بازیافت آب از فاضلاب راهکاری اصولی برای رفع مشکل کم آبی

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه بازچرخانی پساب (فاضلاب تصفیه شده) به مثابه اقتصاد مقاومتی است، گفت: بازیافت آب از فاضلاب از راهکارهای اصولی برای رفع مشکل کم آبی است.

فردین حکیمی با اشاره به رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی افزود: علیرغم تغییر اقلیم و بروز خشکسالی در مناطق مختلف، افزایش جمعیت موجب افزایش تقاضا برای مصرف آب شده که محدودیت منابع آبی موجب ایجاد دغدغه در کشور شده است.
وی خاطرنشان کرد: بازیافت آب از فاضلاب (استفاده مجدد از پساب) به عنوان یکی از راهکارهای رایج و منطقی برای رفع مشکل کم آبی است.
حکیمی گفت : با توجه به محدودیت منابع آب ناچار در آینده نه چندان دور می بایست آب مورد مصرف در صنعت و سایر بخش ها از منابع مصرف شهری تفکیک شود و بازچرخانی پساب جهت مصرف در صنعت و به ویژه در تامین آب مورد مصرف فضای سبز دارای اهمیت ویژه خواهد بود.
وی افزود: استاندارد سازی پساب و بازچرخانی آن علاوه بر کنترل آلودگی های زیست محیطی، به کاهش مصرف میزان آب کمک کرده ضمن اینکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

***لزوم راه اندازی و استانداردسازی تصفیه خانه شهرک های صنعتی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به وجود شهرک ها و نواحی صنعتی در استان اشاره کرد و بیان داشت: از شهرک های صنعتی فعال در استان فقط شهرک های صنعتی بهارستان، اشتهارد و نظرآباد دارای تصفیه خانه هستند که شهرک های صنعتی اشتهارد و نظرآباد هنوز استانداردهای لازم برای تصفیه مناسب فاضلاب را ندارند ولی اقدامات برای اصلاح سیستم در حال اجرا است.
وی با اشاره به استقرار تعدادی شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و غیردولتی در استان، افزود: از این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی فقط این سه شهرک صنعتی دارای تصفیه خانه هستند و تصفیه خانه شهرک صنعتی هشتگرد، ناحیه صنعتی کوثر، منطقه ویژه اقتصادی پیام، شهرک دارویی برکت در مرحله راه اندازی هستند.
حکیمی با بیان اینکه شهرک های صنعتی اشتهارد، بهارستان و نظرآباد دارای سیستم تصفیه خانه هستند، ادامه داد: همچنین شهرک صنعتی سپهر نظرآباد تصفیه خانه ندارد که در حال پیگیری بوده و اخطاریه های لازم را به مسئولان آن داده ایم.
وی با بیان اینکه ناحیه صنعتی کوثر نیز مرحله ساخت تصفیه خانه اش به اتمام رسیده و در حال راه اندازی و اخذ انشعاب است، گفت: ناحیه صنعتی سیمین دشت نیز علیرغم تعهداتی که داشتند هنوز به تعهدات خودشان عمل نکرده اند و در کارگروه تسریع از استاندار خواستیم در این بحث ورود کنند تا به تعهداتشان عمل کنند.

***شهر صنعتی بهارستان پاک است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: شهرک صنعتی بهارستان تصفیه خانه دارد و تقریبا جزو شهرک های پاک و غیرآلاینده بوده و الزامات محیط زیست را معمولا رعایت می کند.
وی ادامه داد: ناحیه صنعتی سردرآباد نیز که قرار بود به شهرک صنعتی تبدیل شود که هنوز نشده ولی آنجا هم زیرساخت های محیط زیستی فراهم نیست و هنوز این ناحیه صنعتی تصفیه خانه مرکزی ندارد.
حکیمی با بیان اینکه شهرک صنعتی اشتهارد 2 هم قرار است راه اندازی شود، گفت: هنوز در مرحله واگذاری اراضی هست که آنجا یکی از تاکیدات ما همان بحث ایجاد زیرساخت های زیست محیطی مثل تصفیه خانه فاضلاب و برنامه مدیریت پسماند است.
وی تصریح کرد: شهرک صنعتی نجم آباد نیز در مرحله واگذاری است که این شهرک ها قبل از اینکه راه اندازی بشوند و شروع به کار کنند باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند که اگر نکنند ما موضوع را پیگیری خواهیم کرد زیرا وضعیت استان به لحاظ زیست محیطی وضعیتی نیست که ما آزمون و خطا داشته باشیم و تا همین جا باید به این هدف و موضوع مهم رسیده باشیم که در کنار تولید باید زیرساخت محیط زیستی هم وجود داشته باشد.
حکیمی از جمله اهداف این نظارت ها و پیگیری ها را مدیریت نحوه ی مصرف آب و توسعه فعالیت های صنعتی بدون نیاز به آب بالا دانست که ضمن فاضلاب زا نبودن غیرآلاینده نیز باشند زیرا ما ضمن اینکه باید اشتغال ایجاد کنیم باید به فکر سلامت مردم هم باشیم.
وی تاکید کرد که ما به فکر اشتغالی نباشیم که فردا آن فعالیتی که قرار است آنجا انجام شود یک صنعت آلاینده باشد که اگر می خواهند 10 اشتغال ایجاد کنند، سلامت هزاران نفر را تهدید کند پس تاکید می کنیم باید اشتغال ما به سمت و سویی پیش برویم که همگام و همسو با محیط زیست باشد و فعالیت هایی باشد که غیرآلاینده باشد.
حکیمی اضافه کرد: جدای از واحدهایی که در داخل شهرک های صنعتی هستند حدود 200 واحد صنعتی در خارج از شهرک ها فعال هستند که تماما دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند.
وی گفت: خیلی از واحدها هستند که فاضلاب زا نیستند یا فقط فاضلاب انسانی دارند که مجهز به سپتیک هستند ولی واحدهای شاخص ما که در خارج از شهرک های صنعتی هستند تقریبا واحدی وجود ندارد که فاضلاب داشته باشد و تصفیه خانه نداشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در شناسایی واحدهای صنعتی آلاینده دائما موضوع را پایش می کنیم و به جز پایشی که توسط کارشناسان محیط زیست انجام می شود و نمونه برداری در بحث هوا و فاضلاب صورت می گیرد آزمایشگاه معتمد هم کار نمونه برداری انجام می دهند.
وی بیان داشت: در بخش فاضلاب و هوا تمام واحدهای صنعتی این الزام قانونی را دارند که در طول سال 4 بار نتایج پایش آلودگی را به صورت خوداظهاری به ما اعلام کنند و ما واحدهایی که آن استانداردها را رعایت می کنند با آن ها کاری نداریم ولی واحدهایی که نتایج نمونه برداری ما و آزمایشگاه معتمد نشان دهد که آلاینده هستند پس از صدور اخطاریه پس از صدور اخطاریه و عدم تمکین به آن در جهت رفع آلایندگی، در لیست صنایع آلاینده و مشمول پرداخت عوارض آلایندگی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: زیرا اگر زیرساخت محیط زیستی را انجام دهند هزینه ای است که یکبار انجام می دهند ولی اگر بخواهند آلاینده باقی بمانند باید در فصول و سال های بعد عوارض آلایندگی را پرداخت کنند و در ابتدای کار هم هستند زیرا هزینه ای برای سیستم های کنترلی نکرده اند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =