۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

ایرنا نوشت: با خروج عناصر گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از ارتفاعات عرسال که بر اساس توافق آتش بس و پس از 6 روز نبرد رخ داد، دستاوردی دیگر برای حزب الله لبنان رقم خورد.

با وجود اینکه «سید حسن نصرالله» در سخنرانی اخیر خود نسبت به اعلام سقف زمانی مشخص برای پایان عملیات در ارتفاعات عرسال رغبتی نشان نداده بود اما چند ساعتی بیشتر از این سخنرانی نگذشته بود که جنگ در ارتفاعات عرسال با تسلیم شدن جبهه النصره و موافقت آنها با شروط حزب الله خاتمه یافت.
روزنامه «المستقبل» که در روزهای گذشته موضع انتقاد آمیز و تندی نسبت به نبرد حزب الله با گروه های تروریستی در ارتفاعات عرسال داشت در گزارش امروز خود با عنوان «پلمپ شدن جنگ در ارتفاعات با مهر مذاکره» نوشت: در هفتمین روز از جنگ بین حزب الله و جبهه النصره در ارتفاعات عرسال، این جنگ با مذاکره بین سرتیپ «عباس ابراهیم» (به نمایندگی از طرف لبنانی و حزب الله) و جبهه النصره و توافق بین دو طرف پایان یافت و به موجب این توافق، از صبح روز گذشته در همه جبهه های ارتفاعات عرسال آتش بس برقرار شده است.
المستقبل با اشاره به محرمانه بودن مفاد توافق صورت گرفته، به دیدار عباس ابراهیم با «نبیه بری» رئیس پارلمان و ارائه گزارش مذاکرات صورت گرفته تا رسیدن به توافق اشاره کرد که گفته بود: به موجب این توافق، عناصر مسلح و آن دسته از غیرنظامیانی که مایل باشند، با نظارت دولت لبنان به ادلب منتقل خواهند شد.
المستقبل با اشاره به بازدید شیخ «محمد یزبک» رئیس هیات شرعی حزب الله از ارتفاعات رشته کوه های شرقی عرسال بعد از برقراری آتش بس، به نقل از منابع آگاه نوشت: انتظار می رود ظرف دو روز آینده عقب نشینی عناصر جبهه النصره انجام گیرد و حدود 40 هزار نفر از پناهجویان نیز به همراه آنها منطقه را ترک خواهند کرد.
المستقبل به نقل از واحد «رسانه جنگ» حزب الله نوشت: پنج تن از رزمندگان مقاومت که در دست جبهه النصره اسیرند به موجب آتش بس بین مقاومت و جبهه النصره در ارتفاعات عرسال آزاد خواهند شد.
روزنامه «الاخبار» هم در گزارشی با شرح اتفاقات ساعت های اخیر منتهی به توافق نوشت: موافقت جبهه النصره با شروط حزب الله پس از آن بود که این گروه جدیت حزب الله در حمله به آخرین مراکز تحت سیطره آنها در منطقه «وادی حمید» و «مدینه الملاهی» را درک کرد.
الاخبار با رد نقش داشتن قطر در این مذاکرات نوشت: کار میانجیگری در این مذاکرات بر عهده مصطفی الحجیری (ابوطاقیه) بود که بارها از سوی اداره کل امنیت عمومی لبنان مذاکراتی با عناصر مسلح انجام داده بود.
اما روزنامه «النهار» اشاره کرده که ورود عباس ابراهیم به مذاکره با النصره از چند روز پیش آغاز شده بود زمانی که میانجیگری شیخ «مصطفی الحجیری» (ابوطاقیه) برای وادار کردن جبهه النصره به خروج از منطقه به جایی نرسید.
النهار افزود: به موجب این توافق، قرار است در ازای انتقال ابومالک التلی سرکرده گروه فتح الشام (جبهه النصره) در القلمون و عناصر مسلح و خانواده های آنها، 4 تن از عناصر حزب الله که در سال 2015 توسط جبهه النصره اسیر شده اند (حسن نزیه طه، محمد مهدی شعیب، موسی کورانی و محمد جواد یاسین) و نیز تعدادی از پیکرهای مفقود شده به لبنان عودت داده شوند.
به نوشته الاخبار، عناصر مسلح موجود در منطقه از مسیر عرسال ـــ جوسیه ــ القصیر ــ حمص ـــ قلعه المضیق به ادلب سوریه منتقل خواهند شد و همزمان با انتقال هر گروه، یکی از اسیران حزب الله و پیکرهای شهدا آزاد خواهد شد.
الاخبار به نقل از یک منبع میدانی افزود: عملیات تبادل حداکثر تا اوایل هفته آینده (دوشنبه) به پایان خواهد رسید.
روزنامه «الجمهوریه» هم با اشاره به اظهارات عباس ابراهیم درباره سری بودن مفاد توافق نوشت: ابراهیم در پاسخ به سوالی درباره سود کردن حزب الله از این توافق (آزادی اسیران حزب) گفت: این توافق با هدف پاکسازی اراضی تحت اشغال لبنان انجام گرفته و مانعی ندارد اگر در این میان کسانی از این توافق سودی برده باشند.
به نوشته الجمهوریه، کار استقرار نیروهای ارتش در ارتفاعات عرسال به محض پایان عقب نشینی و خروج عناصر مسلح از منطقه آغاز خواهد شد. به نوشته این روزنامه، تیپ 9 ارتش برای حضور در این منطقه انتخاب شده و این تیپ به تنهایی قادر است همه نقاط را در ارتفاعات عرسال پوشش دهد. الجمهوریه افزود: هنگ زمینی مرزها در راس بعلبک باقی خواهد ماند و مراکز حضور خود را حفظ خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =