ناصر پلنگی با بهره‌گیری از هنر، آثاری با محوریت سنت ایرانی که این روزها در حال فراموشی است خلق کرده است تا مخاطبان را با گذشته‌شان آشنا کرده و خاطراتشان را یادآوری کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها نمایشگاهی از آثار ناصر پلنگی در گالری آریانا با عنوان «خاطره‌های قومی» برپا شده است.

این هنرمند در این نمایشگاه به بازآفرینی فرهنگ و سنت اصیل ایرانی که این روزها رو به فراموشی رفته است پرداخته و با استفاده از کلاژ عکس و مواد دیگر آثاری با محوریت آداب و رسوم ایرانی را به تصویر کشیده است.

در بیشتر این آثار که انسان در آن محوریت دارد، شاهد تصاویری از مردان و زنانی با آرایش و پوشش سنتی ایران در عصر قاجار و گاه شکل و شمایل عشایر خون گرم

پلنگی در این نمایشگاه که در بردارنده آثاری از دوره های مختلف فعالیت اش است به گونه های مختلفی تصاویر را روی بود کلاژ کرده تا به مخاطب معناهای متفاوتی که مدنظر دارد را برساند.

او همچنین از نگارگری و تهذیب هم برای یادآوری سنت ایرانی استفاده کرده تا مخاطب را با آنچه که به آن متعلق است آشنا کند.

 

در این نمایشگاه از کُت مردانه‌ای که در آستر و دکمه‌های این کت، نقاشی استاد پلنگی کار شده به عنوان یک اثر فاخر و تلفیقی رونمایی شده است. ناصر پلنگی در توضیح این نمایشگاه اینچنین بیان کرده است: ۤاین نمایشگاه، چشم اندازی هنری و مدرن را به نسل جدید ارائه می دهد و فراتر از مجموعه ای از اشیا، راهکاری برای تثبیت و نگهداری حافظه به شمار می رود. من برای نشان دادن و به نمایش گذاشتن غنای روحانی، تاریخی و اجتماعی این میراث، از روش های متعددی مانند نقاشی، چاپ، گلدوزی، خیاطی، اشیا، ابزارهای انتقال عکس و تکنیک های سرهم بندی بهره گرفته ام.

این هنرمند درباره این آثار گفت: خاطرات قومی زنده نگه‌داشتن آن مسایلی است که در سنت ما وجود داشته است و امروز رو به فراموشی است، اسناد بصری ما عکس‌های گذشته و لباس‌های مادربزرگ‌هایمان است که دیگر کمتر می‌توان آن را پیدا کرد. در آینده نمی‌توان با کلمه از سنت‌ها سخن گفت بلکه باید مستندات فرهنگی از آن زمان در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به آیندگان نشان دهیم تا به عنوان سند باقی بماند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =