سیف: بحران نقدینگی را موسسات‌ غیرمجاز ایجاد کردند

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرام خود نوشت:« شبکه شعب تعدادی از مؤسسات غیرمجاز حتی از برخی بانک­‌های مطرح کشور نیز گسترده ­تر شده بود.»

به گزارش خبرآنلاین، متن یادداشت رییس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

« بنا به اذعان همه کارشناسان و متخصصان امر، توفيق سياست­ هاي پولي و اعتباري در مهار تورم، کمک به رشد اقتصادي و سلامت و ثبات مالي در کشور، نيازمند بستر اجرايي مناسب، نظم و انضباط و عملکرد شفاف بانک­‌ها، مؤسسات اعتباري و فعالانِ بازار ­پول است. ليکن سال­هاست نظام بانکي کشور با يک معضل اساسي و یک بیماری مزمن به نام نهادهاي پولي غير ­مجاز دست به گریبان است که بي­ انضباطي و اخلالِ ناشي از فعاليتِ آنها، منبع تهديد جدي و آسيب­ به نظام مالي، امنيت و ثبات اقتصادي و اجتماعي کشور است.
علی‌رغم اینکه براساس ماده 10 قانون پولي و بانکي کشور و ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه تنها مسئول تنظيم و اجراي سياست پولي و اعتباري بانک مرکزي است و ايجاد، ثبت و هرگونه تغييرات در نهادهاي پولي و اعتباري صرفاً با مجوز این بانک میسر است، طي سه دهه اخير تعداد زيادي از موسسات با اخذ مجوز از نهادهايي غير از بانک مرکزي تشکيل و به موازات شبکه بانکي، مانند يک بانک تمام­ عيار برخلاف قوانين و مقررات و حتي خارج از مفاد اساسنامه­ ی خود  به فعاليت گسترده پولي و بانکي مشغول شدند.

این مؤسسات، در حالی که واجد کمترین صلاحيت، تخصص و تجربه در زمینه اداره واحدهای پولی بودند، به دور از هرگونه نظارتی از سوی صادرکنندگان مجوز، نابخردانه اقدام به گسترش فعالیت خود کرده و اقدامات اشتباهی را مرتکب شدند که گسترش بی­ رویه شعب در اقصی نقاط کشور یکی از آنها بود. تا جایی که شبکه شعب تعدادي از اين مؤسسات حتی از برخی بانک­‌های مطرح کشور نیز گسترده ­تر شد.

مورد دیگر که به مشکلات ساختاری این موسسات دامن زد، بی­ توجهی در بکارگیری نیروی انسانی بود که از کمترین دانش، تخصص و تجربه در امور پولی و بانکی بی ­بهره بودند و غالباً بواسطه توصیه و سفارش به استخدام درآمدند و مهمترین مشکل، جذب سپرده­های بیشتر از مردم با اتکا به پرداخت سودهای بالا، از طریق تبلیغات گسترده، پرهزینه و گمراه کننده و پرداخت اين سودها از محل جذب سپرده­ های جديد بود که اضمحلال تدريجي اين موسسات را سبب شد.

بروز این شرایط و گسترش دامنه فعاليت این موسسات جذب نقدينگي قابل توجهي توسط آنها را باعث و رقابتي ديگر در بين شبکه بانکي براي جذب اين منابع را سبب شد و عملاً پول مردم که قرار بود براي سرمايه­ گذاري در توليد و اشتغال استفاده شود، مبدل به وسيله‌­اي براي سودجويي ناصواب آن­ها گرديد.

سرمایه­ گذاری بي برنامه در بخش مسکن و حبس بیش از 60٪ پول سپرده­ گذاران در این بخش با سودای افزایش قیمت تورمی و کسب سودهاي نجومي و بی­ زحمت، نمونه­‌ای دیگر از این دست اقدامات است که کاهش تورم و ثبات قیمت ها در این بازار، سودجویی­ های آنها را با مانع جدی مواجه و در نهایت بحران نقدینگی و ناتواني موسسات را در پرداخت وجوه سپرده­ گذاران رقم زد.

علاوه بر آنچه شرح داده شد، ورود غيرتخصصي به بازارهاي گوناگون نظير طلا و ارز، اختفاي اطلاعات مالي و عملکرد و سودده نشان‌دادن غیرواقعی صورت‌هاي مالي، ارزيابي بيش از واقع دارايي­ ها و ده ها تخلف ريز و درشت ديگر که از حوصله اين مقال بیرون است نیز از دیگر اقدامات مخرب اين موسسات به شمار مي آيد. 

در این میان بانک مرکزي باهدف شفاف­ سازي و ايجاد فضاي سالم رقابتي و با ثبات در اقتصاد کشور، دستيابي به اهداف متعالي اقتصاد مقاومتي در مديريت مخاطرات اقتصادي، سالم‌سازي اقتصاد و جلوگيري از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا در حوزه‌هاي پولي، اصلاح و تقويت همه جانبه نظام مالي کشور و نيز به­ منظور نظارت مؤثر بر بانک­ها و مؤسسات اعتباري و صيانت از حقوق سپرده ­گذاران؛ بر­اساس تکاليف و وظايف قانوني، از طريق اقداماتي مانند اطلاع‌رساني به­ هنگام و کارآمد، پايش فعاليت­ ها و بازرسي عملکرد، اِعمال محدوديت دريافت خدمات بانکي، ممانعت از بسط و توسعه شعب و جمع‌آوري سپرده، جلب همکاري نيروي انتظامي و نيز معرفي مؤسسات متخلف و فاقد مجوز به مراجع قضايي؛ ساماندهي شرايط نابسامان موجود را با جديت پي­گيري نمود و عزم آن کرد تا این معضل را به یکباره و یکبار برای همیشه حل و فصل نماید.

با عنایت به مواردی که ذکر شد و با وجود تمامي مشکلات ناشي از فعاليت موسسات غيرمجاز؛ اميدواريم با هماهنگی بوجود آمده بین مجموعه حاکمیتِ نظام و همیاری و همدلی مردم عزیز که نویدبخش حل و فصل اصولي و تام و تمام معضل موسسات غيرمجاز در نظام پولی و بانکی کشور می­باشد؛ دغدغه مردم و سپرده ­گذاران محترم به زودی رفع شده و شاهد ثبات، شفافیت، سلامت و صحت عملکرد در بازار پولي كشور باشيم. انشاالله. »    

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا RU ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    29 1
    خواستین بذارین خواستین نذارین:خواهشن با حرف های نسنجیده دوباره اوضاع رو از این ملتهب تر نکنید.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      7 0
      اتفاقا خود آقای سیف باعث این بلبشو هست ایشون و همکاراشون برای چه بیست سال قبل توسط وزارت تعاون یا هر جای دیگه به این موسسات مجوز دادن چرا نوزده سال سیصدو شصت و چهار روز قبل به عنوان بانک مرکزی وارد نشدن و در این موسسات رو گل نگرفتن اگر حس رسیدگی به امورو در بیست سال گذشته نداشتن الان برای چی زیرآب این موسسات رو می زنن و باعث حجوم مردم میشن خوب برن بانک های زیرمجموعه خودشونو که چندهزار چند هزار میلیارد کم آوردن درست کنن همین الان بانکی زیر مجموعه بانک مرکزی هست بالای بیست درصد سود میده نظارت بانک مرکزی کجاست
    • فردوس توسی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      5 3
      در زمان دولت قبل این موسسات قارچی زیاد شدند
  • ابوالفضل IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    34 3
    آقای سیف به نظر خودتون، شما در این موضوع تقصیر ندارید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      4 0
      «با اخذ مجوز از نهادهايي غير از بانک مرکزي تشکيل» مگه میشه مگه داریم؟ شفافتر بگید
    • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      4 0
      چرا توی ایرا هر مشکلی که بخواد حل بشه باید مردم هزینه ش رو بدن؟ منابع کشور دست شماست چرا باید همه مشکلات رو مردم از جیبشون مایه بذارن؟ چرا 15 سال هست که من عقل رس شذم هربار کشور یه مشکلی داشته مردم باید ضرر مالیش رو بکنن؟ پس این امکانات و ثروت کشور که دست شماها هست کی باید در جهت رفع مشکلات بکار گرفته بشه؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    20 3
    خداوکیلی اگه دروغ میگم فردا برسید اولین شعبه بانک سه و مسکن پرسجو کنید . بانک سپه و مسکن سود روز شمار دارن ۲۰ درصد میدن . این موسسات هم دارن ۲۲ درصد میدن . خدایی چه فرقی میکنه هر دو بانک دولتی و خصوصی در پی جذب سرمایه سرگردان مردم هستند ضمن اینکه هزینه های جاری بانک های دولتی به مراتب بیشتر
    • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      5 19
      من بانک سپه سپرده دارم بلند مدت و 14 درصد سود بیشتر نمی دن.
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      2 0
      من شنیدم بعضی از این موسسات خیلی بیشتر از 20 درصد سود میدن.
  • عباسعلی A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    16 3
    باید تغییراتی در بانک مرکزی صورت گیرد.
  • بی نام IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    24 9
    جناب سیف نمیشه که تو این مملکت همه خواب باشیم و وقتی بحران ایجاد شد بیایم برا مردم مرثیه خونی کنیم. آقای محترم من که تخصص نداشتم و این چیزا رو نمیدونستم یک ریال پولمو تو این موسسات نذاشتم ولی همه شماهایی که متخصص بودید یه کلمه حرف نزدید و همه سکوت کردید حالا هم باید امثال من جور پول کسانی رو که توی این موسسات نابود شده است را بکشیم. ادغام موسسات با بانک ها یعنی اینکه پولی را که امثال من به زحمت پس انداز کردیم شما بدید به این اشخاصی که پولشون تو این موسسات گم شده
  • بی نام A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    15 0
    چطور میشه که تا کنون هیچ واحد نظارتی بر روند تاسیس و گسترش این موسسات نبوده و حالا جهت اصلاح ساختار مالی کشور مردمی که با زحمت فراوان پس اندازی جهت رفاه حال آیندشون جمع کردن تاوان بدن. خدایا ما این همه شهید دادیم که مردمون در آرامش باشن ولی بعضی ها تو این شرایط امثال پدر بنده تحت این فشار سکته قلبی زدن که معلوم نیست جواب این رو کی میده خدا میدونه
    • حقیقت گو BE ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      3 1
      مجوز این موسسات عموما در دولت احمدی نژاد و به عنوان امتیاز به نهادهای خاص برای همراهی با دولت او داده شد و الان همه به مشکل خوردن
  • بدون نام ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    22 0
    اين موسسه ها از خارج آمدن؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    21 1
    بانک مرکزی خودش به موسسات مجوز داده
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    10 1
    میدونی حالم این روزا بدتر از همه اس
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    6 0
    چی بگم
  • حسین IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    23 1
    چطور تمام معاونان تون رییس یا عضو هیئت مدیره این موسسات هستن
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    8 13
    بعنوان یک بانکی میگم صحبت های آقای سیف در عین تلخی کاملا درست است .
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    24 6
    ملت چرا نمیخان باور کنند موسسه ای که زیر نظر بانک مرکزی نیست خطرناکند ، روزی که سود ۳۰ درصدی میگرفتین باید فکر این روزها رو میکردیم ، چند سال پیش به همین موسسه گفتند بیا مجوز بگیر قلدر بازی دراورد و گفت ما شعبه زیاد داریم نیاز به مجوز شما نداریم؟ ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    18 12
    دولت به هیچ وجه نباید سود بهتر بگویم نزول این سپرده گذاران را بدهد فقط اصل پول بدهد
    • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      2 0
      چطور بانکی که به ما وام داده، هر ماه سود و بهره ش رو میگیره ولی مردمی که پول گذاشتن توی بانک که بانک باهاش کار کنه و سودش رو بده، نباید سود بده مردم؟ بنظر میاد که حرفت بیشتر از روی بغض و حسادت هست تا منطق و شرافت
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    8 3
    تو را به خدا ما را کمک کنید چرا مسئولین ساکت هستند
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    11 1
    خدا خیرشونن نده پولمونوو دودستیی دادییم حالا باید برا. گرفتنش التماس کنیم به خدا چک دادم دست مردم
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    13 29
    بیچاره بانک مرکزی، باید تاوان اشتباهات یک گروه دیگه را پس بده
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    13 1
    با سلام مگه قرار نبود تکلیف رو این هفته مشخص کنند پس چی شد گفتند تا اخر ماه به سپرده ها بررسی میشه .
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    11 1
    قانونا امروز باید جلسه شورای پول و اعتبار بعد از ۲ ماه تشکیل میشد و وضعیت موسسه ثامن هم باید تو این جلسه تعیبن تکلیف میشد ولی ظاهرا مسئولین بانک مرکزی دارن بهانه میارن و وقت کشی میکنن مگر رییس مجلس هفته پیش یه مهلت یک هفته ای به بانک مرکزی نداد پس چی شد ؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    18 1
    سلام همه میگن ثامن ورشکست نشده اگر اینطوره چرا پول نداره به مردم بده روزی 500 تومن یا 200 تومن بیشتر تو بانک پول نمیدن تازه باید از 7 صبح بری تا ساعت 2 بعدازظهر آیا پول باشه بهت بدن یانه
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    10 7
    ما سپرده گذارآن خودمان دستی دستی این موسسه را داریم ورشکست می کنیم . چون هر بانکی سپرده گذران یکدفعه به هجوم بیاورن آن بانک ورشکست خواهد شد که در دنیا به نام پدیده پانیک معروف است . تو خدا صبور باشید
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    8 0
    پر اشکم
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    5 0
    آقا دست شما درد نکنه
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 10
    حرف تو داری می گی آقای رییس کل ولی مردم گوش نمی دن که پول شون رو می خوان
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    6 9
    واسه من دیگه بانک مرکزی جاده یک طرفه است.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    4 2
    این یه بازیه
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    5 1
    تو رو خدا یه سامانی بدین به این موسسات تموم شه بره دیگه.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    5 6
    دارم شکنجه می شم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    11 1
    چارش یه خودکار و کاغذه بذارین جلوتون اسم اینا رو بنویسین خط شون بزنین ببندین واسه همیشه کار یه سره شه.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 1
    چیزی نمی گم
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    5 1
    من در بحث ساماندهي موسسات تدبير نديدم شان مردم نجيب ايران شايسته اين نامهرباني بانك مركزي نبود جناب آقاي سيف ساماندهي ميتوانست با حداق هزينه انجام شود نه حداكثر آن
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    10 1
    نمی خوام باور کنم ولی حقیقت اینه که این موسسه ها با رانت عده ای شکل گرفته قاعدتا وقتی بانک مرکزی تو اون نقشی نداشته. پس منافع این عده نمی ذاره اینا از بین بره.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    13 0
    تمام بدبختی ما از همین موسسات مالی هست وقتی بدون حساب و کتاب دارن نقدینگی وارد جامعه میکنند و وامهای ۲۰۰ میلیونی پرداخت میکنند این یعنی بیچارگی و ایجاد تورم ، همین حالا برین اکثرا تبلیغ وامهای سنگین میکنند و این چیزی جز ایجاد تورم نداره چرا باید ارزش پولی کشورمان از افغانستان هم کمتر باشه ؟؟؟؟؟
  • معین A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 2
    اقای سیف عدم نظارت و یا نظارت ضعیف خودتان را توجیه نکنید 4سال گذشته است. اصلاً تا سال 1392 همه چیز ویران وخراب شما چه کردید 4 سال زمان کمی نیست به روشهای مختلف می شد موسسات غیر مجاز را مهار کرد. البته الان دیگه وقت این حرفها نیست باید اولاً پیش گیری باید کرد که دیگه تکرار نشود در آینده و ثانیاً این سود بانکی را باید کاهش بدهید وگرنه این نقدینگی کل اقتصاد را منفجر خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 0
    میگه غیرمجاز بگو چشم