نخستین اجلاس 'فرهنگ ها و تمدن های کهن برای آینده ای بهتر' از صبح امروز دوشنبه، با حضور وزیر امور خارجه ایران در آتن پایتخت یونان برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، در این اجلاس وزیران امور خارجه ایران، یونان، چین، مصر، ایتالیا، هند، مکزیک، پرو، بولیوی و عراق، همراه با هیات های علمی این کشورها حضور دارند تا نشان دهند جهان بیش از هر زمانی به واقعیت و ضرورت مقابله با افراط گرایی و تروریسم، واقف و آگاه شده است.

حضور وزیران امور خارجه 10 کشور با تمدن های کهن حکایت از آن دارد که فرهنگ ها و تمدن های بزرگ و غنی همیشه در راه ایجاد صلح و آرامش بین انسان های نقش آفرینی کرده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز با پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن خود و بر گرفته از تعالیم الهی اسلامی همیشه منادی ایجاد صلح و امنیت منطقه ای و جهان بوده است، از اهمیت خاضی برخوردار است.

با نگاهی کوتاه به ترکیب کشورهای شرکت کننده می توان دریافت که اولاً مجموع جمعیت کشورهای شرکت کننده بیش از 40 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و دیگر اینکه این کشورها همیشه با پدیده شوم افراط گرایی و اقدامات تروریستی مخالف و خواستار توقف حمایت از این تروریست ها بوده اند.
حضور 10 کشور با تمدن کهن در این کنفرانس همچنین حکایت از آن دارد که فرهنگ های کهن حامی زندگی مسالمت آمیز انسان ها هستند.

ابتکار وزارت امور خارجه یونان و همکاری وزارت امورخارجه چین برای به راه انداختن این اجلاس دارای پیام های زیادی است، زیرا این کنفرانس توسط کشور سنتی و تاریخی یونان و در خاک این کشور و در سطح عالی برگزار می گردد
همچنین ابتکار یونان به عنوان یک کشور تاریخی و متمدن اروپایی و ایتالیا به عنوان کشور دوم دارای تاریخ و تمدن این قاره در این کنفرانس را می توان چنین ارزیابی کرد که این کشورها به نمایندگی از قاره اروپا، گر چه غیر مستقیم، مخالفت و تنفر خود را از پدیده شوم افراط گرایی و تعصب و اقدامات تروریستی در منطقه خاورمیانه که رفته رفته دامن جنگ های عمدتا نیابتی غرب و هم پیمانان منطقه ایش از آن فراتر می رود، ابراز می کنند.

 اهداف کنفرانس 10 کشور با تمدن کهن

' یانیس امانتیدیس' معاون وزیر امور خارجه یونان دیروز (یکشنبه) در مصاحبه با رادیوی یونانی 'کوینو' در باره علل و اهداف این همایش گفت: وزارت امور خارجه برای برگزاری این همایش که در واقع همایش دیپلماسی فرهنگی برای ایجاد صلح، آرامش و امنیت در جهان است، دو سال برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: این همایش با همکاری کشور چین برگزار می شود و اهداف آن ایجاد دوستی بین ملل، توسعه همکاری ها با دیگر کشورها و بویژه کشورهایی که دارای تمدنی کهن هستند، به کار گیری نقش فرهنگ های کهن در ایجاد صلح، آرامش، ثبات و زندگی مسالمت آمیز تمام ملل جهانی است؛ موضوعی که فرهنگ های پیشینیان ما در این راستا گام برداشته و از آن بهره برداری کرده اند و امروز نیز بیش از هر زمانی مورد نیاز جهان بشری است.

معاون وزیر امور خارجه یونان در جواب به این سوال که کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس مخالف پدیده شوم تروریسم هستند و آیا این همایش با توجه به اینکه کلیساها و معابد مسیحیان در مصر هدف حملات گروه های تروریستی قرار گرفته اند و اقدامات تروریستی در تعدادی از کشورهای اروپایی، می تواند کمکی در این باره کند. گفت: البته دیپلماسی فرهنگی می تواند نقش آفرینی زیادی در این رابطه داشته باشد. متاسفانه در این اواخر شاهد اقدامات تروریستی در مصر هستیم، که هم مهدتمدن است و هم در دل مدیترانه واقع است. همه کشورهای جهان با همکاری و دوستی جدید باید در جلوگیری از این اقدامات ضد بشری و پدیده شوم افراط گرایی همکاری نمایند.

وی افزود: در این همایش استادان و اندیشمندان این کشورها بطور آکادمیک برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به افراط گرایی و بهره گیری از فرهنگ جهت رسیدن به این اهداف و نحوه ایجاد جهانی مملو از صلح و آرامش و زندگی مسالمت آمیز همه ملت ها طی ارایه مقالاتی، دیدگاه های خود را ارایه خواهند کرد.

ترویست ها و حامیان آنان

با پیروزی های پی در پی جبهه مقاومت و مبارزه با تعصب گرایی و افراط گرایی، این حقیقت نمایان می شود که آتش جنگ نیابتی غرب و شماری از متحدانش برای اهداف سیاسی و توسعه طلبانه و نیز حمایت از رژیم صهیونیستی دامن زده شده است.
با این حال آتش خشونت های تروریست ها که بسیاری از آنها مورد حمایت آمریکا و ترکیه، عربستان سعودی و تعداد دیگری از کشورهای خاورمیانه هستند، با گذشت زمان ابعاد گسترده تری به خود گرفته و مدتهاست دامن کشورهای حامی این تروریست ها و گروه های افراطی را نیز گرفته است.

اقدامات تروریستی در تعدادی از کشورهای اروپایی طی چند سال اخیر و افراط گرایانی، که عمدتا اکثراً نسل دوم و سوم افراطیان مهاجر به این کشورها به شمار می روند، آن هم با تعلیمات سلفی اکثرا تامین در مراکز وهابی ها آموزش دیده اند، دولتمردان آنها را به این اندیشه واداشته که افراط گرایی از زادگاه خود خارج شده و بخشی از آن بشکل اقدامات تروریستی در کشورهای آنها نمود یافته است.

حوادث اخیر در معابد و کلیسای های مسیحیان مصری که رهبران و از جمله اسقف اعظم آنان یونانی است و حملات اخیر تروریست های افراطی در تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، سبب شده یونان و بنوعی اتحادیه اروپا در جهت روشنگری افکار عمومی و مخالفت غیر مستقیم ولی معنی دار با سیاست های آتش افروزان از یکسو و هماهنگ شدن با کشورهایی که واقعاً بر علیه پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم مبارزه می کنند، سوق یابند.

 نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با طرح ها و برنامه های غرب به سرکردگی آمریکا مبنی بر ایجاد، حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی از گروه های تروریستی و افراط گرا مخالف بود و تمام تلاش های خود را برای جلوگیری از رشد این پدیده شوم مصروف کرد.

حضور 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس 10 کشور با تمدن کهن برای آینده بهتری برای بشریت در آتن، از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا ایران طبق آرای اندیشمندان یونانی، همواره نقشی مثبت در ایجاد صلح و ثبات منطقه و جهان ایفا کرده و حال نیز حضور رسمی آن در این کنفرانس در واقع اعتراف جهانی به نقش مثبتش در مبارزه با افراط گرایی، تعصب و تروریسم است و این نقش مثبت و سازنده بیش از پیش برای جهانیان به اثبات رسیده است.

با نگاهی به کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس آن هم در سطحی بالا، می توان بخوبی نتیجه گرفت که کشورهایی در این کنفرانس حضور دارند که با پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی مخالفند و تعدادی از آنان بر علیه این افراط گرایان نیز مبارزه می کنند.

بنا بر این می توان به این نتیجه رسید که یونان به عنوان کشوری تاریخی با چراغ سبز اتحادیه اروپا درصدد یافتن راهی است که به حامیان غربی افراط گرایان بفهمانند که ادامه آتش افروزی آنها، قاره سبز را با خطراتی جدی مواجه خواهد کرد و باید راه حلی سیاسی برای پایان دادن به این پدیده که به یکی از خطرناکترین معضلات جهان امروز مبدل شده است، یافته شود.

اهمیت این کنفرانس از منظر یونان

یونان نیز بارها خواستار حل مساله و بحران سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه از طریق راه حل دیپلماسی شده و مخالف خود را با افراط و تروریسم اعلام کرده است.
'پروگوپیس پولوپلس' رئیس جمهوری یونان که امروز این همایش را افتتاح خواهد کرد، بارها مخالفت خود را با اقدامات تروریستی و اعمال گروه داعش و دیگر گروههای تروریستی در منطقه و جهان را اعلام و خواستار قطع کمک ها به این گروه های تروریستی شده است.

'نیکوس کوجی' وزیر امور خارجه یونان و همتای چینی وی که مبتکر برگزاری این کنفرانس هستند، در دعوت نامه هایی به همتایان ایرانی، ایتالیایی، مصری، عراقی، هندی، مکزیکی، بولیویایی و پرویی خود نوشته اند: فرهنگ های باستانی فقط برای ذکر یادی از آنها نیستند. هدف از این کنفرانس بهره گیری از دستاوردهای فرهنگی ارزشمند پیشنیان تمدن ساز 10 کشور با پیشینه فرهنگی باستانی برای ایجاد صلح جهانی، ثبات، ساخت امروز خوب و آینده ای توام با امید، توسعه همکاری های بین المللی و توسعه روابط دوستانه است و می توان از این پیشینه به عنوان موتوری برای توسعه همکاریها و صلح جهانی بهره جست.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز برای شرکت در این کنفرانس وارد آتن شد و مورد استقبال مقامات محلی و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در این کشور قرار گرفت.

ظریف و هیات همراه در خلال این کنفرانس دو روزه دیدگاه های خود را در مورد ضرورت و نحوه مقابله با افراط گرایی و توقف حمایت ها از گروه های تروریستی که یکی از مشکلات حاد جهان نوین است، بیان خواهند کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین امروز با همتای یونانی خود در ساختمان وزارت امور خارجه این کشور دیدار و در مورد نحوه توسعه روابط دو جانبه روند اوضاع در خاورمیانه و ضرورت مبارزه جدی با افراط گرایی بحث و گفت و گو خواهد کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =