۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
جنجالی‌ترین اظهارنظرهای وزیر انگلیسی

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا و شهردار سابق لندن در دوران فعالیت خود به عنوان روزنامه‌نگار و سیاستمدار تقریبا هیچگاه از جنجال دور نبوده است.

شبکه بی بی سی، در گزارشی به بهانه بالا گرفتن انتقادها از وزیر خارجه انگلیس، نگاهی انداخته است به کارنامۀ بوریس جانسون. در این گزارش به طور خلاصه به برخی از جنجالی‌ترین اظهارات جانسون اشاره شده است:

- جانسون در انتقاد از سفرهای تونی بلر، نخست‌وزیر وقت از حزب کارگر، استقبال کنندگان از او در کشورهای دوردست را "بچه سیاه‌های (پیکانینی) پرچم به دست" با "نیش‌های تابناگوش باز" توصیف کرده بود. او این کار را با استفاده از اصطلاحاتی کرده بود که اشارات نژادپرستانه داشت.

- همچنین هنگامی که رئیس جمهور وقت آمریکا از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت کرد، گفت که باراک اوباما با بریتانیا ضدیت دارد چون "نیمه‌کنیایی" است.

- در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطلبی در حمایت از نامزدی هیلاری کلینتون نوشت، اما در آن او را به "پرستار سادیست یک تیمارستان" تشبیه کرد.

- وی همچنین گفته بود که شهر سیرت لیبی می‌تواند "دوبی بعدی" باشد، به شرطی که "جنازه‌ها را از خیابان‌ها جمع کنند".

 - جانسون همچنین در انتقاد از اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار گفت که هم حزبی‌هایش مثل مردم پاپوآ گینه نو همدیگر را می‌خورند و به این ترتیب مردم این کشور را به "آدمخواری" متهم کرد.

- وقتی دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت که بخش‌هایی از پاریس و لندن آنقدر ناامن است که پلیس جرأت رفتن به آنها را ندارد، بوریس جانسون که در آن زمان شهردار لندن بود این ادعا را رد کرد و در مقابل گفت از رفتن به برخی جاها در نیویورک خودداری می‌کند چون "خطر مواجهه با دونالد ترامپ" وجود دارد.

- جانسون در زمان المپیک پکن در چین گفت که پینگ‌پنگ -که ورزش ملی چین قلمداد می‌شود- در قرن نوزدهم در بریتانیا ابداع شده است.

- وزیر خارجه انگلیس همچنین یک بار، آفریقا را به جای قاره، کشور خوانده بود. 

- وی در یک شعر هجو، با الفاظ رکیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به رابطۀ جنسی غیرمتعارف متهم کرده بود و برای این شعر برنده هزار پوند جایزه شد.

- در بازدید از یک معبد سیک در باره علاقه‌اش برای بهبود تجارت ویسکی سخن گفت در حالی که در مذهب سیکها نوشیدن الکل ممنوع است.

- در سفر به برمه و حین بازدید از یکی از مقدس ترین معابد بودایی، شروع به خواندن شعری از رودیارد کیپلینگ- نویسنده و شاعری که نماد استعمار بریتانیا در منطقه است- کرد و دوربین‌های تلویزیونی ضبط کردند که سفیر بریتانیا به او هشدار می‌دهد که رفتارش نامناسب است.

- در ضیافت شامی به مناسبت روابط بریتانیا-اسپانیا از طرح موضوع ممنوعیت گاوبازی در اسپانیا انتقاد کرد و گفت "رعایت همه جوانب" به حد "جنون‌آمیزی" رسیده است.

گفتنی است رهبر حزب کارگر انگلیس به تازگی در انتقادی شدیداللحن وزیر امور خارجه لندن را به "تضعیف کشور" متهم کرده و خواستار اخراج فوری بوریس جانسون شد.

رهبر حزب کارگر در ادامه به سخنان "غیر دیپلماتیک و نامناسب" بوریس جانسون از زمان روی کار آمدن او به عنوان وزیر امور خارجه در ژوئیه سال گذشته اشاره کرد. جرمی کوربین او را به "بازگشت تمایلات استعماری در سطح جهان" و "آبروریزی مکرر کشور" متهم کرد.

کوربین گفت: ما "رفتار شرم‌آور و تضعیف‌کننده" بوریس جانسون را که با بی‌کفایتی و دیدگاه‌های بازگشت استعمار و به خطر انداختن جان شهروندان همراه بوده، مدت‌ها تحمل کردیم و الان زمان آن است که او برود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =