اثبات وجود نوع جدیدی از ماده که خصوصیاتش معلوم نیست!

پس از ۵۰سال تحقیقات و تئوری‌پردازی دانشمندان می‌گویند سرانجام توانسته‌اند وجود نوعی جدید از ماده را اثبات کنند. با وجود اثبات کشف این ماده جدید هنوز کسی از خصوصیات آن خبر ندارد.

به گزارش خبرآنلاین،اين ماده كه «اكسيتونيوم» (Excitonium) نام دارد، از ذراتي به نام اكسيتون Exciton تشكيل شده كه آنها هم حاصل فرار الكترون و حفره‌هاي برجاي مانده از اين پديده هستند.

از ۵۰سال قبل وجود اين نوع ماده به‌صورت تئوري مطرح بود اما پيتر آبامونته، استاد فيزيك «مركز تحقيقات علوم مواد فريدريش سيتز» دانشگاه ايلينوي آمريكا و همكارانش با ابداع روش جديدي توانستند ذرات اكسيتون را شناسايي كرده و وجود اكسيتونيوم را به اثبات برسانند.

برت هالپرين، فيزيكدان دانشگاه هاروارد نخستين‌بار در دهه۱۹۶۰ ميلادي نام اكسيتونيوم را پيشنهاد داد. او كه تئوري وجود اين ماده را مطرح كرده بود اكنون ۷۶ساله است و به‌شدت از اثبات تئوري خود و وجود اين ماده هيجان‌زده شده است. اكسيتونيوم به قدري ناشناخته است كه دانشمندان هنوز هيچ ايدهاي در مورد خواص آن ندارند. برخي ميگويند اين ماده ميتواند بهعنوان يك عايق ايفاي نقش كند، يعني توانايي انتقال انرژي يا تكانه را ندارد. ديگران از آن بهعنوان يك «ابرشاره» ياد ميكنند كه قادر است بدون هيچگونه اتلافي، انرژي و تكانه را انتقال دهد، يعني دقيقا مخالف عايق!

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 0
    از جناب اقای دکتر عباسی‌ بپرسن خوب. ایشون حتما می‌دونن