این شب‌ها می‌توانید بارش شهابی جوزایی را که بهترین بارش شهابی امسال به‌حساب می‌آید رصد کنید و از آتش‌بازی در آسمان شب لذت ببرید.

به گزارش همشهری، اين روزها آنقدر گرفتاري زياد شده كه كسي شايد فرصت نكند به آسمان نگاهي بيندازد. اين شب‌ها اما اگر دست از مشغله‌هاي روزمره و هميشگي بكشيد و كمي هم از نور شهرها فاصله بگيريد مي‌توانند بهترين بارش شهابي امسال را در آسمان رصد كنيد و لذت ببريد. تماشا و رصد شهاب‌ها در آسمان از آن دست تجربيات نابي است كه هم براي علاقه‌مندان به نجوم و هم براي افراد عادي لذتبخش و به ياد ماندني خواهد بود.

درحالي‌كه بارش شهابي بر ساوشي(Perseids)  در ‌ماه اوت (مرداد ماه) به‌دليل تابش نور‌ ماه چندان قابل رصد نبود، بارش شهابي جوزايي به‌دليل كم‌نور بودن هلال نازك ماه، بهترين فرصت رصد را فراهم مي‌كند. اين درحالي بود كه بارش شهابي جوزايي سال گذشته مجبور به رقابت با پديده ابرماه (supermoon) بود.

بارش شهابي جوزايي يكي از پربارش‌ترين و درخشان‌ترين بارش‌هاي شهابي در طول سال است كه كانون بارش آن درصورت فلكي جوزا به‌نظر مي‌رسد زيرا شهاب سنگ‌ها نوراني و روشن هستند و در ساعات اوج اين بارش، تعداد شهاب‌ها به بيش از ۱۰۰ عدد در ساعت مي‌رسد كه از نظر تعداد شهاب بيشترين آمار رصد را خواهد داشت. اين بارش معمولا در چنين روزهايي قابل رصد است اما در شب ۲۲آذر و بامداد در روز ۲۳‌آذر به اوج مي‌رسد و مي‌توانيد بهترين رصد را داشته باشيد. بيشتر اوقات وقتي صحبت از تماشا و رصد بارش شهابي مي‌شود، مردم روي پشت بام خانه مي‌روند، براي ۱۰ دقيقه آسمان را نگاه مي‌كنند و و خيلي زود نا‌اميد مي‌شوند. براي تماشاي بارش شهابي بايد از نور شهرها دور شويد. با اين حال اگر در شهرهاي كوچك كه خيلي آلودگي نوري و هوا ندارند زندگي مي‌كنيد احتمالا از روي پشت‌بام هم موفق مي‌شويد.

رصد بارش شهابي بسيار آسان و لذتبخش است. مهم‌ترين مسئله اين است كه خود را به نقطه مناسب و به دور از نور و آلودگي محيط شهرها برسانيد! كافي است به منطقه‌اي امن با آسماني تاريك برويد، روي يك زيرانداز دراز بكشيد و به آسمان نگاه كنيد. نگاه خود را متوجه بخشي از آسمان كنيد كه حدود 30 تا 45 درجه از نقطه كانون بارش فاصله دارد. براي رصد بارش‌هاي شهابي به هيچ ابزار خاصي نياز نداريد. اگر مي‌خواهيد كمي بهتر رصد كنيد دوربين دوچشمي مناسب گزينه خوبي است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =