خبرگزاری صدا و سیما نوشت: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در گفت و گو با شبکه ام اس ان بی سی آمریکا، ضمن بیان این مطلب که روابط تهران و دوحه خاص است، تلویحا گفت سیاستهای عربستان سعودی و امارات باعث هرج و مرج و بحران در منطقه شده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در گفتگو با این شبکه درباره اتهام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه قطر مبنی بر حمایت از تروریسم گفت متاسفانه این خطر تبلیغات است. کل کارزار و هجمه تبلیغاتی علیه قطر با این ادعا آغاز شد که قطر از تروریسم حمایت می کند در حالیکه هیچ مدرک و شاهدی برای این ادعا ارائه نشد و این ادعا بی اساس بود. قطر شریک و متحد قوی آمریکا در نبرد علیه تروریسم است. قطر میزبان فرماندهی مرکزی برای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم است.

قطر همچنین خودش یکی از جلوداران در نبرد علیه ایدئولوژی تروریسم است. قطر مدارس و مراکز آموزشی در جوامع مختلف تاسیس کرده که هدف آنها مقابله با ایدئولوژی تروریسم است و این مراکز آموزشی و مدارس را به ویژه در شرق آسیا و آسیای مرکزی ایجاد کرده است. قطر برای چندین میلیون کودک در این مناطق خدمات آموزشی فراهم می کند. اینها کشورهایی هستند که در برابر تروریسم و تفکرات تروریستی آسیب پذیرند.

مجری گفت چه تعداد نیروی آمریکایی در پایگاه مستقر در قطر حضور دارند. من شنیده ام که تعداد نیروهای آمریکایی در این پایگاه بین ده تا دوازده هزار نیروست و ما عملیات هوایی علیه داعش در سوریه را از این پایگاه انجام می دهیم؟

وزیر خارجه قطر گفت قطر میزبان یازده تا دوازده هزار نیروی آمریکایی است.

مجری گفت آیا هیچ تلاش یا صحبتی از طرف آمریکا مبنی بر بستن این پایگاه ندیده یا نشنیده اید؟

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت آنها همیشه از این روابط خود با قطر خوشحال هستند و از آن تمجید می کنند. ما نیز متقابلا این روابط و شراکت را با آمریکا تحسین می کنیم. هرگز هیچ نشانی نبوده است که پایگاه نیروهای آمریکایی در قطر بسته خواهد شد. در واقع ما این همکاری را حتی گسترش هم می دهیم.

مجری گفت پس از اعلام تحریم سعودی و امارات علیه قطر، وزرای خارجه و دفاع آمریکا سعی کردند کشورهای تحریم کننده را از این کار منصرف کنند. اما رئیس جمهور در اظهاراتی در ژوئن از موضع سعودیها دفاع کرد. گفته می شود علت چنین موضع گیریی جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ و نحوه پذیرایی از آنها در ریاض بوده است. آیا فکر می کنید می توانید ارتباط میان خانواده ترامپ و سعودیها را قطع کنید و کاری کنید که صدای شما در واشنگتن شنیده شود؟

وزیر خارجه قطر گفت در رابطه با حمایتی که ما از آمریکا دریافت می کنیم تا به این قضیه پایان دهیم، این حمایت از طرف همه دولت از رئیس جمهور گرفته و دیگر وزرا از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا وجود دارد.

مجری گفت با وجود این تحریمها همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه قطر گفت بله، تحریمها ادامه دارد و علت آن رفتار سعودیها و امارات عربی متحده و تحریمهای آنها علیه قطر و اقدامات غیرقانونی آنهاست زیرا آنها تنها مرز زمینی قطر را بسته و باعث جدا افتادن خانواده ها از یکدیگر شده اند. آنها همچنین هجمه تبلیغاتی علیه قطر به راه انداخته اند. قطر همچنان متعهد به حل این قضیه است زیرا ما معتقدیم که در منطقه خطر بزرگتری وجود دارد و آن تروریسم است.

مجری گفت درباره ایران چطور زیرا ایران حامی تروریسم است و هیچ شکی در این خصوص نیست. ایران از حزب الله و گروههای دیگر حمایت می کند.

وزیر خارجه قطر گفت درباره روابط ما با ایران باید بگویم روابط ما با ایران روابطی خاص است. قطر میان دو کشور بزرگ قرار گرفته است که ایران و عربستان سعودی است. ما با آنها مرز داریم. درباره نفوذ ایران در منطقه نگرانیهایی وجود دارد و این نگرانیها باید از طریق مسالمت آمیز برطرف شود. به همین علت قطر همه کشورهای خلیج (فارس) را تشویق می کند تا این کار را انجام دهند.

در واقع این تصمیم اجلاس شورای همکاری خلیج ( فارس) در سال دوهزار و شانزده بود. در سال دوهزار و شانزده تصمیم رهبران در دسامبر این بود که شورای همکاری خلیج (فارس) به عنوان یک مجموعه با ایران بر اساس اصولی خاص گفتگو کند.

مجری گفت آیا شما ولیعهد جوان سعودی را تهدیدی برای آینده خود می بینید؟

وزیر خارجه قطر گفت ما شاهد انحراف و دور شدن سیاستهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده از توافق شورای همکاری خلیج فارس هستیم که گفتگو و تعامل بود. همچنین ما به نوعی می بینیم که سیاستهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده در منطقه غیرقابل پیش بینی شده است. ما می بینیم نابسامانی و هرج و مرج و بحرانهای زیادی در منطقه ایجاد شده است. در واقع قطر یکی از اجزای بازی است و نقشه بزرگتری است که می بینیم اکنون دامن لبنان را هم گرفته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک ایرانی A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    2 0
    پر بیراه نگفته این بابا ,براستی هم رابطه ایران با قطر خاص و ویژه است فحشش رو ایران میخوره ,سودش رو ترکیه