بامداد ۲۳ آذر بارش شهابی جوزایی به اوج خود رسید و علاقه‌مندان به آسمان شب را بار دیگر هیجان زده کرد. هر چند شب‌های اوج این بارش شهابی که بهترین بارش شهابی سال به حساب می‌آید به پایان رسیده اما تا ۲۷ آذر هم می‌توانید با تلاش آن را رصد کنید.

به گزارش خبرآنلاین،درحالي‌كه بارش شهابي بر ساوشي(Perseids) در ‌ماه اوت (مرداد ماه) به‌دليل تابش نور‌ ماه چندان قابل رصد نبود، بارش شهابي جوزايي به‌دليل كم‌نور بودن هلال نازك ماه، بهترين فرصت رصد را فراهم  کرده بود. بارش شهابي جوزايي يكي از پربارش‌ترين و درخشان‌ترين بارش‌هاي شهابي در طول سال است كه كانون بارش آن درصورت فلكي جوزا به‌نظر مي‌رسد زيرا شهاب سنگ‌ها نوراني و روشن هستند و در ساعات اوج اين بارش، تعداد شهاب‌ها به بيش از ۱۰۰ عدد در ساعت مي‌رسد كه از نظر تعداد شهاب بيشترين آمار رصد را خواهد داشت.بهترین مکان هم برای اینکه شانس بیشتری برای تماشای شهاب‌ها داشته باشید فاصله ۲۰ تا ۳۰ درجه‌ای کانون بارش در صورت فلکی جوزا است. برای دیدن بارش شهابی به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارید، با چشم‌ غیرمسلح هم می‌توان این بارش را به‌راحتی دید. اگر می‌خواهید كمی بهتر رصد كنید دوربین دوچشمی گزینه‌ خوبی است اما باید از نور شهرها دور شوید. 

در جهت جنوب ایستاده و صورت فلکی دوپیکر را جستجو می‌کنیم. جوزا از شرق به صورت فلکی گاو و از غرب به صورت فلکی خرچنگ منتهی می‌شود. میانگین سرعت حرکت شهاب‌ها در بارش جوزایی را ۳۵ کیلومتر در ساعت تخمین می‌زنند.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =