دزدها و مزاحم‌ها، دغدغه زن و شوهری که در جنوب شهر شیراز گل کاشتند

«خبرجنوب» نوشت: وارد کوچه 15 بولوار نهضت سوادآموزی دهپیاله که می شوم پر است از کارگاه های ساخت مبل و صدای دستگاه برش چوب؛ فکر می کنم کوچه را اشتباه آمده ام چون نه خانه ای آنجاست و نه کودکی در کوچه مشغول بازی.

جلوتر رفتم، كم كم داشتم از ديدن كوچه اي كه اين روزها در فضاي مجازي سر و صداي زيادي كرده نا اميد ميشدم كه چشمم افتاد به نقشی از عروس و داماد سرسبزي كه سر كوچه 1/15 جا خوش كردهاند. جلوتر كه رفتم انتظار ديدن كوچهاي سرسبز با گلدانهاي زيبا و رنگارنگ آن هم در محيطي كاملاً كارگاهي را نداشتم، كوچهاي كه همانند يك خيابان خط كشي شده و هر دو طرف آن پر است از گل هاي كاكتوس با گلدان هايي زيبا و ساخته شده از مواد بازيافتي.
وارد كوچه شدم بعد از گذر از گلهايي كه داخل بطريهاي نوشابه جاخوش كرده بودند زني را ديدم كه در انتهاي كوچه مشغول آب دادن به گل ها بود. زني كه اين روزها با سليقه و خوش ذوقي اش نظر همه را به خانه و كوچه اش جلب كرده، زني كه البته به واسطه شهرت كوچه شان، حالا با معضل بريده شدن ساقه گل ها و گياهانش به دست افراد مزاحم و دزدها دست و پنجه نرم مي كند.
سميرا نجاتي به خبرنگار ما گفت: نزديك به دو سال است كه كاشت نهال و تكثير گل ها را شروع كرده ام و سعي مي كنم از گل هايي استفاده كنم كه به آب كمتري نياز داشته باشند.
اين بانوي 31 ساله شيرازي ادامه داد: من هميشه به گل و گياه علاقه داشتم اما عاملي كه باعث شد اين كار را انجام دهم اين بود كه وقتي میهمان به خانه ام مي آمد از زشتي و نابه ساماني كوچه خجالت ميكشيدم.
نجاتي گفت: من خانه دار هستم و اوقات فراغت زيادي دارم به همين خاطر خودم را با گل ها و زيباتر كردن كوچه سرگرم مي كنم.
اين بانوي خوش ذوق كه از نتيجه كار خود بسيار راضي است، بيان داشت: روزي كه اين خانه را خريديم متروكه بود و با قسط و وام توانستيم كمي دست به سر و روي آن بكشيم، خانه اي كه روز اول پر بود از موش، مار و جانور.
نجاتي ادامه داد: خوشحالم كه بعد از اين همه سختي توانستم نتيجه زحماتم را كه همين خوشحالي مردم است ببينم چرا كه از صبح تا شب افراد زيادي براي گرفتن عكس به اين جا مي آيند.
وی گفت: چون محيط زندگي ما خيلي پرت و بي روح بود هميشه دلم مي خواست رنگ و رويي به خانه و كوچه بدهم در نتيجه از دو همسايه اي كه در همين كوچه زندگي مي كنند اجازه اين كار را گرفتم و آن ها هم بسيار استقبال كردند.
نجاتي ادامه داد: سعي كردم بيشتر از مواد بازيافتي مثل بطري هاي نوشابه و لاستيك ماشين براي كاشت گل استفاده كنم البته همسرم زحمت رنگ كردن و نقاشي كردن اين گلدان ها را كشيده است.
اين بانوي جوان بيان كرد: حدود 100 گلدان دارم كه بيشتر آن ها نخل، كاج، گلهاي لش گوشتي و كاكتوس هستند و در اين مدت دو سال چيزي حدود 5 ميليون تومان هزينه كرده ايم.
وی كه از كم لطفي بعضي از افراد نسبت به گلهايش گله دارد، گفت: بعد از پخش شدن تصاوير اين كوچه در فضاي مجازي عده اي شبانه با چاقو اقدام به كندن گلها كرده اند و بعضي از گلدان ها را برده اند به همين خاطر گاهي با همسرم تا ساعت يك شب بيدار مي مانيم و به اصطلاح نگهباني مي دهيم و صبح زود هم بيدار مي شويم و به گل ها سر مي زنيم.
اين هنرمند اضافه كرد: براي پا گرفتن گلها گاهي از حق و وقت خودم و دختر و پسرم زده ام و انتظار دارم كه مسئولان شهرداري حمايتمان كنند. نجاتي ادامه داد: اگر دستم باز بود حتي حاضر بودم كل كوچه را به باغ تبديل كنم كه نه تنها اين كوچه در كشور بلكه در كل جهان مشهور شود و ديگران هم ترغيب شوند و براي توسعه فضاي سبز دست به كار شوند.
وی از شهردار و رئيس فضاي سبز منطقه دو شيراز تشكر كرد و گفت: اگر مسئولين من را حمايت كنند از هيچ تلاشي دريغ نمي كنم زيرا شيراز زيباست و بايد به زيبايي هايش افزود.
سينا عربي همسر اين بانوي هنرمند نيز از نبود امنيت در اين محله انتقاد كرد و افزود: كاش مسئولين شهرداري يك پروژكتور يا يك دوربين مداربسته در كوچه نصب كنند تا حداقل شب ها خيالمان راحت باشد.
وی ادامه داد: دلمان مي خواهد ورودي كوچه يك درب نرده اي بگذاريم اما دست و بالمان خالي است.
عربي گفت: وقتي همسرم اين كار را شروع كرد حتي فكرش را هم نمي كرديم اين كوچه معروف شود و بيايند با ما مصاحبه كنند.
وی اضافه كرد: اگر مسئولين شهرداري ما را حمايت كنند حتي ميتوانيم در يك مكان بزرگ تر گلخانهاي راه اندازي كنيم و به پرورش گل
ادامه دهيم.
همسر اين بانوي شيرازي افزود: گل كاري داخل كوچه فقط و فقط نتيجه عشق و علاقه همسرم به گل و گياه بوده كه در طول اين 2 سال به اين شكل درآمده وگرنه با پول كارگري كه نمي شود از اين كارها كرد.
عربي ادامه داد: همسرم آن قدر به گل و گياه علاقه دارد كه هميشه مي گويد حتي اگر بالا شهر هم زندگي ميكرديم باز هم كوچه و خيابان را با گلهايم تزئين مي كردم.
وی در پايان صحبت هايش از مسئولين شهرداري كه بعد از ديدن تصاوير كوچه برايشان خاك و نهال آورده اند تشكر كرد و گفت: از شهردار منطقه كه با وجود تمام مشغله هايش به ديدن كوچه ما آمد سپاسگزارم و انتظار دارم كه بيشتر از قبل ما را حمايت كنند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =