رضا زندی در هفته نامه صدا در مصاحبه اختصاصی با سیلوستر تونر، شهردار هوستون موضوع دستور مهاجرتی ترامپ را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنگره جهانی نفت موسوم به المپیک نفتی ها، سه سال دیگر در شهر هوستون (Houston) آمریکا برگزار می شود. و این می تواند آغاز چالشی جدید بین ایرانی ها با دولت آمریکا باشد. اگر رئیس جمهور ترامپ یا دیوان عالی ایالات متحده، تا آن روز، فرمان مهاجرتی علیه ورود ایرانی ها و مردم پنج کشور دیگر به خاک آمریکا را لغو نکنند یا تغییر ندهند. فرمان مهاجرتی جدید رئیس جمهور آمریکا، موانع بزرگی برای سفر ایرانی ها به این کشور پدید آورده است. هر چند دادگاه ها آن را تخفیف داده اند. آیا مهندسان، دانشجویان و مدیران نفتی ایران می توانند سه سال دیگر  به راحتی در بیست و سومین کنگره جهانی نفت شرکت کنند؟

مصاحبه ای اختصاصی با شهردار هوستون درباره حضور ایرانی ها در آمریکا

شهردار هوستون، نماد کنگره جهانی نفت را که از ترک ها تحویل گرفت، سخنرانی اش را که انجام داد، می خواست سالن محل برگزاری بیست و دومین کنگره جهانی نفت در استنانبول را ترک کند. پیش رفتم و خودم را بعنوان یک خبرنگار ایرانی معرفی کردم تا گفت و گوی کوتاه تصویری انجام دهیم. با مهربانی ایستاد تا دوربین موبایلم را راه بیاندازم، نشد. خانمی که بعنوان مسئول امور خبرنگاران در کنار اقای شهردار ایستاده بود، سعی کرد کمکم کند. بی فایده بود. به ضبط صدا اکتفا کردم و از «سیلوستر تورنر» (Sylvester Turner)، شهردار هوستون پرسیدم: «آقای شهردار؛ با وجود دستور (مهاجرتی) رئیس جمهور ترامپ، آیا ایرانی ها می توانند در بیست و سومین کنگره جهانی نفت شرکت کنند؟»  اقای تورنر ابتدا سعی کرد تصویر مثبتی از شهرش ترسیم کند: «ما هر کاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد تا هوستون شهری باشد که از همه استقبال می کند. فرودگاه هوستون یکی از دوستانه ترین فرودگاه ها در آمریکاست.» و بعد ادامه داد: «در سه سال آینده ما همه را برای شرکت در کنگره جهانی نفت دعوت خواهیم کرد. ما هیچ کسی را محروم نمی کنیم.» شصت و دومین شهردار هوستون، سپس در ادامه پاسخ به پرسشم، بر ورود آزادانه مردم به خاک آمریکا تاکید کرد. موضعی که حداقل درباره ورود ایرانی ها هم راستا با موضع دونالد ترامپ نیست: «اگر کسی فکر می کند که ممکن است مشکلی پیش بیاید من آنها را دعوت می کنم تا با شهر هوستون و سیستم فرودگاهی  مان تماس بگیرند. ما با هم کار می کنیم تا چنانچه مشکلی پیش بیاید، آن را حل کنیم چون می خواهیم مردم آزادانه به کنگره جهانی نفت بیایند و آزادانه به کشور خودشان بازگردند.» باید سه سال منتظر بمانیم تا ببنیم اقای شهردار که وکیل و سیاستمدار است می تواند موانع ترامپ را از سر راه ورود ایرانیان متخصص به کنگره جهانی بیست و سوم نفت بردارد؟ شهرداری که دموکرات است. 

تفاوت جلسه وزارتی ایران در دوحه با استانبول؛ از تحریم تا ....

بیست و دومین کنگره جهانی نفت از نهم تا سیزدهم جولای در (18 تا 22 تیر) در شهر استانبول برگزار شد. کنگره ای که حدود 4 هزار نفر در آن شرکت کردند. 5 رئیس جمهور، 12 وزیر نفت و بیش ز 550 مدیر شرکت های نفتی  دنیا به استانبول آمدند تا بزرگترین گردهمایی نفتی سه سالانه دنیا در شهری برگزار شود که در یک سال گذشته، تحولات زیادی به خود دیده است. استانبول علیرغم کودتای ناموفق سال گذشته، شهری امن برای برگزاری چنین گردهمایی بزرگی بود. در المپیک نفتی ها، به هر یک از کشورها یک نشست وزارتی برای بررسی مسائل مدنظر آن کشور اختصاص داشت. نشست وزارتی ایران که با استقبال زیادی رویرو شد سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه، مدیران نفتی، به ریاست معاون امور بین الملل وزارت نفت، فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت نفت ایران را برای علاقه مندان تشریح کردند. من شش سال پیش در چنین جلسه ای در کنگره جهانی بیستم در دوحه قطر شرکت کرده بودم. روزهایی که رسنم قاسمی وزیر نفت بود و ایران تحت تحریم قرار داشت. با وجود شرکت وزیر نفت ایران، میهمانان حاضر در جلسه وزارتی ایران به شدت محدود بود و اگر ایرانی هایی که از طرف وزارت نفت به کنگره جهاتی نفت آمده بودند را کنار می گذاشتید، شرکت کنندگان خارجی از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد. جلسه ایران تحت تحریم در دوحه و جلسه ایران خارج شده از تحریم و آماده جذب سرمایه گذاری در استانبول وضعیت شفافی از تاثیرات تحریم را پیش رویمان قرار می دهد.

سخنرانی تحسین برانگیز رئیس هیات ایرانی و واکنش مدیرعامل BP

رئیس هیات ایرانی در روز سوم کنگره بیست و دوم، در جلسه ای که با حضور «باب دالی»، مدیرعامل BP و اقای «والینگتون»، رئیس آژانس انرژی آمریکا با موضوع رهبری مسئولانه پروژه ها برگزار شد سخنرانی جالبی ایراد کرد که مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. «امیر حسین زمانی نیا» تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران را مصداق رهبری غیر مسئولانه عنوان و به کاهش وابستگی بودجه ایران به نفت علیرغم وجود تحریم ها اشاره کرد: «ایران علیرغم وجود تحریم ها توانسته است وابستگی بودجه اش به درآمدهای نفتی را از 42 درصد به 29 درصد کاهش دهد.» او در این سحنرانی به نکته مهمی درباره محیط زیست اشاره کرد و گفت که وزارت نفت از این پس به هیچ پروژه ای که در آن گازهای همراهش در مشعل ها بسوزد، مجوز نمی دهد. گازهایی که در مشعل پروژه های مناطق نفت خیز سوزانده می شوند از عوامل مهم آلودگی هوا هستند. به گفته زمانی نیا، وزارت نفت توانسته است این گازها را از 5/2 میلیون متر مکعب به 800 هزار متر مکعب برساند. او در سخنرانی اش از یک مزاح دلنشین استفاده کرد و نتیجه گرفت که قراردادهای جدید نفتی ایران قراردادهایی است که مبتنی بر شیوه برد- برد طراحی شده است. وقتی از «باب دادلی» مدیرعامل شرکت BP خواستم تا درباره نوع جدید قراردادهای نفتی ایران توضیح دهد گفت که اطلاع چندانی از قراردادهای جدید نفتی ایران ندارد اما «قراردادهای برد-برد همان چیزی است که ما می خواهیم.» معاون وزیر نفت در امور بین الملل انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه از سوی کشورهای توسعه یافته را مصداق رهبری مسئولانه ذکر کرد. 

مدال طلای المپیک نفت بر گردن دختر ایرانی

جوانان ایرانی، حضور پر رنگ و تاثیرگذاری در کنگره جهانی نفت داشتند. آنها با 23 مقاله پذیرفته شده در رتبه سوم کشورهای ارائه دهنده مقاله قرار گرفتند. لینا باقری، دختر جوان ایرانی که در برنامه ریزی حفاری چاه های پارس جنوبی مشارکت دارد در مسابقه ای گروهی با 60 جوان دیگر برنده مدال طلای المپیک نفت شد و دختر جوان دیگری اولین مقاله محیط زیستی دختران ایرانی در کنگره را ارائه کرد. حضور جوانان ایرانی در کنگره جهانی نفت به گونه ای بود که تحسین مسئول فرانسوی کمیته جوانان کنگره جهانی نفت را بر انگیخت.

درخواست وزیر نفت هند از مدیرعامل شرکت نفتکش چه بود؟

از میان ملاقات های متعدد مقامات خارجی با مقامات نفنی ایران، ملاقات وزیر نفت هند با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران بیشتر به چشمم آمد. وزیر هندی در ملاقات با «سیروس کیان ارثی» از او خواست تا با وزیر نفت ایران درباره واگذاری میدان گازی فرزادB به هندی ها رایزنی کند. بخش مهمی از نفت ایران به هند را کشتی های شرکت ملی نفتکش حمل می کنند. پالایشگاه های دولتی هند اخیرا برای فشار به ایران موظف شده اند تا حدود 20 درصد واردات نفت از ایران را کم کنند. وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود که قیمت هندی ها برای توسعه میدان فرزاد Bبه گونه ای است که هیچ سودی به ایران نمی رسد. هندی ها به هر وسیله ای برای گرفتن میدان فرزاد Bمتوسل شده اند. مقامات نفتی ایران باید هوشیار باشند. 

آیا ایران به کنگره جهانی نفت در آمریکا می رود؟

زمانی که نمایشگاه جانبی کنگره جهانی نفت بیست و دوم به انتها رسید از «محمد ناصری»، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت و مدیر غرفه ایران، درست روبروی غرفه بیست و سومین کنگره در هوستون پرسیدم که آیا هیات ایرانی سه سال بعد به هوستون آمریکا می رود؟ «ایران عضو کنگره جهانی نفت است و حق عضویت سالانه می پردازد. بنابراین حق ایران است که در کنگره حضور داشته باشد. اما ممکن است آمریکایی ها موانعی ایجاد کنند. اگر اینطور باشد مشکلات را به رئیس کنگره جهانی نفت انتقال خواهیم داد.»

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =