خبرگزاری رسا نوشت:

 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم، با بیان این که اهل دنیا به طور طبیعی فرد گرا، لذت گرا و خود محور هستند، اظهار داشت: هر اندازه انسان معتقد به قیامت و آخرت باشد از این لذت های زودگذر بیشتر صرف نظر می کند و بیشتر به دیگران منفعت می رساند؛ زیرا می داند صدها برابرش را در آن دنیا به او خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اهل دنیا تنها به فکر منافع خود هستند، گفت: اگر خدمتی هم می کنند برای این است که در جای دیگر جوابش را ببینند یا در انتخابات رأی بیاورند بنابراین خدمت به دیگران را هم برای منافع خودشان انجام می دهند.

مؤمنان دیگران را به خاطر خدا دوست دارند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم انگیزه برخی مؤمنان در خدمت رسانی به دیگران را در بدست آوردن ثواب دانست و ابراز داشت: کسانی که مزه محبت خدا را چشیده اند بالاتر از کسب ثواب می اندیشند، اینها خدا را فیاض مهربانی می دانند که رحمتش همه جا را فرا گرفته است بنابراین هر موجودی را جلوه ای از رحمت خدا می دانند، این افراد بندگان خدا را به خاطر این که اثری از محبوب اصلی هستند دوست دارند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: مؤمنانی که به این درجه رسیده اند همان گونه که دوست دارند خودشان به تکامل برسند و به بهشت بروند، دیگران را نیز به این مسیر دعوت می کنند زیرا که دلسوز آنها است.

وی با بیان این که شخص مؤمن حتی نمی تواند گرسنگی و تشنه بودن حیوانی را تحمل کند، ابراز داشت: اینها حتی راحتی مورچه را هم می خواهند و با خود می گویند این حیوانات نیز مخلوقات خدا هستند من چه حقی دارم مزاحم آنها شوم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) به برخی افراط و تفریط هایی که در این زمینه صورت می گیرد اشاره کرد و گفت: در فلسفه هندی بر اساس این تفکر معتقدند که هیچ حیوانی را نباید کشت؛ مانند گاو پرستان که گاوهای ماده را آزاد می گذارند و همه باید به این حیوان احترام بگذارند؛ می گویند حق ندارید گوسفند را بکشید و از گوشتش بخورید.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این فرقه ها فراموش کرده اند که در نظام الهی هر پدیده ای که می خواهد بوجود آید باید پدیده های قبلی حذف و یا در آن ادغام شوند؛ خدا خواسته برخی موجودات از برخی دیگر استفاده کنند تا کامل تر شوند؛ گوسفند صدها سال هم که باشد هیچ تغییری نمی کند اما انسان اگر زنده بماند می تواند در بعد علمی مانند ابن سینا و به لحاظ ایمانی مانند سلمان شود.

بررسی عقاید کمونیسم و ناسیونالیسم

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در توضیح دو مکتبی که بر اساس اصالت فردی و اصالت اجتماعی شکل گرفته است، گفت: ناسیونالیست ها منشاء پیدایش جهان آفرینش را ماده می دانند و روندی تکاملی برای همه موجودات زنده از جمله انسان در نظر می گیرند و اعتقاد دارند که همه این ها بر اساس اتفاق رخ داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: بر این مبنا زندگی انسان محدود به همین عالم مادی دنیا است و با مرگ به پایان می رسد؛ بنابراین نظریه به فکر دیگران بودن توجیه عقلانی ندارد و هرکس باید در پی لذت خود باشد و کاری به دیگران نداشته باشد؛ این بینش فرد گرایی را در جامعه رواج می دهد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برخی فیلسوفان در این مورد بحث می کردند که نمی شود بسیاری از ارزش های انسانی را نادیده گرفت؛ این که کسی حاضر می شود خود را برای نجات دیگران به هلاکت بیندازد و به خاطر خوشی دیگران از راحتی خود بگذرد، کارهای زیبایی هستند؛ این افراد گفتند اصل در ارزش ها، دیگرخواهی است و اصالت را به جامعه دادند.

وی بیان داشت: از دل این تفکر مارکسیسم بیرون آمد؛ طبق نظر اینها انسان ها مانند سلول های یک بدن هستند که حیاتشان وابسته به ارتباط و همکاری با یکدیگر است، اصل وجود برای جامعه است و اگر کسی از آن جدا شود مانند عضوی که از پیکر جدا می شود ممکن است تحت شرایطی تا مدت ها زنده بماند اما دیگر ارتباطی با آن جامعه ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که پیش از انقلاب حتی در ایران نیز افکار مارکسیستی رواج داشت، گفت: در مدارس برای تمرین انشاء نویسی کتاب های مارکسیستی می آوردند؛ حتی برخی از روحانیون عضو حزب توده شده بودند و از قرآن، روایات و بیشتر از نهج البلاغه برای تبلیغ مارکسیسم استفاده می کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام نه فرد گرایی محض و نه اجتماع گرایی محض را قبول ندارد، گفت: برای این که در دام مارکیست ها و ناسیونالیست ها نیفتیم باید به دقت نظرات اسلام در دو حیطه فردی و اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366391

برچسب‌ها