مهاجم نظام سلطه و غرب، اختلاف افکنی در میان مسلمانان، جنگ افروزی گروه های تکفیری - تروریستی، خشونت و افراطی‌گری، انحراف و کج فهمی سیاسی، برتری جویی و انحصارطلبی، طغیانِ مادی نگری در تفکر جوامع اسلامی و توطئه ها و فتنه آمریکایی - صهیونیستی در جهان اسلام مواجه است. این مشکلات و موانعی که در پیش روی احیای تمدن نوین اسلامی و وحدت امت اسلام قرار گرفته یا قرار «داده» شده، تحقق آن را با تأخیر مواجه ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران از زمانی که نهضت بزرگ اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (رحمت ا... تعالی علیه) آغاز شد تا به امروز که تحت زعامت و رهبری حکیمانه حضرت آیت ا... العظمی خامنه­ای (مدظله العالی) قرار دارد، در دو عرصه مهم و راهبردی «تحقق وحدت امت اسلام» و «احیای تمدن نوین اسلامی» که لازم و ملزوم یکدیگرند و اسلام را به اوج قدرت و عظمت می‌رساند، تلاش های گسترده و اقدامات مؤثری انجام داده است. بذری که حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی) از دهه های گذشته تاکنون در جهت احیای «تمدن اسلام» و تحکیم «وحدت و برادری» بین مسلمانان کاشته اند، به رغم مشکل آفرینی ها و مانع تراشی های بین المللی، هم اینک در حال تبدیل شدن به درختی تنومند و اثرگذار در نظام بین الملل است که می رود تا ریشه های استبداد و استکبار و پدیده شوم صهیونیسم که منشأ تمام مشکلات و مصائب در منطقه و جهان اسلام است را بخشکاند.

در هفته وحدت و در ایام میلاد فرخنده نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) قرار داریم و این در حالی است که جهان اسلام تشنه وحدت و یکپارچگی و ساختن تمدنی نوین در عرصه جهانی است تا رویاروی تمدن‌های مبتنی بر ماده گرایی صرف شود، اما با این وصف، چالش‌های موجود در جغرافیای وسیع جهان اسلام و عرصه منطقه‌ای و تلاش متحدان تمدن غرب، کماکان محدودیت‌ها، چالش ها و موانعی را در ابعاد سخت و نرم، برای امکان بروز و ظهور این نظام تمدنی مبتنی بر جهان بینی توحیدی و بر محور اسلام ناب محمدی (ص) فراهم کرده است. برداشتن محدودیت ها و مقابله با چالش ها و عبور از موانع پیش رو، در رأس راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای وحدت و همگرایی امت اسلام - که پیش نیاز مهم احیای تمدن نوین اسلامی است - قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران، به عنوان ام­القرای جهان اسلام، یکی از کشورهای ثابت قدم در صیانت و پاسداری از مرزهای جغرافیایی و معنوی جهان اسلام بوده است.

علاوه بر این، چالش های اساسی که هم اینک در مقابل تمدن نوین اسلامی وجود دارد، فقدان رهبری واحد، تفرقه وتشتت در بین صفوف امت اسلامی، ایجاد جریان های موازی به نام اسلام همچون گروه های افراطی تکفیری مانند القاعده، داعش و جبهه النصره، ایجاد اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب، پروژه اسلام هراسی، توسعه فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و ترویج فرهنگ ناسیونالیسم قومی، قببله ای و نژادی، اختلاف افکنی بیگانگان بین شیعه و سنی، فراموش کردن مسأله فلسطین به عنوان اولویت اول جهان اسلام، خیانت برخی کشورهای مرتجع عرب به آرمان فلسطین و برقراری روابط دیپلماتیک به صورت علنی با رژیم صهیونیستی و وجود این غده سرطانی در قلب جهان اسلام، انحراف از نهضت بیداری اسلامی، عدم تبعیت تمامی مسلمانان از الگوی واحد مردم سالاری دینی، عقب ماندگی علمی، فنی و تکنولوژیکی، فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی در میان مردم و اختلاف سطح زندگی با کشور های پیشرفته است.

همچنین بحران های امنیتی و بی ثباتی و ناامنی همچنان در جهان اسلام، به ویژه منطقه غرب آسیا پابرجاست و تلاش های مذبوحانه برای ضربه بر پیکره جهان اسلام توسط محور غربی- صهیونیستی ادامه دارد. تلاش ها برای تجزیه برخی کشورهای اسلامی، فتنه انگیزی برای بی ثبات سازی لبنان و کودتای نافرجام در یمن توسط علی عبدا.. صالح از جمله تلاش های مذبوحانه در دوران پساداعش بوده است که با ناکامی مواجه شدند. اینها همه نشان ­دهنده این واقعیت است که موازنه قدرت در منطقه و قلب جهان اسلام به نفع ملت­های مسلمان و گروه­های مقاومت در حال تغییر است. شرایط و وضعیت مذکور یعنی شکست‌های زنجیره­ای نظام سلطه و عناصر و گروه­های وابسته به آن که جمهوری اسلامی ایران در تحقق و ایجاد آن نقش کلیدی بر عهده دارد، چشم‌انداز روشن و امیدوار کننده ای را در پیش روی تحقق وحدت و زمینه سازی جهت بازسازی تمدن نوین اسلامی قرار داده است.

در پایان لازم می دانم یک بار دیگر توجه همگان را به فلسطین که مسأله اول جهان اسلام است جلب نمایم. تمام توطئه ها و فتنه ها و جنگ افروزی‌هایی که در جهان اسلام انجام می شود، از نقطه نظری خاص، فقط و فقط در جهت به حاشیه راندن موضوع فلسطین، این زخم کهنه امت اسلام، و ارتقاء و تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس از طریق ایجاد درگیری های درونی بین ملل و مذاهب و فرق مختلف اسلامی و انحراف افکار عمومی از جنایات صهیونیست هاست که مبارزه با آن گام بلندی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی می­باشد.

اکنون دیگر موجودیتی به نام داعش وجود ندارد. جهان اسلام با زمین ‌زدن داعش و پشت سر گذاشتن خونین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین توطئه مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها علیه خود که با هدف به حاشیه امن کشاندن رژیم غاصب صهیونیستی راه‌اندازی شده بود، بار دیگر فلسطین را در صدر مسائل جهان اسلام قرار داده است و اخیراً رئیس جمهور زیاده خواه و بی تدبیر و مهاجم آمریکا که از شکست های عوامل وحشی آمریکا، یعنی داعش عصبانی است، اقدام به کاری کرده که اسلافش گستاخی چنین کار احمقانه ­ای را نداشتند؛ یعنی دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است. آقای ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمی­گذرد که هیأت حاکمه آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد؛ زیرا که خشم یک و نیم میلیارد مسلمان را علیه خویش مشتعل خواهد کرد.

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا/ آل عمران، آيه 103
والسلام علیکم و رحمت ا... و برکاته

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =