ایرنا نوشت: جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس ضمن اعلام مخالفت خود با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان اظهار کردکه چنین 'افتخاری' به‌صورت خودبه‌خود نصیب هر فردی نخواهد شد.

به گزارش نشریه ایندیپندنت، جان برکو اعلام کرد که به‌رغم گذشت یک سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ اما همچنان بر این باور است که ترامپ افتخار سخنرانی در پارلمان را کسب نکرده است.

برکو فوریه گذشته نیز زمانی که بحث سفر رسمی ترامپ به لندن مطرح شد اعلام کرده بود که با سخنرانی او در پارلمان مخالف است.
وی ضمن اعلام موضع قبلی خود دراین‌باره اظهار کرد: سخنرانی در پارلمان حقی نیست که خودبه‌خود حاصل شود بلکه یک افتخار اکتسابی است. به نظر من او (ترامپ) این افتخار را کسب نکرده است.

رئیس مجلس عوام انگلیس ادامه داد: دعوت برای ایراد سخنرانی در پارلمان یک شیء تزئینی نیست که از سوی نخست‌وزیر وقت به افراد اعطاء شود، حق ویژه‌ای برای دولت نیست، بلکه موضوعی مرتبط به رئیسان دومجلس عوام و اعیان است.

برکو همچنین نسبت به دعوت نخست‌وزیر انگلیس از دونالد ترامپ برای سفر به لندن و سخنرانی در پارلمان تنها ظرف چند هفته پس از پیروزی او در انتخابات ابراز شگفتی کرد و گفت: شما نمی‌توانید نسبت به دعوت از یک فرد و یا عدم تمایل برای دعوت از او بی‌تفاوت باشید.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس اواخر ژانویه (اوایل بهمن‌ماه) گذشته، تنها یک هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترامپ به واشنگتن سفر و به‌طور رسمی از وی برای سفر به انگلیس دعوت کرد.

درحالی‌که قرار بود این سفر در ماه ژوئن (خردادماه) صورت گیرد، اما به دنبال به راه افتادن موج مخالفت‌ها علیه آن ازجمله توسط نمایندگان مجلس عوام انگلیس، این سفر به ماه اکتبر (مهرماه) موکول شد.

منابع دولتی انگلیس متعاقباً اعلام کردند که سفر یادشده بار دیگر به تعویق افتاده و به سال آینده میلادی (2018) موکول شده است.
در جریان آخرین تظاهرات گسترده مردم لندن علیه سفر ترامپ به کشورشان، فعالان مدنی طی سخنانی به دولت «می» هشدار دادند، در صورت حضور رئیس جمهوری آمریکا در این شهر، با حضور گسترده، تمام خیابان‌های لندن را قفل خواهند کرد.

در همین حال بیش از یک‌میلیون و 858 هزار تن از مردم انگلیس با امضای طوماری، خواستار لغو سفر رسمی ترامپ به کشورشان شدند.

علاوه بر تومار یادشده، شماری از رهبران سیاسی انگلیس ازجمله صادق خان شهردار لندن و نیز برخی از گروه‌های مدنی، مخالفت خود را با سفر ترامپ به انگلیس اعلام کرده‌اند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =