۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

تسنیم نوشت: منابع خبری روز یکشنبه اعلام کردند رئیس‌جمهور زیمبابوه از ریاست حزب حاکم در این کشور برکنار و فرایند عزل وی از ریاست‌جمهوری آغاز شده است.

منابع خبری می‌گویند «رابرت موگابه»، رئیس‌جمهور زیمبابوه از ریاست حزب حاکم «زانو پی‌اف» در این کشور برکنار و معاون وی به عنوان جانشین او تعیین شده است.

روزنامه ایندیپندنت به نقل از «کریس ماتسوانگوا»، سخنگوی انجمن کهنه‌ سربازان جنگی زیمباوه گزارش داده «امرسون نانگاوا» معاون «موگابه» به عنوان رهبر حزب حاکم تعیین شده است. «ماتسوانگوا» همچنین گفته حزب حاکم فرایند عزل موگابه از سمت ریاست‌جمهوری این کشور را آغاز کرده است.

حزب حاکم زیمبابوه پیش از این اعلام کرده بود که رابرت موگابه روز یکشنبه از ریاست‌جمهوری برکنار خواهد شد.

فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری 93ساله این کشور از قدرت چند روز پس از تسلط یافتن نظامیان بر زیمبابوه افزایش یافت. ارتش زیمبابوه، از عصر سه‌شنبه و در اقدامی شبیه به کودتا قدرت را دست گرفت.

صبح جمعه، آقای موگابه برای نخستین بار در انظار عمومی حاضر شد؛ این درحالی بود که طی روزهای گذشته محل اقامت او تحت محاصره نیروهای ارتش قرار داشته و او در حصر خانگی بود. با وجود این، او روز جمعه در یک مراسم فارغ‌التحصیلی حضور یافت و مدارک دانشجویان را به آنها اهدا کرد.

طی چند روز گذشته، گروه‌های مختلفی از احزاب و نهادهای اجتماعی در زیمبابوه رسماً خواستار کناره‌گیری آقای موگابه از قدرت شده‌اند.

گروه کهنه‌سربازان زیمبابوه که میان آنها بسیاری از همرزمان رابرت موگابه در دوران قیام این کشور برای استقلال از انگلیس هم حضور دارند و همیشه از حامیان اصلی آقای موگابه محسوب می‌شدند، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست استعفای رئیس‌جمهوری، خواستار کنار رفتن او از رهبری حزب زانو پی‌اف هم شدند و هم‌زمان گفتند که باید در انتخابات آتی زمینه رقابت سالم و آزاد احزاب سیاسی فراهم شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =