برخورد از نوع نزدیک با ترامپ و افراد مشابه!/ چطور با منکران علم گفت‌وگو کنید؟

برای گفت‌وگوی سازنده با انکارکنندگان علم، افرادی که معتقدند واکسیناسیون باعث بروز اختلال اوتیسم می‌شود یا انسان هیچ نقشی در تغییرات آب و هوایی جهان نداشته است، چه راهکارهایی وجود دارند؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، برخی افراد، بحث "تغییرات اقلیمی" را یک دروغ بزرگ عنوان می کنند که باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران بدلیل وضع برخی مقررات از جمله کنترل آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای شده است. اما واقعا چگونه می توان با این انکارکنندگان علم (science deniers) گفتگو کرد؟

دکتر گلب سیپورسکی (Gleb Tsipursky) کتابی تحت عنوان The Truth-Seeker's Handbook: A Science-Based Guide (کتاب جستجوگران حقیقت: راهنمای مبتنی بر علم) نوشته و در آن، دستورالعمل های دقیقی برای نحوه گفتگو و تعامل سازنده با انکار کنندگان علم و سایر حوزه های زندگی ارائه کرده است.

چه کاری انجام ندهیم

یکی از اولین واکنش های ما در مواجهه با انکارکنندگان علم، ارائه واقعیت ها و استدلال در مورد کیفیت شواهد است. مطالعات نشان می دهند که اساسا انجام چنین کاری در تغییر عقیده دیگران در مورد موضوع مورد بحث، بی فایده است.

همواره بدنبال تفسیر اطلاعات به روشی مطابق با باورهایمان هستیم و احساسات ما بسیار قدرتمندتر از دلایل مان هستند. مطالعه صورت گرفته بر روی پدیده ای موسوم به اثر پس زدن (backfire effect) نشان می دهد، در زمان مواجه شدن با واقعیت هایی که احساس بدی در مورد هویت و جهان بینی ما ایجاد می کنند، از پذیرش واقیعت ها اجتناب می کنیم.

در برخی موارد، ارائه واقعیت ها تأثیر پس زدگی داشته و باعث می شود که افراد تعلق و وابستگی بیشتری به عقاید نادرست خود پیدا کنند.

بحث و جدل نکنید

اگر کسی از پذیرش حقایق روشن و آشکار خودداری کرد، می توانید فرض کنید که احساسات طرف مقابل منجر به دور شدن او از واقعیت شده است. درحالیکه عکس العمل خوب می تواند بسیار مفید باشد، درعین حال می تواند باعث گمراه شدن ما در روش های سیستماتیک و قابل پیش بینی شود.

نیازمند استفاده از مهارت همدلی و درک احساسات طرف مقابل برای تعیین این مسأله هستیم که چه موانع احساسی باعث شده است که آنها از پذیرش واقعیت خودداری کنند.

گوش دادن فعال یکی از بهترین گزینه ها است: مثلا در مورد افرادی که شغل خود را از دست داده اند، نگرانی از امنیت شغلی طبیعی است. وظیفه دارید که براساس وضعیت شخصی افراد، احساسات مرتبط و مناسب از خود بروز دهید. سپس، اهداف مشترک برای هر دو طرف را برای به اشتراک گذاشتن موثر دانش و آگاهی، مشخص کنید.

در گام بعدی، یک گزارش تهیه کنید. با استفاده از گوش دادن دلسوزانه که در مرحله قبل انجام دادید (مهارت لازم برای ارتقاء روابط مبتنی بر اعتماد)، احساسات طرف مقابل را منعکس کنید و نشان دهید که درک درستی از احساس آنها دارید. در نهایت، اطلاعات را به اشتراک بگذارید. اکنون می توانید واقعیت هایی که در ابتدا عنوان کرده بودید را بار دیگر مطرح کنید.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =